Tjena! farsan har skaffat en baotian och "vi"skulle vilja ha lite mer fart på den, har kollat på hassses video hur man avstryper en 4takt, jag tog bort trottellocket och då såg jag inte nån mässingskruv, så då undrar jag:
*är det skillnader på årsmodellerna gentemot dom lite äldre? då menar jag elsystem m.m
gilerahjärnan skrev:Tjena! farsan har skaffat en baotian och "vi"skulle vilja ha lite mer fart på den, har kollat på hassses video hur man avstryper en 4takt, jag tog bort trottellocket och då såg jag inte nån mässingskruv, så då undrar jag:
*är det skillnader på årsmodellerna gentemot dom lite äldre? då menar jag elsystem m.m
*tips till annan trimning
all tips uppskattas
Dra variatorringen, plugga ur avgasröret så ska du få lite fart på den
som du redan vet så är det ju större cylinder och förgasare som är ett bra val.
sedan har jag för mig att det är en rosa kabel man ska klippa av eller skruva bort som gör att den går snabbare är 75% säker på det, vet dock inte vad den gör antar att det är en sorts cdi strypning.
FreZz skrev:som du redan vet så är det ju större cylinder och förgasare som är ett bra val.
sedan har jag för mig att det är en rosa kabel man ska klippa av eller skruva bort som gör att den går snabbare är 75% säker på det, vet dock inte vad den gör antar att det är en sorts cdi strypning.
Precis som du säger så kan man ju kapa Cdi kabeln (tror den heter de) det är den rosa sladden som sitter i cdin. Den hittar du genom o öppna sadelutrymmet sedan skruva upp "golvet" i utrymmet.
gilerahjärnan skrev:Tjena! farsan har skaffat en baotian och "vi"skulle vilja ha lite mer fart på den, har kollat på hassses video hur man avstryper en 4takt, jag tog bort trottellocket och då såg jag inte nån mässingskruv, så då undrar jag:
*är det skillnader på årsmodellerna gentemot dom lite äldre? då menar jag elsystem m.m
*tips till annan trimning
all tips uppskattas
Dra variatorringen, plugga ur avgasröret så ska du få lite fart på den
de va något nytt att 4 taktarre hade pluggar i röret... hm det låter vettigt.
gilerahjärnan skrev:Tjena! farsan har skaffat en baotian och "vi"skulle vilja ha lite mer fart på den, har kollat på hassses video hur man avstryper en 4takt, jag tog bort trottellocket och då såg jag inte nån mässingskruv, så då undrar jag:
*är det skillnader på årsmodellerna gentemot dom lite äldre? då menar jag elsystem m.m
*tips till annan trimning
all tips uppskattas
Dra variatorringen, plugga ur avgasröret så ska du få lite fart på den ;)
äre bara jag eller? 4 taktare brukar väl inte vara pluggade? Eller? Ger inte det bara effekt när man har en expansionskammare!
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
Dom flesta kinamopederna har en cdi strypning som håller i varvtalet så den inte går över det lagliga. För att strypa av cdi:n plockar du ur den . Och letar dig fram till en blå liten öggla.
Den kan vara ibland gömd under gummi som du får peta fram. När du hittat den så är det bara att knipsa den sen isolera den med eltejp så den inte ligger mot något.
Resultat : Din moped kommer att kunna komma upp i högre varv. Och kommer ge dig högre toppfart. Variatorstrypning 1
Dom nya kinamopparna från -05 har en elektronisk variatorstrypning.
Om du har en elektronisk betyder det att du INTE har cdi strypt.
Öppna variatorkåpan och kolla om det är en brytare i höra hörnet av variatorn.
Lokalisera den rosa sladden som går ut från variator/motorblocket.Följ den till under sadeln, Skuva bort skruvarna från sadeln och lyft ur sadeln.
Nu är det bara rycka loss den rosa sladden. Isolera den med eltejp .Så den inte ligger i mot något.
Resultat : Din moped kommer att kunna komma upp i högre varv. Och komemr ge dig en högre toppfart. Variatorstrypning 2
Om du INTE har en rosa sladd från variatordelen. Betyder du att du har den "vanliga" variatorstrypningen. Då har du samma som minarelli och piaggio. En ring som sitter bakom remmen och framför variatorn. Plocka av variatorkåpan, Ta en mutterdragare och dra av muttern.
Lyft bort fläkt hjulet och remmen ta bort ringen och sätt dit allt igen.
 Bild: Dra av muttern med mutterdragare, Sen är det bara lyfta ur fläkthjulet och remmen. Och plcoak av ringen.
Resultat : Din moped kommer att kunna komma upp i högre varv. Och komemr ge dig en högre toppfart. Mässingskruven
Dom flesta kinamopederna har en mässingskruv som sitter under flottör locket. Skruven hindrar dig för att kunna gasa fullt.
Skruva av sadeln och lyft ur den. Skruva av stora plast locket på förgasaren (flotttörlocket). Skruva loss mässingskruven som sitter fast skruvad under locket.
 Bild: Mässingskruven sitter under flottörkoppen som är på bild
Resultat : Efter du tagit bort skruven kommer du få högre toppfart och acceleration.
Blandningsskruven
Blandningskruven kan du justera så du får bättre lågfarts egenskaper.
Det är en liten mässing spår skruv. Är ganska liten och underlättar om du har en smal plattmejsel till hands. Placera moppen på tomgång, Skruvar du utåt blir blandningen fetare skruvar du utåt blir den tunnare. Skruva skruven så du får så högt varv på motorn som det går.
Sedan skruvar du försiktigt in skruven för sänka den. Skruven och justeringen ska vara i någonstans mitt emellan. När du hittat en bra så gasar du med moppen så inställningen ”sätter sig”.
*OBS* om du ändrar på blandningsskruven får man justera tomgångskruven ibland.
Använd en stjärn mejsel och leta dig fram en bra tomgång när moppen står själv på tomgång.
Resultat : Du kommer få ett mycket bättre acceleration och jag tycker alla ska göra denna. Den kommer dra ifrån mycket bättre.
Luftpluggen
Luftpluggen är en plugg i luftburken som hindrar att luftburken får all luft.
Är en liten smalt rör som plugg som sitter i ingången till luftburken. Bara dra bort den från fästet.
*OBS* Gör du detta måste du gå upp i huvud munstycke strl 90-100. *

