förgasarhjälp

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
nanogizz
Elmoped

förgasarhjälp

Inlägg av nanogizz »

tjääna, efter många om och men så har jag kommit fram till att min förgasre är skit (en gürtner py 12mm är jag nästan helt säker på att det är.) iallafall så ska jag beställa en ny och jag undrar om ni har några tips till en bra förgasare? jag har bara dragit v-ringen på den och jag vill gärna köpa en förgasare som ger så hög effekt som möjligt till en 50 cc. så min fråga är alltså vilken storlek på förgasaren och vilket märke hade ni köpt för att ge sådan hög effekt som möjligt till moppen utan att den går sämre :)
nanogizz
Elmoped

Inlägg av nanogizz »

mitt första inlägg här så vettefan den tror att jag har en elmoped, har en aerox 05a iaf så alla vet :wink:
Gummiapan
Elmoped

Inlägg av Gummiapan »

jag tycker du ska köra på en 17,5 mm förgasare.
angående det med elmoped så ändrar det sig ju mer aktiv man är.
Gör man mycket inlägg så ändras den till något bättre.
nanogizz
Elmoped

Inlägg av nanogizz »

ah okey tack för infon. men 17.5 blir inte för stor förgasare då för att jag har ju trotsallt bara en 50cc och orginal rör. det enda jag gjort är ju trotsallt bara att ha plockat bort v-ringen. men som sagt har inte den blekaste vad som kan vara bäst för min setup :D
Gummiapan
Elmoped

Inlägg av Gummiapan »

Du skulle kunna köpa polini 15 mm men den kostar nästan dubbelt så mycket som en 17,5 så det beror på hur mycket pengar du kan lägga ut.
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket

Inlägg av rärox »

I teorin kan du köra hur stor förgasare som helst.
nanogizz
Elmoped

Inlägg av nanogizz »

okey men då e min fråga: varför använder inte de som bygger en hyper tex en 28 mm förgasare då?
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket

Inlägg av rärox »

nanogizz skrev:okey men då e min fråga: varför använder inte de som bygger en hyper tex en 28 mm förgasare då?
Fast nu är det ju många som gör det..?
nanogizz
Elmoped

Inlägg av nanogizz »

okey, isåfall har jag uppfattat det där lite fel. men ni tycker att en 17.5 mm vore bra eller? för om jag inte fått allt helt bakom flötet så är det väl inte alltförbra att ha en för stor förgasare om övriga motorn är helt original?
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket

Inlägg av rärox »

nanogizz skrev:okey, isåfall har jag uppfattat det där lite fel. men ni tycker att en 17.5 mm vore bra eller? för om jag inte fått allt helt bakom flötet så är det väl inte alltförbra att ha en för stor förgasare om övriga motorn är helt original?
Jo men det kommer gå fina fisken! Asså soppaförbrukningen kommer ju öka enormt med för stor förgasare så bättre att köra på nåt som passar setupen, men som jag sa så går "för stor" förgasare i teorin.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Min drd pro hade 17,5 mm förgasare original, så det blir inga som helst problem om du ställer in förgasaren perfekt. :)
nanogizz
Elmoped

Inlägg av nanogizz »

okey låter ju bra. men hur stor skilldnad i km/h kommer det göra om jag byter från en 12 mm till en 17.5?
nanogizz
Elmoped

Inlägg av nanogizz »

Sen är det en sak till jag undrar över. På min nuvarande förgasare har jag automatchoke men jag ska köpa en förgasare med manuell choke. Vad är det för grejer jag behöver för att montera en manuell choke och får jag med de grejerna när jag köper förgasaren?
Skriv svar