Lägga till växel?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Albin Johansson
Elmoped

Lägga till växel?

Inlägg av Albin Johansson »

Har en dt50mx som har 4 växlar. Men när moppen kom till Sverige var det 5 växlar som sedan ströps ned till 4 enligt svensk lag.

Då måste det va lika lätt att lägga till den där växeln som dem tagit bort? :) någon här som vet hur man gör? :D
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög

Inlägg av Betamekk »

Ströp dom den värkligen? Tror att dem tillverkade en annan låda som va 4 vxl ist för att modda 5 vxl.
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
Användarens profilbild
JohanK
Elmoped

Inlägg av JohanK »

De har säkert inte tillverkat en ny låda, vanligast är att man bara plockar bort femmans drev och ev byter växeltrumma.
Tekniker Mercedes Benz

Projekt - Puch Dakota 3000 76.a med tunad AM6
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Precis så, femmans drev är borta och det som behövs för att lägga i den likaså. Det har funnits ett snordyrt "uppgraderingspaket" med delarna som behövs, men jag tror det har slutat säljas och även om det inte har det är det för dyrt för att vara värt det.

Ett billigare men svårhittat alternativ är att tidiga Yamaha YZ80 har en 5-växlad låda som efter lite modifikation av något går använda i moppeblocket, jag har för mig att det är 1978 som gäller men är inte helt säker. (Undersök exakt vad som krävs om du satsar på detta alternativet!)

Nästa alternativ är att köpa en begagnad låda (eller kanske hellre ett block med komplett innehåll för att vara säker på att allt är med och sitter där det ska) från ett annat land där den moppen har fem växlar, t.ex. Norge.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar