Hej! jag undrar hur mycket generatorn i min baotian sprint klarar av. bygger ljud i den och hade tänkt att ha original batteriet till "standard elen" och 2st större batterier till ljudet. Fördelningen styrs med hjälp av ett skiljerelä. kommer naturligt att använda mig av en separat laddare när motorn ej är igång.
originalbatteriet på 6ah: http://www.jula.se/mc-batteri-6ah-608049
extrabatterier på 12ah st: http://www.jula.se/mc-batteri-12ah-608050
skiljerelä: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... ela-25230/
kommer detta att fungera?
orginal generatorn laddar ca 70-80w men det är bara en liten del av det som laddar batteriet. generatorn levererar växelström (ac) och den omvandlas till likstöm i regulatorn, som sen kan ladda batteriet. det mesta går åt till att driva lampor fram o bak. men på
min moppe (likadan motor)har jag satt dit ett extraljus på 18w som drivs av växelströmmen, inga problem med batteriet
ok. jag kopplar via likströmssidan alltså parallellkoppla batterierna och ansluta skiljerelät där i mellan. du tror inte att generatorn och omvandlaren tar skada pga att den inte orkar ladda batterierna?
Mvh
Inget bör ta skada, men du kommer förbruka mer ström än generatorn ger. Att ladda med vanlig laddare (som du skrev att du ska göra) kommer definitivt behövas.
Medan jag jobbade på verkstan fick vi in några Baotian som inte orkade hålla batteriet laddat alls. Orsaken var helt enkelt att bromsljuset var tänt hela tiden på dom, de 21W som det drog var mer än generatorn hade som "extrakapacitet". När bromsljuset var fixat så det bara var tänt när man bromsar så laddades batterierna som dom skulle igen.
Förresten bör du klara dig med vanliga 30A relä som skiljerelän, billigare än skiljeräet du länkade som är avsett att tåla de större strömmar det kan handla om med stora batterier. Glöm inte säkringar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
voltregularton på en moped är väldigt liten och skulle smälta om du kopplde på två stora batterier.
det bästa skulle ju vara om du struntade helt i att röra elsystemet på moppen, utan istället gör du ett eget elsystem till stereon. koppla stereon dierkt på batteriet med en strömbrytare imellan. ett 12ah batteri räcker länge flera timmar(beror på hur starka högtalare du har)så du laddar det när du kommer hem.
försök inte att koppla in stereo på moppens elsystem, då får du bara problem med laddning osv
adamskur skrev:voltregularton på en moped är väldigt liten och skulle smälta om du kopplde på två stora batterier.
Varför? Denna typ av regulator är en shuntregulator, den reglerar genom att förbruka generatorns överskottseffekt. Med andra ord är den maximalt belastad när inget annat drar ström så regulatorn får ta hand om allt generatorn kan spotta ut, och när generatorn belastas maximalt är regulatorn så gott som obelastad.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Okej. hela ljudsystemet kommer att ligga på ca 450w så jag kör nog som jag har gjort tidigare år, alltså att inte ansluta ljudet till den övriga elektroniken i moppen. får köpa ett till extra batteri samt en värre laddare tack för alla svar!
Mvh Joakim