aeroxen dör

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
nanogizz
Elmoped

aeroxen dör

Inlägg av nanogizz »

tjenare. min aerox går som en klocka när den är kall och ger väl 65-70 men när jag kört 0.5-1 mil så dör den helt plötsligt med ett bööö. moppen går att starta igen efter ett par kickar men sen så dör den igen efter 30 meter med samma bööö. sådär kan jag göra om och om igen. jag mistänker att felet ligger i att den dör när den blir kall men jag vet inte.

har nyligen bytt till en 17.5 förgasare och plockat bort skorstenen på luftboxen. innan jag plockade bort skorstenen så gick den bara i 30 men den dog aldrig. kanske att den får för mycket luft? jag har inte den blekaste så vore jättebra med lite hjälp.

tack på förhand :)
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Bestyckat förgasaren..?
nanogizz
Elmoped

Inlägg av nanogizz »

menar du att ställa in förgasaren med att "bestycka den"?
nanogizz
Elmoped

Inlägg av nanogizz »

jo men jag har ställt in den och var ute och körde och den verkade bra men sen självklart efter att jag satt på alla kåpor så gör den såhär. blir väl att plocka av alla kåpor igen för att pilla lite på förgasaren. tycker du det låter som den får för mycket eller för lite luft?
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

nanogizz skrev:jo men jag har ställt in den och var ute och körde och den verkade bra men sen självklart efter att jag satt på alla kåpor så gör den såhär. blir väl att plocka av alla kåpor igen för att pilla lite på förgasaren. tycker du det låter som den får för mycket eller för lite luft?
Nej, man ställer inte in luften med hjälp av förgasarinställningar.
Luften är beroende på luftfiltret (luftburk = normalt med luft, sportluft = mycket luft)

Jag tror att ditt problem är att när du testkörde mopeden så lät du den inte bli varm = den var kall när du körde, vilket ger ett felaktigt resultat!

Går den bra när den är kall men dåligt när den är varm är det för mycket bensin.
Skriv svar