Hej! I mitt originalrör på min Rieju RRX har det lossnat någonting innuti det och det låter när man skvamplar runt det. Det är något stort också hör man och det åker inte ur när man skakar runt röret. Vad kan det vara? :S
Kan nästan garantera att det är katalysatorn som lossnat, hände för mig på min mrx och polarens smx också! enklast är att kapa upp röret och plocka ur den och därefter svetsa igen och lackera
rexzo skrev:Kan nästan garantera att det är katalysatorn som lossnat, hände för mig på min mrx och polarens smx också! enklast är att kapa upp röret och plocka ur den och därefter svetsa igen och lackera
Plocka ur den? skall man inte sätta den på plats igen? var i röret skall man svetsa? kan man inte köra med den liggande i röret utan att det påverkar effekten eller levereras effekten ojämnt?
rexzo skrev:Kan nästan garantera att det är katalysatorn som lossnat, hände för mig på min mrx och polarens smx också! enklast är att kapa upp röret och plocka ur den och därefter svetsa igen och lackera
Plocka ur den? skall man inte sätta den på plats igen? var i röret skall man svetsa? kan man inte köra med den liggande i röret utan att det påverkar effekten eller levereras effekten ojämnt?
Lättast att plocka ur den, ger lite effekt också.. jag skulle ej rekommendera att köra med den liggandes i röret eftersom den blockerar flödet ganska rejält
rexzo skrev:Kan nästan garantera att det är katalysatorn som lossnat, hände för mig på min mrx och polarens smx också! enklast är att kapa upp röret och plocka ur den och därefter svetsa igen och lackera
Plocka ur den? skall man inte sätta den på plats igen? var i röret skall man svetsa? kan man inte köra med den liggande i röret utan att det påverkar effekten eller levereras effekten ojämnt?
Lättast att plocka ur den, ger lite effekt också.. jag skulle ej rekommendera att köra med den liggandes i röret eftersom den blockerar flödet ganska rejält
Ger det effektökning också? hur mycket? hur mycket måste man öppna röret-hur stor är den? kommer det bli några synliga "ärr" efteråt? vad tror du det kostar om man skulle lämna in den till en utbildad svetsare?
rexzo skrev:Kan nästan garantera att det är katalysatorn som lossnat, hände för mig på min mrx och polarens smx också! enklast är att kapa upp röret och plocka ur den och därefter svetsa igen och lackera
Plocka ur den? skall man inte sätta den på plats igen? var i röret skall man svetsa? kan man inte köra med den liggande i röret utan att det påverkar effekten eller levereras effekten ojämnt?
Lättast att plocka ur den, ger lite effekt också.. jag skulle ej rekommendera att köra med den liggandes i röret eftersom den blockerar flödet ganska rejält
Ger det effektökning också? hur mycket? hur mycket måste man öppna röret-hur stor är den? kommer det bli några synliga "ärr" efteråt? vad tror du det kostar om man skulle lämna in den till en utbildad svetsare?
Hjul skrev:
Plocka ur den? skall man inte sätta den på plats igen? var i röret skall man svetsa? kan man inte köra med den liggande i röret utan att det påverkar effekten eller levereras effekten ojämnt?
Lättast att plocka ur den, ger lite effekt också.. jag skulle ej rekommendera att köra med den liggandes i röret eftersom den blockerar flödet ganska rejält
Ger det effektökning också? hur mycket? hur mycket måste man öppna röret-hur stor är den? kommer det bli några synliga "ärr" efteråt? vad tror du det kostar om man skulle lämna in den till en utbildad svetsare?
Du kapar av röret där det är som störst, tar ut skiten om skramlar, tig-svetsar ihop det igen för snyggast svetsning då MIG/MAG inte blir lika snyggt, men har du bara en MIG/MAG eller att du ör bättre med det så använd det! Slipa sedan bort svetsen och sen lackar du hela röret! Om du är duktif på att svetsa och slipa så kommer det aldrig synas att du öppnat röret!
Du måste kapa av hela röret rakt på mitten!
Svetsare är en dyr timlön men 1k, säkert 2k ska dom ha om dom ska kapa isär det, svetsa sen slipa!