som ser ut såhär nu


(högerklicka på bilderna och välj öppna i ny flik för att se dom i full upplösning)
Så då hade jag tänkt stylepro kåpor och det här dekalkittet




Att göra:
[spoiler]
Saker som ska köpas nya:
Cylinder
Kolv
Vev
Lager
Styre
kåpor
Dekalkitt
Broms och koppligshandtag
Handtag
Kedja
Gas
Batteri
Värmetålig färg
Carbon ark till avgasröret
Kabelhärva
Hastighetsmätarvajer
Sadelöverdrag
Bromspedal
Växelpet
Kopplingsarm
Kick
Luftfilter
Luftfilterslang
Framlyse
Baklyse
Blinkers
Förgasarvärme
Kylarvattentermostat
Ventilhattar
Alla slangar
Saker att fixa/ laga:
tändningslåset
Konsoll
Varför jag ska köpa eller laga de olika sakerna:
[spoiler]
Saker som ska köpas nya:
Cylinder - skuren
Kolv - skuren
Vev - skuren
Lager - skurna
Styre - kännde för att byta till ett guldigt jag hittade i garaget
kåpor - helt sönderkörda
Dekalkitt - för att pimpa upp den
Broms och koppligshandtag
Handtag - dom som satt var sönder och kladdiga
Kedja - Den förra gick av när jag skruvade i moppen
Gas - den som sitter är jättetrasig och sitter ihop med vanliga skruvar som man använder i brädor.
Batteri - det gamla är slut
Värmetålig färg - för att den förra har försvunnit från avgasröret
Carbon ark till avgasröret - orginalet är söndernött
Kabelhärva - Många kablar var av och jag hittade inget elschema som stämde med elsystemet
Hastighetsmätarvajer - den förra var av
Sadelöverdrag - söndernött och passade inte till de nya kåporna
Dehär ska jag byta för att få dom blåa och av ingen annan anledning
Bromspedal
Växelpet
Kopplingsarm
Kick
--------------------------------------------------------------------------
Luftfilter - det förra var igentäppt
Luftfilterslang - hade stelnat och blivit mindre så den räckte inte fram till luftfilterboxen
Framlyse - det gamla passar inte i den nya framkåpan
Baklyse - vet inte vart det gamla är
Blinkers - tror inte dom finns kvar och sen är original fula
Förgasarvärme kabeln gick av längst in (hittar ingen ny)
Kylarvattentermostat - den också gick av längst in
Ventilhattar - fanns inga
Alla slangar - för att de gamla hade torkat sönder

Saker att fixa/ laga:
tändningslåset - när dom försökte stjäla den klippte dom av kablarna
Konsoll - den gamla är helt slut och fungerar knappt
[/spoiler]
Och sen ska jag rengöra i princip hela mopeden och ta bort rost och putsa upp den
[/spoiler]
Bakgrundsfakta:
[spoiler]
Den köptes ny från affär till min storebror som körde den i många år och den har hunnit med att skära på olika ställen några gånger.
Inte så konstigt med tanke på att mätarställningen är 1100 mil och då gick ändå hastighetsvajern sönder. Men han påstår att den har gått ungefär 2000 mil.
Och sen fick min andra storebror köra den också (tror dom mer eller mindre delade på den) och när han kände att han hade kört färdigt så tror jag om jag inte minns fel att den äldsta började köra med den igen (måste tillägga att han är 9år äldre än mig och den andra 7år äldre) ända tills han lyckades...
Den skar på veven, cylindern och kolven så då fick den stå i 3-4 år och den han med att nästan bli stulen. Dom klippte alla kablar och försökte att starta den. Men det dom inte insåg var ju att det inte fanns någon kolv inne i cylindern.

Innan det var dags för mig att fylla 15. Då tog dom och skruvade lös motorn och lämnade in den på lagning på yamahacenter.
Vi fick tillbaks den i mitten av sommaren. Fast då hade jag redan fått en annan moped (TMS motard 50)

Villket för oss til ungefär vart vi är nu, jag har nu hunnit vara med mycket och kollat medans kompisarna har skruvat i sina mopeder och kände därför att jag fick nog med kunskap för att våga ta itu med Gileran.
Juni 2013
[spoiler] Jag tog fram den och kollad allt som behövde fixas efter att ha stått så länge och börjar med att leta reda på koppligsvajern och fästa den och sedan smörja gasvajern som satt fast helt och hållet.
Sen tog jag den gamla kedjan som var helt stel och rostig och la den i ett oljebad i där den ska ligga i några veckor.

Sen letade jag reda på alla kåporna till den och kom fram till att dom inte alls var fina, spruckna knäckta och lagade med spackel och silvertejp.[/spoiler]
Juli 2013
[spoiler]Jag försöker att få fast förgasaren på cylindern och luftfiltret på förgasaren utan vidare stor framgång. så då fäster jag kedjan och spänner den istället och försöker att pussla ut hur kablarna ska sitta ihop men kommer inte fram till nå så då lägger jag projektet på is tills nästa år.
Men för övrigt så ser den ut såhär nu

Mars 2014[spoiler]Snön har nu smält bort nog mycket för att kunna ta fram mopederna, så jag tar ut tms som jag för närvarande kör med och gör lite plats i växthuset för att kunna skruva i Gileran där eftersom att det fortfarande är alldeles för kallt för att kunna skruva ute och i garaget står det 4 skotrar.
Men iallafall så bestämde jag mig för att plocka lös nästan allt från den och rengöra det.

