63cc kit - borde jag byta avgassystem?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
StyrHolger
Elmoped

63cc kit - borde jag byta avgassystem?

Inlägg av StyrHolger »

Har monterat mitt 63cc för någon dryg vecka sen och kört ungefär 30 mil sedan dess. Läser mycket om att man kan bränna avgasventilen när man smackar på trimkit. Jag undrar om jag bör oroa mig? Finns det någon mod man kan göra på sitt orginalrör eller måste nytt införskaffas. Tänkte annars bygga ett eget som har aningen större rördiameter än standardröret. Hittade en bra guide här på TAR.

Vad säger ni?
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Så länge ditt ''originalrör'' är urpluggat ska det inte vara något problem väl? Vet många som kör 70cc på urpluggat.
StyrHolger
Elmoped

Inlägg av StyrHolger »

Vad är det för plugg vi talar om, vart sitter den/dessa?
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

StyrHolger skrev:Vad är det för plugg vi talar om, vart sitter den/dessa?
Olika från moped till moped men det vanligaste är en plugg i mynningen som man brukar kunna få bort med en dremel och/eller ett blindrör som bara är ett litet rör som sticker ut ur avgassystemet typ såhära Bild
Denna kapar du av och sedan täpper igen med svets.
StyrHolger
Elmoped

Inlägg av StyrHolger »

pipa

Exakt en sån där pipa har jag, sitter den där lilla kröken i änden på ljuddämparen?
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

StyrHolger skrev:pipa

Exakt en sån där pipa har jag, sitter den där lilla kröken i änden på ljuddämparen?
Den brukar nog sitta typ mittemellan mynningen och ljuddämparen.
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

tror de är fyrtaktare vi snackar om hampu... nej de har inge pluggar org.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Alyzzzer skrev:tror de är fyrtaktare vi snackar om hampu... nej de har inge pluggar org.
Haha fan, nu har jag skrivit utan att tänka mig för riktigt :P Tack för att du sa till så jag inte fortsatte hahaha :lol: <3
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

Hampu skrev:
Alyzzzer skrev:tror de är fyrtaktare vi snackar om hampu... nej de har inge pluggar org.
Haha fan, nu har jag skrivit utan att tänka mig för riktigt :P Tack för att du sa till så jag inte fortsatte hahaha :lol: <3
jag är inte säker men skulle tro det:)
StyrHolger
Elmoped

Inlägg av StyrHolger »

Ja fi fan, här har jag inte varit noga i mitt inlägg. Det är såklart en fyrtaktare vi talar om. Att jag inte nämnde det först!

Pipan sitter på en Sprint -08.

Om det inte finns några pluggar, borde jag därmed gå upp i dimension på avgassystemet eller kan jag köra med det som är?
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Ja du borde köpa ett trimrör så får du mycket mer effekt :) Då måste du även bestycka förgasaren ytteligare, om du inte redan gjort det
StyrHolger
Elmoped

Inlägg av StyrHolger »

MisterDT50R skrev:Ja du borde köpa ett trimrör så får du mycket mer effekt :) Då måste du även bestycka förgasaren ytteligare, om du inte redan gjort det
63cc kitet jag köpte inkluderade topp med större in och utlopp, samt "trimkam". Dock var ventilerna lika stora som orginal. Förgasaren är bestyckad med 0,86mm munstycke istället för orginal på 0,79mm. Tryckte dit ett 0,90mm bara för att testa och då gick det illa, så satte tillbaka 0,86mm igen. Ska kolla stiftet i dagarna då nya Naraku drivpaketet kommer.

Hur mycket borde jag öka diametern på röret, procentuellt då?

Tänkte följa denna guide: 4taktspipa
Skriv svar