Hej! jag riktar främst denna fråga till baotian sprint ägare! har en sprint med öppet luftfilter, huvudmunstycke storlek 90, borttagen egr-ventil (eller vad den heter) klippt "rosa kabeln". jag tycker att den har ett väldigt dåligt axx men toppfarten är någorlunda bra toppar ca 70 (80 i nedförsbacke) jag undrar hur ni har gjort för att få bättre axx.
men undrar först och främst hur ni ställer in förgasaren (luft/bränsleblandningen mm.) på era sprintar!
inte vad som man rekommenderar utan lite mer avancerat och personliga inställningar.
vad kör ni med för något trim?
finns det mer strypningar?
Mvh Joakim
joakimsprint skrev:Hej! jag riktar främst denna fråga till baotian sprint ägare! har en sprint med öppet luftfilter, huvudmunstycke storlek 90, borttagen egr-ventil (eller vad den heter) klippt "rosa kabeln". jag tycker att den har ett väldigt dåligt axx men toppfarten är någorlunda bra toppar ca 70 (80 i nedförsbacke) jag undrar hur ni har gjort för att få bättre axx.
men undrar först och främst hur ni ställer in förgasaren (luft/bränsleblandningen mm.) på era sprintar!
inte vad som man rekommenderar utan lite mer avancerat och personliga inställningar.
vad kör ni med för något trim?
finns det mer strypningar?
Mvh Joakim
Skaffa en viktsats! Ifall du lägger på lättare vikter så kommer den varva upp mycket fortare men med för lätta vikter kommer inte remmen längst ut på skivorna (högsta växeln eller vad man ska kalla det) och då varvar den bara utan att köra särskilt fort!
Tror verkligen att det kommer göra skillnad i accelerationen ifall du byter vikter och kopplingsfjädrar skulle du också kunna byta ifall du är meksugen
joakimsprint skrev:Okej! köper väl en viktsats och kopplingsfjädrar. dock så har jag ingen aning om mått på vikterna samt vilka fjädrar man ska välja.. några förslag?
Ifall det är en baotian sprint så är vikterna 16x13 (googlade lite fort..) öppna och kolla hur tunga dom är original sen beställer du en viktsats som passar.
Kopplingsfjädrarna ska bara vara lite hårdare än original eftersom du inte har så mycket trim
plockade ur vikterna och mätte, visade sig att dom var på 5g!?!? kan de verkligen stämma att dom är så lätta original? ska jag gå ännu lägre då och köpa 3,5-4? vikterna som är i nu (original) är orangea om de säger dig något.
joakimsprint skrev:plockade ur vikterna och mätte, visade sig att dom var på 5g!?!? kan de verkligen stämma att dom är så lätta original? ska jag gå ännu lägre då och köpa 3,5-4? vikterna som är i nu (original) är orangea om de säger dig något.
På min kinascooter e de också 5g original så jo, de stämmer
har kontrollmätt flera gånger! en åt gången (5g), alla 6st (30g) är 100% säker att de är 5g! jag har haft moppen sen ny (köpt 2010 miltal 0) så det är ingen annan som har skruvat i variatorn! har ni några förslag på vikter annars då?
joakimsprint skrev:har kontrollmätt flera gånger! en åt gången (5g), alla 6st (30g) är 100% säker att de är 5g! jag har haft moppen sen ny (köpt 2010 miltal 0) så det är ingen annan som har skruvat i variatorn! har ni några förslag på vikter annars då?
nu är de lättare vikterna (4g) och hårdare fjädrarna monterade, men jag märker ingen större skillnad. snarare att den går sämre.. den går LITE bättre upp till 30 men sen går den långsammare till 55+, jag trodde att det skulle vara större skillnad med 4g vikterna! någon som har någe tips??
joakimsprint skrev:nu är de lättare vikterna (4g) och hårdare fjädrarna monterade, men jag märker ingen större skillnad. snarare att den går sämre.. den går LITE bättre upp till 30 men sen går den långsammare till 55+, jag trodde att det skulle vara större skillnad med 4g vikterna! någon som har någe tips??
För lätta vikter, motorn varvar inte tillräckligt för att remmen ska komma längst ut på skivorna.
nu har jag testat att lägga vikterna varannan 3 st 5g och 3st 4g då vart det skillnad! jag tror nog att jag nöjer mig med det axxet ett tag eller gå det att optimera förgasarn för att få ut lite till? (var ju egentligen därför jag skapade tråden) klipset på bränslenålen är i mitten och luft/bränsleskruven har jag skruvat ut 2.5varv. hur gör du för att ställa in förgasaren? motorn "blöddrar" när jag gasar till en början (det lär ju vara lågfartsmunstycket som ska bytas) finns det någon annat trix för att det skall upphöra? tänker inte byta lågfartsmunstycket i sommar iaf.
När jag ställer in en förgasare skruvar jag ut luftskruven 1½ varv, ställer in tomgångsskruven tills den går jämnt, sedan flyttar jag upp och ner på nålen och lägger den där den går som bäst, sen om den går rent på full gas så gör jag ingenting, om stiftet är lite väl ljust häller jag i en liten extra skvätt olja i tanken (utöver oljeblandaren) , så har jag gjort i åratal och hittills har ingen moppe skurit eller värmenypt för mig
Edit: jonway:en har värmenypt några gånger när jag burnat men den går ju fortfarande så de e skitsamma
joakimsprint skrev:nu har jag testat att lägga vikterna varannan 3 st 5g och 3st 4g då vart det skillnad! jag tror nog att jag nöjer mig med det axxet ett tag eller gå det att optimera förgasarn för att få ut lite till? (var ju egentligen därför jag skapade tråden) klipset på bränslenålen är i mitten och luft/bränsleskruven har jag skruvat ut 2.5varv. hur gör du för att ställa in förgasaren? motorn "blöddrar" när jag gasar till en början (det lär ju vara lågfartsmunstycket som ska bytas) finns det någon annat trix för att det skall upphöra? tänker inte byta lågfartsmunstycket i sommar iaf.
Följ rexxys förgasarguide här på forumet ifall det är en 2takt, 4takt vettefan... (tror du hade en 4t dock?)