Kicken har fastnat

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
lakke
Elmoped

Kicken har fastnat

Inlägg av lakke »

Hallå där.

Tog under gårdagen fram den gamla mopeden och märkte till min förvåning att den nu längre inte startar. Kicken sitter fast i variatorn och kan inte röras, och elstarten fungerar inte den helller.

Kan berätta att mycket är nytt i mopeden, en Yamaha Aerox 04 med bl.a ny cylinder, rör, renoverad inuti motor för 7 000 mm.

Moppen stod ute under en del av vinterhalvåret, och söker nu kunskap om vad felet kan vara.

Tacksam för alla svar!
Användarens profilbild
BetandeMax
Elmoped

Inlägg av BetandeMax »

ähh dra lite 5-56 på vetja så låter du det sjunka in 1min innan du ställer dig på kicken... inget mer med det
"klart jag inte tar kortet för att åka lagligt, jag tar kortet för att lugna morsan"
//Chilenarn
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

Har den startat efter renoveringen? Om den inte gjort det så kanske du har satt något fel.

Annars kanske du kan lossa cylindern och smörja in den med lite 2t olja och testa sen :)
lakke
Elmoped

Inlägg av lakke »

Startat kanon efter renoveringen, gjordes helt hos en kille som jobbat med mopeder över 40 år. Dock startade ej efter den stått i kylan och garage ett par månader!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

BetandeMax skrev:ähh dra lite 5-56 på vetja så låter du det sjunka in 1min innan du ställer dig på kicken... inget mer med det
Ja, mer våld är alltid en bra metod för att förvandla små problem till stora och dyra dito.

Plocka av variatorkåpan och kolla vad det är som sitter fast. En kickmekanism som låst sig är småpotatis, medan en låst vev antyder att det kan handla om ett betydligt jobbigare fel invändigt i motorn.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar