Glappt framdrev Yamaha Dt 50 Mx

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Emil Öberg
Elmoped

Glappt framdrev Yamaha Dt 50 Mx

Inlägg av Emil Öberg »

Hej!
Igår var jag ute och körde med min Dt och det börjage smattra, stannade och uptäckte att kedjelåset hade gått av! Kollade närmre på saken och jag upptäcker att framdrevet är glappt... när jag tog av detta så upptäcker jag att själva splinesaxeln som drevet sitter på är väldigt sliten... Vad heter denna axel, vart får man tag på en ny och hur beter jag mig för att byta den??

Mvh Emil Öberg :(
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

Du kan kanske ta inte den till nån firma som kan laga de. Alltså typ fräsa om splinsen. För att kom åt axeln måste du ju klyva motorn, eftersom de e växellådan den går till. Googla på sprängskisser så fåru reda på mer :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Det går inte fräsa tillbaka metall som saknas, så den planen är bara att glömma...

Axeln brukar kallas drevaxel eller något liknande. Letade lite snabbt och hittar ingen som säljer den nu, men den bör gå få tag i.

Krävs en ganska omfattande operation för att byta axeln, motor & växellåda måste rivas fullständigt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Emil Öberg
Elmoped

Inlägg av Emil Öberg »

Tack för svaren! Håller på å ta av motorn nu, går rätt bra faktiskt! Det lär bli annat o få ihop den igen... Ska googla reda på nån moppeaffär i lstersund o fara dit imorgon! :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Tips: Rengör utsidan på motorn INNAN du börjar öppna den.
Emil Öberg
Elmoped

Inlägg av Emil Öberg »

Tack, men är faktist så pass rutinerad att jag redan gjort det 😉
Emil Öberg
Elmoped

Inlägg av Emil Öberg »

Nu är frågan... hur fan går jag till väga för o ta lös "svarta sidan" av motorn? Har tagit bort alla skruvar... Ska jag bryta?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Sitter fast i packningen, och/eller på styrhylsorna. Att bända mellan kåpan och blocket kan skada ytorna såpass att det läcker olja i framtiden, så stor försiktighet krävs. Bäst är om man kan knacka loss den med t.ex. en klubba, utan att vara i närheten av tätningsytan.

Tryck in kickaxeln medan kåpan dras av, så slipper du att den hoppar loss då - det är svårt nog att sätta allt rätt om man sett hur det satt från början, om det lossnar innan man sett det blir det onödigt jobbigt.
Emil Öberg
Elmoped

Inlägg av Emil Öberg »

Jag fick loss den, o det kom farandes en gummiklack... ingen aning vart ifrån. O sen till råga på allt så lyckades jag ha av en bit av kolven. Man ska alltså inte göra detta när man är trött! :(
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Gummiprylen ska sitta i överkant inuti kåpan - den fångar olja som skvätter från kopplingen och leder in den i växellådan.
Emil Öberg
Elmoped

Inlägg av Emil Öberg »

Okej! :D
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

G-son skrev:Det går inte fräsa tillbaka metall som saknas, så den planen är bara att glömma...

Axeln brukar kallas drevaxel eller något liknande. Letade lite snabbt och hittar ingen som säljer den nu, men den bör gå få tag i.

Krävs en ganska omfattande operation för att byta axeln, motor & växellåda måste rivas fullständigt.
Haha ja de förstår ju jag me.. Man måst ju tillsätta material alltså typ svetsa dit nått, svarva ner ti rätt dimention o sen fräsa :)
Emil Öberg
Elmoped

Inlägg av Emil Öberg »

Vart för komplicerat... sätter ihop det igen ock svetsar fast drevet på axeln! :D
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

För i helvete, GÖR INTE DET!
Köp en ny axel isåfall. Man svetsar inte fast det...
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Emil Öberg
Elmoped

Inlägg av Emil Öberg »

Varför inte? Axeln är körd, vill jag byta drev så ska jag ändå ha ett nytt, å de blir ca 1200 kronor biöligare just nu... Win Win ;)
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

Sen rasar de å du måst ha isär motorn hahahah! Nä tänk ut nån bättre lösning sku jag säga :3
Emil Öberg
Elmoped

Inlägg av Emil Öberg »

Då får man ta till vinkelslipen å skära bort, och när man ändå har isär motorn kan man byta denna axel! Å då får man väl kosta på ett nytt drev å kanske, men de får de va värt! Va å snackade me två tjommar på den "lokala" skoterverkstan å dom trodde att det skulle gå bra bara man är noga med att kyla svetsen fort efteråt så att inte packboxen far! :lol:
Skriv svar