Har gjort både det ena och andra med mopeden men senast igår började den bete sig underligt.
När jag når toppfart så börjar den rycka och gå ojämnt. Jag vill få detta att bero på att jag har bytt luftfilter från orginal till ett naraku dubbelfilter, fortfarande samma luftburk. Jag har även tagit väck EGR-ventilen och satt en metallbricka över hålet på avgasröret. Hålet i luftburken pluggade jag med en plastplugg.
Innan jag började experimentera med munstycke och läge på nålen så gick det riktigt uselt efter ett tag när jag låg på fullgas och maxfart. Den började rycka mer och mer, precis som att man skulle strypa den.
Vad beträffar nålen, den går bäst när brickan på nålen är högst upp. Då svarar den omedelbart på gas. När brickan är i nedersta läget så bluddrar den innan den får fart vid gaspådrag från låg hastighet. Den gjorde ingen märkbar skillnad bortsett från:
Bricka vid lägsta spår - rycker inte(kanske en gång på 2km)
Bricka vid högsta spår - rycker fler gånger, små kännbara tapp.
Vad gäller huvudmunstycke har jag testat mig från 0,86mm, 0,88mm och till sist 0,92mm. Med 0,86 gick den uselt, röck hejdlöst efter en km med fullgas. Aningen bättre med 0,88mm men absolut bäst vid fullgas inträffade vid 0,92 och nålbrickan i lägsta spåret. Dock blev gasresponsen vid låg hastighet negativt påverkad vilket gjorde att jag flyttade upp nålen igen. Gaspådraget är direkt men rycker aningen på maxfart.
Kan det seriöst vara så att jag måste gå upp ytterligare i storlek på munstycke?! (orginal 0,79mm) Det känns för stort för en moped med endast 63cc.
Vad jag inte gjort än(hunnit testa):
Testa ett mindre munstycke, typ 0,83mm.
Stoppat tillbaka snorkeln.
Satt tillbaka EGR-ventilen.
DUMHETER JAG PROVAT:
Jag lät fylla på tanken med ungefär 1 liter v-power 99oct när det var ungefär 3 liter 95oct kvar i tanken och rystade om mopeden. Kan detta ställa till det?
StyrHolger skrev:Tankar bilen med 98 alt 99 oktan för att de går jämnare å finare, tänkte att moppen kanske blev gladare av finare soppa oxå. :/
98 och 95 funkar men fan inte 99 vad jag vet, du kanske måste få den ren igen tanka med 98 och låt den gå på fullgas och kör slut på soppan tanka 2-3 gånger skulle jag iaf gjort häll i lite olja i tanken också.
StyrHolger skrev:Tankar bilen med 98 alt 99 oktan för att de går jämnare å finare, tänkte att moppen kanske blev gladare av finare soppa oxå. :/
98 och 95 funkar men fan inte 99 vad jag vet, du kanske måste få den ren igen tanka med 98 och låt den gå på fullgas och kör slut på soppan tanka 2-3 gånger skulle jag iaf gjort häll i lite olja i tanken också.
StyrHolger skrev:Tankar bilen med 98 alt 99 oktan för att de går jämnare å finare, tänkte att moppen kanske blev gladare av finare soppa oxå. :/
98 och 95 funkar men fan inte 99 vad jag vet, du kanske måste få den ren igen tanka med 98 och låt den gå på fullgas och kör slut på soppan tanka 2-3 gånger skulle jag iaf gjort häll i lite olja i tanken också.
Klart som fan att det går att köra på 99 också..
Har enbart hört att 98 och 95 fungerar bra.
Om du nu kört på 99 bör det väl fungera, kolla så packningarna är bra, försök med throttlenålen och sätt i ett munstycke så den får för mycket så den dör sen går du neråt.
Filsi skrev:
98 och 95 funkar men fan inte 99 vad jag vet, du kanske måste få den ren igen tanka med 98 och låt den gå på fullgas och kör slut på soppan tanka 2-3 gånger skulle jag iaf gjort häll i lite olja i tanken också.
Klart som fan att det går att köra på 99 också..
Har enbart hört att 98 och 95 fungerar bra.
Om du nu kört på 99 bör det väl fungera, kolla så packningarna är bra, försök med throttlenålen och sätt i ett munstycke så den får för mycket så den dör sen går du neråt.
Motorn börjar inte fucka på grund av att du går upp ETT oktantal, det är med största sannolikhet något annat.
rärox skrev:
Klart som fan att det går att köra på 99 också..
Har enbart hört att 98 och 95 fungerar bra.
Om du nu kört på 99 bör det väl fungera, kolla så packningarna är bra, försök med throttlenålen och sätt i ett munstycke så den får för mycket så den dör sen går du neråt.
Motorn börjar inte fucka på grund av att du går upp ETT oktantal, det är med största sannolikhet något annat.
Inte det jag säger men kanske är ett av själen jag skulle kört med 95 iaf.
Jag ska nog banne mig bara tanka 95 i fortsättningen, kineser vet nog inte ens vad lyxsoppa är.
Men detta hände ju över en natt efter att jag tagit bort egr-ventilen och bytt luftfilter. Gör egr-ventilen så stor skillnad, när den tom hostar lite med 0,92mm munstycke. Som sagt, 0,86mm hade jag innan och jag kan inte tänka mig att jag ska ska behöva upp och nosa på 0,95mm bara för de två justeringarna.
99 oktaniga V-Power bränslet är en ren bluff. Om man kör på riktigt trimmade motorer eller tex crosshojar kan det gå rent åt helvete! Soppan har väldigt mycket etanol i sig.. Om du ska köra på hög oktanig soppa så kör på tex Aspen
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Letade fram det största munstycke jag hade, tyvärr var det endast 0,93mm. I med detta och nålbrickan i högsta läge för bäst gasrespons. Nu går det nääästan bra, det finns tillstymmelse till lite ryck i uppförsbacke och när mätaren närmar sig 75km/h. Gissar mig till att jag skulle behöva iaf 0,95. Ska be min morbror borra upp ett av alla 0,8X munstycken jag har i någon cnc maskin på sitt jobb.
NU är den så gott som färdig för alldagsligt bruk om det inte vore för att fanskapet börjat läcka olja vid cylinderpackningen. Känner att det får vänta till semestern med att plocka ned motorn och täta till helvetet!