moppen sluta fungera efter att ha bytt tryckfjäder

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
LowTurboRider
Elmoped

moppen sluta fungera efter att ha bytt tryckfjäder

Inlägg av LowTurboRider »

tjena

igår när jag skulle byta tryckfjäder till 30% istället för att ha 5% som min moppe slirade med, så fungerade inte el-starten (asså den försöker inte starta motorn, asså den klickar bara sen händer ingenting). Jag tänkte "WTF" men sen så tänkte jag att jag kan testa kicka istället.

När jag kickade så startade den, men sen när jag skulle åka iväg så typ blöddra moppen lite och typ hackade när den åkte, typ som om den misstände som fan.
Jag testar att gasa mer och axxa lite, moppen går bra och axxar i 2-3 sek sen så smäller det och moppen stängs av.

Jag blev asrädd och tänkte först om cylindern hade pajat/skurit. Jag testar kicka och känner att kicken inte fastnar och moppen gick igång igen på 1:a kicken, men dog typ 2 sek efter. Jag rullar hem moppen, kickar och den startar men stängs av igen, samma sak om jag gasar lite. På tomgången låter det som den tänder väldigt olika.

Jag bytte tillbaks till gamla tryckfjädern igen, elstarten började fungera men moppen dör fortfarande. Vad kan felet vara? :O

Jag kan tillägga att jag EJ kör med det rekommenderade tändstiftet utan med ett kallare, så jag tänkte köpa den rekommenderade o testa, men tror ni det kommer göra någon skillnad?
steppan_ek
Elmoped

Re: moppen sluta fungera efter att ha bytt tryckfjäder

Inlägg av steppan_ek »

LowTurboRider skrev:tjena

igår när jag skulle byta tryckfjäder till 30% istället för att ha 5% som min moppe slirade med, så fungerade inte el-starten (asså den försöker inte starta motorn, asså den klickar bara sen händer ingenting). Jag tänkte "WTF" men sen så tänkte jag att jag kan testa kicka istället.

När jag kickade så startade den, men sen när jag skulle åka iväg så typ blöddra moppen lite och typ hackade när den åkte, typ som om den misstände som fan.
Jag testar att gasa mer och axxa lite, moppen går bra och axxar i 2-3 sek sen så smäller det och moppen stängs av.

Jag blev asrädd och tänkte först om cylindern hade pajat/skurit. Jag testar kicka och känner att kicken inte fastnar och moppen gick igång igen på 1:a kicken, men dog typ 2 sek efter. Jag rullar hem moppen, kickar och den startar men stängs av igen, samma sak om jag gasar lite. På tomgången låter det som den tänder väldigt olika.

Jag bytte tillbaks till gamla tryckfjädern igen, elstarten började fungera men moppen dör fortfarande. Vad kan felet vara? :O

Jag kan tillägga att jag EJ kör med det rekommenderade tändstiftet utan med ett kallare, så jag tänkte köpa den rekommenderade o testa, men tror ni det kommer göra någon skillnad?
det är bara att testa med det rekomenderade tändstiftet
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av oggew2 »

Du kan ju köra uteslutningsmetoden, först kan du byta tillbaka till den gamla tryckfjädern, även om det inte verkar vara felat så kan du ju försöka och se om det hjälper...
Sen kan det också vara tändstiftet, prova göra rent det! Min dog förut när jag hade för mkt olja, stiftet hade sotat igen du kan ju prova göra rent tills du fått det andra stiftet! Gjorde du nåt mer medans du bytte fjäder? Låter som den får för mkt soppa och dränker sig
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Användarens profilbild
Filsi
Svårstartad skrothög

Inlägg av Filsi »

På min hyper får den för mycket soppa och detta som du beskriver sker för mig också.
Bild
Aerox problem? Skicka PM hjälper gärna!
Användarens profilbild
LowTurboRider
Elmoped

Inlägg av LowTurboRider »

oggew2 skrev:Du kan ju köra uteslutningsmetoden, först kan du byta tillbaka till den gamla tryckfjädern, även om det inte verkar vara felat så kan du ju försöka och se om det hjälper...
Sen kan det också vara tändstiftet, prova göra rent det! Min dog förut när jag hade för mkt olja, stiftet hade sotat igen du kan ju prova göra rent tills du fått det andra stiftet! Gjorde du nåt mer medans du bytte fjäder? Låter som den får för mkt soppa och dränker sig
Filsi skrev:På min hyper får den för mycket soppa och detta som du beskriver sker för mig också.
Alltså var det inte tryckfjädern som var problemet? Kan tillägga att jag kör med original kopplingen och kopplingsklocka fast jag har 70cc etc, så ni tror att det kan vara något av det istället som slirar?
Skriv svar