April 2014[spoiler]Jag har nu rengjort till exempel oljetanken och filtren och hastighetsmätaren och tändningslåset och ska sätta på allting igen.
Juste jag glömde ju nästan att jag har köpt nya bensinslangar då de gamla var torkade och ramlade sönder.

______________________________________________________
Okej jag försökte att få den och starta idag men ingenting hände så jag beställde ett nytt elsystem och ska se om det fungerar och så vart jag tvungen att köpa en ny kedja då den andra gick isär och jag hittade inte kedjelåset.
______________________________________________________
Nu har jag fått kabelhärvan som jag beställde från speedline.dk och har kopplat i allting men det händer ingenting fortfarande.
Jag har också börjat kolla på vad jag ska köpa för delar till den när jag får igång den (Om jag får igång den) och tror jag vet hur jag vill att den ska se ut.
Och då hade jag tänkt mig typ det här dekalkittet

Maj 2014[spoiler]Jag har äntligen lyckats att få igång den, problemet var att någon hade kopplat in cdi boxen fel så när jag kopplade i den rätt så susade den igång men jag hade inte på den länge eftersom att jag fortfarande inte hade fyllt kylarvätska i den
______________________________________________________
Jag har nu fyllt kylarvätska, men jag vart också tvungen att temporärt laga termostaten i cylindern för kabeln lossnade när jag skruvade lös den.
Och den provade jag att starta den och den spinner som en katt på friläge men där kommer vi till nästa problem, den vill inte varva upp på höga varv så den går bara ungefär 30/40

Och så här ser den ut i dagsläget

Nu vet inte jag om ni kommer att kunna se denna men här är iallafall en video på hur den går nu
https://www.facebook.com/photo.php?v=69 ... =2&theater[/spoiler]Juni 2014[spoiler]Jag har nu provat att rengöra förgasaren i bensinbad men fortfarande ingen skillnad...

______________________________________________________
jag har nu kommit fram till vad det var som gjorde att den gick så dåligt på höga varv och det var att det satt ett för stort huvudmunstycke (90) även fast det var precis det som satt på till det trimmröret när den kördes sist innan den skar.
Men så då satte jag på ett 80 huvudmunstycke och då gick den EXTREMT bra men då fick den för lite bensin så jag var och köpte ett 84 huvudmunstycke och nu får den fortfarande lite för mycket besin känns det som men jag ska ändå köra in den med det munstycket för då skär den ju inte iallafall, så sen när jag kört in den så kanske jag byter.
_______________________________________________________
Nu när jag har fått den att gå så bra så kan jag äntligen beställa alla delar till den. Och efter att ha konsulterat mina kompisar så bestämde jag mig för att köra på det svart blåa fox och rockstar dekalkittet med blåa detajler och ska beställa allting ikväll. (Det är ju ett sätt att göra av med alla sommarjobbspengar

_______________________________________________________
Nu medans jag väntar på alla delarna så passar jag på att rengöra hela moppen först med högtryckstvätt och sedan putsa det mesta med svinto då det har blivit vita kalk? fläckar på metallen. Och så har jag tagit bort allting som ska bytas så det är redo när jag får grejerna

Och har nu också bytt till ett guldigt styre

Och så här vart den efter tvätten



______________________________________________________
Nu har jag fått det första paketet av 4 och just det här är från Twostroke och det här är vad jag har fått så långt.

Jag kunde inte beställa kåporna då de inte har dom i lager men jag har beställt via mejlen så dom kommer att skicka dom så fort Twostroke får in dom

Okej nu har det varit ett tag sen jag uppdaterade men det här är vad jag har hunnit göra sen dess,
[spoiler]Jag har hunnit få resten av delarna.
Först kom delarna från speedline

Så då satte jag på allt sånt och det blev såhär


fast jag var tvungen att modda konsolen för kopplingshandtaget för att få den att passa och sen märkte jag ett annat problem som är att hastighetsmätarvajern inte fungerar som den ska, det är som att den är för kort så den inte når fram helt.
och sen slår däcket i röret när den dämpar för långt.
och cylindern läker kylarvätska men jag har beställt en ny packning så det ska jag fixa snart. och så kar jag lagat punkteringen på bakdäcket
Jag var också in till en skräddare för att få fast det nya dyn överdraget men då hade dom ju så klart sommarstängt tills nån gång i augusti.
Men sen kom dekalkittet

och någon vecka senare kom kåporna men då märkte jag att jag hade beställt fel dekal till lyktan och dekalen till stänkskärmen värkar inte heller passa så jag måste nog försöka få tag på en orginal stänkskärm
