Något i röret har lossnat

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Något i röret har lossnat

Inlägg av Hjul »

Hej! I mitt originalrör på min Rieju RRX har det lossnat någonting innuti det och det låter när man skvamplar runt det. Det är något stort också hör man och det åker inte ur när man skakar runt röret. Vad kan det vara? :S
k3m3rz
Elmoped

Inlägg av k3m3rz »

Var i avgsaröret är det? I början? I slutet?
Men det kan ju vara insatsen ifrån ljuddämparen som släppt
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Kan nästan garantera att det är katalysatorn som lossnat, hände för mig på min mrx och polarens smx också! enklast är att kapa upp röret och plocka ur den och därefter svetsa igen och lackera :)
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

k3m3rz skrev:Var i avgsaröret är det? I början? I slutet?
Men det kan ju vara insatsen ifrån ljuddämparen som släppt
Inte i ljuddämparen. Det är i följande del det släppt något "stort":

http://gyazo.com/9967b90f3ae7d4c08e6947cc0fa63985
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

rexzo skrev:Kan nästan garantera att det är katalysatorn som lossnat, hände för mig på min mrx och polarens smx också! enklast är att kapa upp röret och plocka ur den och därefter svetsa igen och lackera :)
Plocka ur den? skall man inte sätta den på plats igen? var i röret skall man svetsa? kan man inte köra med den liggande i röret utan att det påverkar effekten eller levereras effekten ojämnt? :(
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Hjul skrev:
rexzo skrev:Kan nästan garantera att det är katalysatorn som lossnat, hände för mig på min mrx och polarens smx också! enklast är att kapa upp röret och plocka ur den och därefter svetsa igen och lackera :)
Plocka ur den? skall man inte sätta den på plats igen? var i röret skall man svetsa? kan man inte köra med den liggande i röret utan att det påverkar effekten eller levereras effekten ojämnt? :(
Lättast att plocka ur den, ger lite effekt också.. jag skulle ej rekommendera att köra med den liggandes i röret eftersom den blockerar flödet ganska rejält
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

rexzo skrev:
Hjul skrev:
Lättast att plocka ur den, ger lite effekt också.. jag skulle ej rekommendera att köra med den liggandes i röret eftersom den blockerar flödet ganska rejält
Ger det effektökning också? hur mycket? hur mycket måste man öppna röret-hur stor är den? kommer det bli några synliga "ärr" efteråt? vad tror du det kostar om man skulle lämna in den till en utbildad svetsare?
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

rexzo skrev:
Hjul skrev:
Ger det effektökning också? hur mycket? hur mycket måste man öppna röret-hur stor är den? kommer det bli några synliga "ärr" efteråt? vad tror du det kostar om man skulle lämna in den till en utbildad svetsare?
k3m3rz
Elmoped

Inlägg av k3m3rz »

Hjul skrev:
rexzo skrev:
Hjul skrev: Plocka ur den? skall man inte sätta den på plats igen? var i röret skall man svetsa? kan man inte köra med den liggande i röret utan att det påverkar effekten eller levereras effekten ojämnt? :(
Du kapar av röret där det är som störst, tar ut skiten om skramlar, tig-svetsar ihop det igen för snyggast svetsning då MIG/MAG inte blir lika snyggt, men har du bara en MIG/MAG eller att du ör bättre med det så använd det! Slipa sedan bort svetsen och sen lackar du hela röret! Om du är duktif på att svetsa och slipa så kommer det aldrig synas att du öppnat röret!

Du måste kapa av hela röret rakt på mitten!

Svetsare är en dyr timlön men 1k, säkert 2k ska dom ha om dom ska kapa isär det, svetsa sen slipa!
Erkki
Elmoped

Inlägg av Erkki »

Annars kan du låta den ligga kvar, ger effekt eftersom den kommer vibrera sönder med tiden. Men bäst är väl att öppna och ta ut den.
Skriv svar