hur man ställer in tändning med micrometer

Posta förslag på guider som ni skulle vilja ha genomförda

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

hur man ställer in tändning med micrometer

Inlägg av gilerahjärnan »

Tjena, skulle behöva hjälp hur man ställer in en tändningen med micrometer, och jag är nog inte den enda som skulle vilja ha en guide!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Om det är varianten som stoppar kolven när den går emot kolven: vrid veven fram och tillbaka kring övre dödpunkt medan du skruvar ner inställningsverktyget tills du känner att den precis går mot kolven (eller gör tvärt om, börja långt ner och skruva upp tills kolven inte tar stopp längre). Där har du 0mm förtändning. Om du t..ex. ska ha 2mm, backa veven lite, skruva ner verktyget 2mm, och vrid fram veven tills kolven tar stopp - i det läget ska tändningsmarkeringarna linjera mellan svänghjul/tändplatta eller motsvarande.

Ingen raketforskning. Men som vanligt är en sån inställning bara bra om man har korrekta siffror att ställa in den efter, man behöver prova sig fram till den inställning motorn går bäst med annars.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

japp, killen innan ställde den på 1.4mm, och ja har flyttat den max, så jag behöver nollställa den så den är 1.6mm istället, då kan ja flytta 2mm mer.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

G-son skrev:Om det är varianten som stoppar kolven när den går emot kolven: vrid veven fram och tillbaka kring övre dödpunkt medan du skruvar ner inställningsverktyget tills du känner att den precis går mot kolven (eller gör tvärt om, börja långt ner och skruva upp tills kolven inte tar stopp längre). Där har du 0mm förtändning. Om du t..ex. ska ha 2mm, backa veven lite, skruva ner verktyget 2mm, och vrid fram veven tills kolven tar stopp - i det läget ska tändningsmarkeringarna linjera mellan svänghjul/tändplatta eller motsvarande.

Ingen raketforskning. Men som vanligt är en sån inställning bara bra om man har korrekta siffror att ställa in den efter, man behöver prova sig fram till den inställning motorn går bäst med annars.
kan du förklara lite bättre? jag förstår knappast.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Först och främst: vilket verktyg har du?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

G-son skrev:Först och främst: vilket verktyg har du?
ska köpa detta: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13116 det ska passa enligt twostroke.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

I grunden: du ska hitta den inställning på verktyget där den precis når kolven när den vänder vid övre dödpunkt.

Du ska skruva ner verktyget till rätt inställning, i detta fallet 1,6mm.

Du ska vrida veven så kolven ligger mot verktyget, då är veven i det läge där tändningen ska ställas. Hur du ställer in tändningen varierar mellan olika tändsystem, så den biten får du fundera ut själv.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

G-son skrev:I grunden: du ska hitta den inställning på verktyget där den precis når kolven när den vänder vid övre dödpunkt.

Du ska skruva ner verktyget till rätt inställning, i detta fallet 1,6mm.

Du ska vrida veven så kolven ligger mot verktyget, då är veven i det läge där tändningen ska ställas. Hur du ställer in tändningen varierar mellan olika tändsystem, så den biten får du fundera ut själv.
men skruvar man inte på ett "huvud" på verktyget så man mäter ut grundinställningen?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jovisst, om jag tolkar dig rätt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

G-son skrev:Jovisst, om jag tolkar dig rätt.
så om jag har fattat allt rätt:

jag skruvar i verktyget, gör så kolven är i TDC, och sätter den på 1.6mm, och sen skruvar dit rotorn så strecket stämmer med statorn?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ja, du justerar ju ner den 1,6mm från att den precis nuddar kolven, för att få 1,6mm förtändning. I övrigt, ja.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

dåliga nyheter: försökte ställa in tändningen, det slutade med att cylinder skar :evil:

skulle vilja att nån förklarar riktigt noga hur man gör.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

gilerahjärnan skrev:dåliga nyheter: försökte ställa in tändningen, det slutade med att cylinder skar :evil:

skulle vilja att nån förklarar riktigt noga hur man gör.
Nogranare än vad G-son beskiver det, går inte..

Viktigast är att hitta läget där kolven är som absolut högst upp! Där du har 0mm i förtändning. För att sen backa, i detta fallet 1,6mm.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Hassse666 har guide på Youtube.
Årets Styrelsemedlem 2013
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

moddlaren trimma lungt
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

den säger mig ingenting.
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Då skall du inte försöka dej på att ställa in en tändning du har fått två mycket bra och utförliga förklaringar. Min med bilder och du förstår ändå inte..

kanske du skall be någon om hjälp som förstår det blir billigare så för dej..

mvh
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Då skall du inte försöka dej på att ställa in en tändning du har fått två mycket bra och utförliga förklaringar. Min med bilder och du förstår ändå inte..

kanske du skall be någon om hjälp som förstår det blir billigare så för dej..

mvh
moddlaren trimma lungt
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

DEA!! skrev:Hassse666 har guide på Youtube.
med en annan mätare
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

moddlaren skrev:Då skall du inte försöka dej på att ställa in en tändning du har fått två mycket bra och utförliga förklaringar. Min med bilder och du förstår ändå inte..

kanske du skall be någon om hjälp som förstår det blir billigare så för dej..

mvh
förlåt att jag inte kan

fick en bra redovisning av en kompis, så allt handlar bara om hur man förklarar!!! :wink: :wink: :wink:
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

1249 inlägg och du dubbelpostar och tar inte imot info.. ;)

Skärpning Anton :*
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

Persson97 skrev:1249 inlägg och du dubbelpostar och tar inte imot info.. ;)

Skärpning Anton :*
Emot*
Skärpning Victor :*
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Så detta är anledningen till att du säljer noppen?;)

Btw drog 1,6mm efter tdc så cylindern gick varmt eller? :)
vem fan e lennart?
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

potog skrev:Så detta är anledningen till att du säljer noppen?;)

Btw drog 1,6mm efter tdc så cylindern gick varmt eller? :)
aa den tände efter, Anton CylinderSkärarn Lindfors.
Skriv svar