Efter ett långt tag har jag fått tillbaka min gamle moped med ny tändplatta/transformator, ny bensinkran (den föll av), nya packningar i motorn, de läckte rejält, och lite annat bös så nu startar den iaf och rullar-ish, även om det är ett par problem kvar med den.
Det främsta problemet är väl att den saknar helt kraft på tvåan. Om det är svagt sluttande nedåt och man varvar upp på ettan tills det låter som om motorn ska explodera vilken sekund som helst och sen slänger i tvåan så går den ganska bekvämt. Vet inte hur snabbt, men väldigt behagligt var det iaf. Om man ligger lite under maxvarv på ettan och växlar, eller om det är uppför, så blir responsen bara ett "blubb... blubb... blubb..." och så tappar den fart och sen dör den. Det hjälper lite att trampa på, men då får man ta i för kung och fosterland och det var ju inte riktigt tanken med en moped.
Någon som har en aning om vad det kan bero på att det är sådan enorm skillnad i varv mellan ettan och tvåan? Har ingen varvräknare men jämförman med bilen är det som att den skulle gå från 9500 varv ner till 1000-1200 mellan ettan och tvåan och det känns ju inte helt normalt.
---senaste uppdateringen---
Satt på blocket och drömde om en FS1a liknande den jag hade i ungdomens dar, och helt plötsligt så var den där. En röd sovjetisk raket med krylliska på tanken. Efter lite eftersök har jag förstått att det är en Verhovina, den ukrainska motsvarigheten till mopeden Riga och jag kände direkt att jag var tvungen att spontanköpa den.

Den har ett par problem som syns omedelbart, jag vet inte hur den ser ut i motorn alls men jag har bestämt mig för att få igången den före/under semestern. Det var 15 år sedan jag skruvade på en moped (tack vare studier så har ekonomin inte tillåtit en) så jag hoppas det finns folk här i forumet som kan hjälpa om jag springer på patrull, annars kommer jag uppdatera här ändå så kanske någon annan helt okunnig person hittar tråden i framtiden och bli inspirerad. Om det nu funkar. =)