tjenare, har en yamaha aerox 05 som jag nyss bytt förgasare på (dellorto 17.5) men i övrigt är motorn orginal. efter förgasarbytet så vill den inte starta. innan dettta förgasarbyte så gick den oftast men ibland så ville den konstigt nog inte starta. jag har både testat med elstarten och kicken men icke. jag testade att suga i vacuumslangen och då kom det bensin ur bensinslangen så bensa verkar den ju få.
efter att ha testat det mesta inom min kunskapskrets om mopeder så vettefan vad jag ska göra nu för att få skönheten att starta. så nu rådfrågar jag här. någon som har en aning om vad som skulle kunna vara felet? jätte tacksam för svar
När en moped inte startar kan problemet i bland vara enkelt men i bland kliar man sig på huvudet och fattar noll. Men det första man ska göra är att slita av tändhatten och kontrollera tändstiftet. Lägg den gängade delen mot metallen och kicka. Slår den ordentlig gnista så är inte tändstiftet problemet. Skruva i tändstiftet och kicka eller kör elstarten. Skruva av det igen och kolla på stiftet. Är stiftet fuktigt så kommer det bensin fram till cylindern. Normalt ska motorn tända till även om den inte startar. I annat fall kan man börja misstänka att kolvringar blivit dåliga och tätar inte som de ska och då försvinner en del av kompet i motorn.
När man monterat på en ny förgasare så kan det ta lite tid innan bensinen fyller på i flottörskålen och då kan det vara bra att hjälpa motorn i gång med startgas. Skruva av locket till luftburken och spreja in startgas och gärna in i insuget samtidigt du håller full gas, sedan släpp gasen och försök starta. Många gånger antyder motorn att starta utan att göra det. Men det är inte något att oroa sig över, bara fortsätt då med mer startgas och vips så går motorn i gång. I annat fall måste problemet finnas i förgasarens inställningar och då måste du justera luftskruven (om sådan finns)
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
okey tack så jätte mycket. har nästan helt nytt tändstift så utesluter nog det. har även hällt i lite bensin i cylindern (som är i princip samma effekt som startgas om jag har uppfattat rätt.) dock utan effekt. så jag ska nog testa skruva lite på luftskruven vilket jag inte gjort
på förra förgasaren hade jag låsbrickan till trottelnålen längst upp och en mycket kunnig vän till mig sa att man skulle ha den så. men nu på den nya förgasaren satt den i mitten och jag lät den vara så. tror du det skulle kunna spela någon större roll i detta? (vilket jag inte tror men man vet aldrig )
Nej! Nålen kan vara där den är när du köpte förgasaren. Den ändrar bara bensinflödet när du kör på låg fart till halv gas. Kolla bra så du fått tätt mellan förgasare och insug så den inte drar tjuvluft där. Då kan motorn bli trögstartad.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Jo förresten! Lita aldrig på att tändstiftet är nytt. Det har hänt mig att jag köpt nytt tändstift som inte fungerat. Testa det alltid, det är mer en regel än undantag att göra det. Kolla även genom att försöka starta utan tanklock. I bland händer det "även om det inte händer ofta" att tankventilationen är igensatt, då bildas vaccum i tanken och bensinen förhindras att komma fram till förgasaren.
Om det är kolvringar finns ett knep som man brukar använda på bilar men jag kan inte se att det inte skulle fungera på en moped. Skruva av tändstiftet och häll i lite av motoroljan. Oljan tätar tillfälligt mellan kolv och cylinderväggen och då startar den, även om det kommer ryka en del. Då vet du att det inte finns komp i motorn.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
okey låter lite långsökt men det är väl alla lösningar till en fungerande moped
testade att skruva på luftskruven utan respons (1.5 varv från helt inskruvad + något halvvarv hit eller dit) ger upp för dagen nu men ska testa om tändstiftet funkar och om det där med motorolja och ta av tanklocket imorgon.
en sista grej jag funderat på. jag "sög av" vacuumslangen och då rann det bensa och när jag inte gjorde något så slutade det så det fungerar ju som det ska. men förgasaren kanske inte suger något i vacuumslangen vilket då innebär att det inte kommer någon bensin antar jag och vet du hur man kan kolla om den gör/inte gör det?
nanogizz skrev: en sista grej jag funderat på. jag "sög av" vacuumslangen och då rann det bensa och när jag inte gjorde något så slutade det så det fungerar ju som det ska. men förgasaren kanske inte suger något i vacuumslangen vilket då innebär att det inte kommer någon bensin antar jag och vet du hur man kan kolla om den gör/inte gör det?
tack för alla bra tips och svar, uppskattas!
Kicka eller använd elstarten, och ta loss tändstiftet så märker du om den får bränsle, är det vått så får den bränsle, på samma gång kan du kolla gnistan, och om kolvringarna är dåliga så märker du på startmotorn om den "varvar" mycket, eller om kicken går ovanligt lätt, dvs att den har sämre komp
hahaha nu var det ju självklart så att en kabel till tändspolen hade ramlat av, inte jord kabel men den andra (vad den nu heter.) men när man fixat ett problem kommer nästa
när jag åkte ut och körde så gick den väldigt dåligt. den gick då max 25-30 när den brukar iaf ge 65. först mistänkte jag luftskruven eftersom jag bytt upp mig från 12.5 till 17.5 förgasare. 2 varv ut ifrån helt inskruvad men det vart ingen förbättring. den är även väldigt svag för när jag bromsat helt och sedan ger fullgas så kommer den ingenvart, sedan när jag släpper på gasen så dör den. (tomgången är rätt inställd för om jag inte gasar så håller den sig till tanken tar slut;) ganska frustrerande eftersom jag nu äntligen trodde att den skulle gå perfa och nu är det bara att plocka fram verktygen igen.
har ett vanligt orginal luftfilter så kanske att den får för lite luft där eller vad tror ni? har även den vanliga oljeblandaren, alltså blandar jag inte själv. och vad blir effekten om den får för lite luft/för mycket luft/för lite olja/för mycket olja?
okey mistänkte nästan det. vilket huvudmunstycke hade du börjat att testa med om jag nu har strl. 83 som huvudmunstycke på min 17.5 mm förgasare och en dragen v-ring? (allt annat är i orginal)
nu var det ju så att jag plockade bort strypningen till luftfiltret och då gick den genast bättre! dock inte optimalt då jag tror att jag kan kräma ut ett par kilometer till iaf så lite vägvisning i munstycken vore bra