ingen tändning - Derbi - gilera

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
k3m3rz
Elmoped

ingen tändning - Derbi - gilera

Inlägg av k3m3rz »

Tja!

Har en gilera smt 06 som inte har någon gnista!

Jag hadr ingen gnista och kunde starta den utan nyckel!

Jag beställde en cdi, statorplatta och en tändningslås för att var helt säker (hade också bytt och testat olika tändstift, samt bytt tändkabel)

Allt funkade skitbra när jag bytt cdi och statorplatta, den startade direkt och gnistan var stark!
Det ända "problemet" var att det gick en gul kabel från statorplattan upp till cdin som det inte gjort innan! Om jag satt i den så dog moppen oavsett om jag hade nyckel i eller inte (hade inte bytt tändningslås än)

Började byta tändningslås så jag upptäcker att kontakterna är olika, fast kablarna på färgerna var rätt, så för att testa tänningslåset började jag bygla över kablarna som jag trodde att dom skulle sitta, startade moppe, tändingslåset fungerade fortfarande inte, moppen stog på tomgång och jag visste inte hur jag skulle stänga av den! (Den stog på pallbockar så kunde inte göra en kärringstopp, och den gick bara bättre när jag chockade)

Dum som jag var så drog ju ur den gröna kabeln ur cdin för att få stopp på den (skulle ha dragit av tändhatten)

Pappa kom hem och jag visade honom tändningslåset osv, startade den, visade gula kabeln för pappa att den dog när jag hade i den igen!

Gick in för att kolla elschema och varför jag kan starta moppen utan nyckel!

Gick ut för att testa olika saker som kunde vara felet, då startade den inte! Den fick ingen gnista längre men bensin fick den...

Så nu är frågan, vad är felet? Kan jag ha haft sönder cdi eller statorplattan?