Pgo dog under färd

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
why2stroke
Elmoped

Pgo dog under färd

Inlägg av why2stroke »

Hej! hoppas att någon kan hjälpa mig med detta. Min T-Rex -10 stannade plötsligt och ville sedan inte starta igen. Stiftet är nästan nytt och det finns gnista. Förgasaren får bensin och jag vet inte var jag mer kan leta fel.

Om det finns gnista kan jag väl utesluta tändspole och Cdi-box eller?

Nog för att oljerykande och osande mopeder hade sin charm ( för sisådär 25 år sedan i mitt fall ) men det känns som att de snart har fått sin sista chans i min ägo. En annan moped i familjen kan gå bra under flera dagar för att sedan plötsligt inte starta under någon eller några timmar.
Har nu lagt ner massor av tid och pengar på familjens tvåtaktare men tålamodet börjar att tryta och jag har svårt att se några fördelar med dem framför 4-takt.

Tacksam för hjälp
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Det man ska börja felsöka är:
-Kompression
-bensin
-gnista

Har den allt detta så ''ska'' den starta.

Har du kollat gnista eller säger du att den har gnista för att stiftet är nytt?
Ifall du har kollat att den har gnista och ifall det lät typ som att den ströps och lät BHÖööö när den dog så skulle jag gissa på smuts i förgasaren. :)

Nu är jag inte jag något proffs på motorer men hoppas det hjälpte!
why2stroke
Elmoped

Inlägg av why2stroke »

Det finns gnista och stiftet är som sagt nytt. Har tidigare märkt att 2- taktare lätt kan bli sura utav någon anledning och då är det lättast att köpa ett nytt stift. En del stift är känsliga för att bli blöta. Hade en hel del strul efter avgasbyte då motorn blev sur till en början. Ett nytt stift löste problemet. Den här gången är stiftet torrt och fint och moppen har bara rullat några mil efter bytet.

Det finns kompression och startmotorn låter normalt men motorn tänder inte alls som om det inte fanns någon tändning. Min fråga är således vad som kan orsaka detta!?
Kan verkligen smuts i förgasaren ställa till det så här? Det kommer fram bensin genom förgasaren så det känns lite som ogjort arbete att demontera förgasaren för rengöring i detta skedet. (eller ?)

Kan Cdi-boxen ge liknande symptom?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

why2stroke skrev:Det finns gnista och stiftet är som sagt nytt. Har tidigare märkt att 2- taktare lätt kan bli sura utav någon anledning och då är det lättast att köpa ett nytt stift. En del stift är känsliga för att bli blöta. Hade en hel del strul efter avgasbyte då motorn blev sur till en början. Ett nytt stift löste problemet. Den här gången är stiftet torrt och fint och moppen har bara rullat några mil efter bytet.

Det finns kompression och startmotorn låter normalt men motorn tänder inte alls som om det inte fanns någon tändning. Min fråga är således vad som kan orsaka detta!?
Kan verkligen smuts i förgasaren ställa till det så här? Det kommer fram bensin genom förgasaren så det känns lite som ogjort arbete att demontera förgasaren för rengöring i detta skedet. (eller ?)

Kan Cdi-boxen ge liknande symptom?

Jag har sådana funderingar om CDI-boxen också. Men enligt vad jag vet finns inte några rörliga delar i denna box och det måste väl antingen sluta fungera helt eller fungera. Eller har jag fel? Om det finns bra gnista på tändstiftet, komp i motorn och det kommer bensin till cylindern ska väl motorn åtminstone visa tendenser till starta.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
why2stroke
Elmoped

Inlägg av why2stroke »

fler funderingar:
Kan man kontrollera om Cdi-boxen är hel på något vis?
Justerar mopeden själv in mer tvåtaktsolja om det behövs?

Förr hörde man ju folk säga att man skulle blanda i mer olja om mopeden var trimmad och det borde väl gälla även för de mopeder som har separata tankar?
Hur/var justerar man i så fall upp eller ner oljeförbrukningen?

Anledningen till mina funderingar är att jag tycker att mina mopeder verkar förbruka mer olja än de 2% som skall vara brukligt. Mopederna har ju nu också avgasrör som inte är original varpå de går lite bättre. Det är också först nu som alla problem har börjat. (efter avgasbyten)
Skriv svar