Tänkte redan då starta ett projekt på TSR, men blev aldrig av, men bättre sent än aldrig!
Mål: - Lära mig nya saker, utöka mina kunskaper.
- Ha kul!
Saker som gjorts sedan projektet lades upp & som ska göras:
Klart (x) , ska göras (/) , kanske(//) , avbrytet (C).
- Svetsa nya fästen till avgasröret (C).
- Fäste till avgasröret (x).
- Svetsa nya fästen för bromsslangen på svinget. (C)
- Fäste till bromslangen på svinget. (/)
- Dra vajer till koppling + gas. (/)
- Platta för hastighetsmätare + tändningslås m.m. (/)
- Lufta bromsarna (/)
Setup: 80cc Polini guss
Dellorto Black Edition 21mm förgasare
Doppler endurance vev
Malossi insugskit
LeoVince V6
Malossi kopplingsfjädrar
Drevning ej fixad.
Bilder vid köp.
[spoiler]
När jag hade köpt den.

Några dagar senare..

Sommaren 2013

Vintern 2013/2014

Undar om den tidigare ägaren minns dessa. ( medlem på TSR.)

Bild när det byttes cylinderkit samt vev på min, och Hampes101's motor.

[/spoiler]
Uppdatering 1. 2014-04-23
[spoiler] Första uppdateringen blir väldigt liten, men vill dela med vad jag hunnit med.
Polerat insugsplattan.

Polerat bulten som sitter i topplocket istället för temperaturgivaren.

Monterad.

Uppdatering 2! 2014-05-19
[spoiler]
Sedan senaste uppdatering har detta hänt:
Avgasportsadaptern har konats något för att minska brytningen i cylindern, samt för att förbättra tätningen mellan adaptern och röret.

Ny kylarslang, original klämdes mot kröken, samt böjdes onaturligt och minskade flödet.
Kylarslangen tillverkades från två bitar gummislang, eftersom jag inte fann någon slang som skulle passat dit.
Slangarna limmades, med ett kort aluminiumrör invändigt för att förstärka sammansättningen. Sedan lindades vulktejp med lim runt för ytterligare förstärking, även för att dölja skarven.
Låter bilderna tala hur tajt det även är med den nya slangen.

Röret från ljuddämparen bockades ytterligare vars det bockats vid tillverkning för bättre passform till kröken.

Vad som ska göras, även uppdaterad!
[/spoiler]
Uppdatering 3! 2014-05-26
[spoiler]
Det senaste dagarna har jag klurat på mitt problem hur kröken skulle fästas ordentligt, resultatet blev bra, vad ni tycker vet jag inte, kommentera och tyck till!

Resultatet blev då denna lilla "vevstake" tillverkad utav aluminium.

Först monterades en gängad hylsa på främre motorfästet, vars sedan "vevstaken" fästes, därefter gummiupphängningen. Fästet på kröken böjdes även till rätt vinkel.

För den som undrar varför det är slipat på ramen är därför original fästet satt där, vilket jag tagit bort.

Uppdatering 4 2014-06-30
[spoiler]
Tänkt uppdatera nu ett tag då, och nu så blev det av, sisådär en månad sen sist!

Sista kampen i skolan + sommarjobb, tung kombination!

Goda nyheter först eller dåliga först? Vi kör på de goda först!

Den lever!
På låga varv går den bra, på fullgas böar den , ska bestycka förgasaren, men har inte orkat göra det än, men det blir nästa moment, eftersom röret satt otätt mot cylindern.
Bild på moppen smutsig, utan diverse delar som inte monteras.
Och säg inget om svinget, för jag vet. Klantat mig med bromsvätska.
Detta var för typ 2 veckor sen.

Nya vajrar lödda och monterade, på ett annorlunda sätt, med vajrarna "bakom" styret istället för framför, någon annan som gjort det, eller sett det på någon annan hoj? För det har inte jag.

Anledningen är pga sträckningen som orsakas när vajern går runt styrstamens "axel", på detta viset slipper jag det.

Till övre nippeln till kopplingen har en hylsa tillverkats och monteras för att minska slitage och att vajern ska gå av till slut uppe vid kopplingshandaget. Teknik lånad från min lillebrors honda xr80.

Monterat original framstänkan, ser bättre ut än den svarta biltema framskärmen som satt på tidigare!

De dåliga då..

Bromsvätskebehållaren till fotbromsen har spruckit.

Vänstra gaffelbenet läcker olja.

Olja som läckt mellan röret och adaptern, inte värst så farligt precis, men grisigt!

Kopplingsvajern kläms utav förgasaren.

Övriga bilder.
Kapat styret, cirka 18mm på båda sidorna, perfekt!

Koso mätare som ska monteras senare.

Fästet till hastighetsindikatorn, hur har ni löst det, något tips?

Styrkontrollen för blinkers, tuta och lyse. Saknar dock den bakre delen, ska tillverkas en antigen i aluminium eller i plast. Ett senare bekymmer.

Rengjorde & polerade kedjespännarna. Före & efter.

Paket med vajrarna + tuta till moppen och nya tändstift.

Färska bilder från idag, tätar mellan avgasportsadaptern och röret med klar silikon, samt vid delningen vid ljuddämparen och kröken.

Imorgon ska de testköras ifall det blev tätt!

Åh du, Hampus nu har jag uppdaterat, och du får komma hem från göteborg så vi kan tävla lite.

[/spoiler]
Uppdatering 5 2014-07-17
Bestyckning påbörjad, fått den rätt okej, ska beställas några nålar, samt lågfartsmunstycke. Dock har jag haft lite problem med mopeden.

For till en by 2 mil bort för att paddla kanot, på väg tillbaka började den rassla förjävligt, dödade moppen och rullade den till närmaste parkering efter vägen, hämtades upp med släp, började direkt undersöka motorn efter fel, inget glapp i ramlagerna, kompen är hög, Fortsatte och hittade inget förutom att det är var enbart 0.25l växellådsolja, ska vara 0.75l.

Flödet från tanken har även varit dåligt, så det fixades, men nu fungerar det sämre än förr.. Det fortsätter rinna när kranen är avslagen.

Fick även topphastigheten uppmätt med bil, 80-85km/h.

Dåligt med bilder denna gång, men bjuder denna bild på tändstiftet.