Om det är varianten som stoppar kolven när den går emot kolven: vrid veven fram och tillbaka kring övre dödpunkt medan du skruvar ner inställningsverktyget tills du känner att den precis går mot kolven (eller gör tvärt om, börja långt ner och skruva upp tills kolven inte tar stopp längre). Där har du 0mm förtändning. Om du t..ex. ska ha 2mm, backa veven lite, skruva ner verktyget 2mm, och vrid fram veven tills kolven tar stopp - i det läget ska tändningsmarkeringarna linjera mellan svänghjul/tändplatta eller motsvarande.
Ingen raketforskning. Men som vanligt är en sån inställning bara bra om man har korrekta siffror att ställa in den efter, man behöver prova sig fram till den inställning motorn går bäst med annars.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
G-son skrev:Om det är varianten som stoppar kolven när den går emot kolven: vrid veven fram och tillbaka kring övre dödpunkt medan du skruvar ner inställningsverktyget tills du känner att den precis går mot kolven (eller gör tvärt om, börja långt ner och skruva upp tills kolven inte tar stopp längre). Där har du 0mm förtändning. Om du t..ex. ska ha 2mm, backa veven lite, skruva ner verktyget 2mm, och vrid fram veven tills kolven tar stopp - i det läget ska tändningsmarkeringarna linjera mellan svänghjul/tändplatta eller motsvarande.
Ingen raketforskning. Men som vanligt är en sån inställning bara bra om man har korrekta siffror att ställa in den efter, man behöver prova sig fram till den inställning motorn går bäst med annars.
kan du förklara lite bättre? jag förstår knappast.
I grunden: du ska hitta den inställning på verktyget där den precis når kolven när den vänder vid övre dödpunkt.
Du ska skruva ner verktyget till rätt inställning, i detta fallet 1,6mm.
Du ska vrida veven så kolven ligger mot verktyget, då är veven i det läge där tändningen ska ställas. Hur du ställer in tändningen varierar mellan olika tändsystem, så den biten får du fundera ut själv.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
G-son skrev:I grunden: du ska hitta den inställning på verktyget där den precis når kolven när den vänder vid övre dödpunkt.
Du ska skruva ner verktyget till rätt inställning, i detta fallet 1,6mm.
Du ska vrida veven så kolven ligger mot verktyget, då är veven i det läge där tändningen ska ställas. Hur du ställer in tändningen varierar mellan olika tändsystem, så den biten får du fundera ut själv.
men skruvar man inte på ett "huvud" på verktyget så man mäter ut grundinställningen?
Då skall du inte försöka dej på att ställa in en tändning du har fått två mycket bra och utförliga förklaringar. Min med bilder och du förstår ändå inte..
kanske du skall be någon om hjälp som förstår det blir billigare så för dej..
Då skall du inte försöka dej på att ställa in en tändning du har fått två mycket bra och utförliga förklaringar. Min med bilder och du förstår ändå inte..
kanske du skall be någon om hjälp som förstår det blir billigare så för dej..
moddlaren skrev:Då skall du inte försöka dej på att ställa in en tändning du har fått två mycket bra och utförliga förklaringar. Min med bilder och du förstår ändå inte..
kanske du skall be någon om hjälp som förstår det blir billigare så för dej..
mvh
förlåt att jag inte kan
fick en bra redovisning av en kompis, så allt handlar bara om hur man förklarar!!!