Bild : Borttagen luftplugg. Luftpluggen sitter precis in i insuget på luftburken.Resultat : Detta kommer göra att din moped får mera luft. Och kommer öka accelerationen.
Här kommer lite tips. Tips på vad du kan göra för att din moped kan gå ännu bättre. Kopplingsfjädrar
Byt gärna till hårdare kopplingsfjädrar till din kines. Original fjädrarna är alldeles för mjuka.
Vid byte till hårdare kopplings fjädrar.

Bild: Byte av hårdare kopplingsfjädrar, Ger dig bätre kcik och utväxling.
Resultat : Detta gör att din moped kommer få bättre acceleration, Och kicka ifrån vi start.
Samt kommer lättare växla ut mera vid högvarvning.
Vikter
Vikterna i original variatorn är alldeles för tunga.
Viktmåttet är 16x13 och jag rekommenderar man ska ha mellan 4-5 g.
5 gram för folk över 80 kg + . Annars 4-4.5 gram.

Bild : Orginal vikterna i variatorn, Är alldeles för tunga för kunna prestera bra.
Resultat: Detta kommer göra att den drar ifrån bättre och öka accelerationen.
Membranet
Ett tips är att byta membranet efter ett tag. Då gummit som membranet är gjort av tål inte ett medel i bensin. Detta gör att gummit spricker. Och gör moppen går allmänt dåligt på gas.
Skruva av flottörlocket och kontrollera om membranet är sprucket eller slappt.

Bild: Membranet som sitter i trottelhuset. Tål inte ett medel i bensinen och går lätt sönder. Snabba svar
Kommer min moped gå bättre med sportluftfilter?
- Nej det kommer den inte, Sportluftfilter gör Ingeting på 4-tats mopeder. Dock om du sätter på det kommer du få ett skönare ljud.
Finns det några strypningar i mitt avgasrör ?
- Nej det gör det inte
Kommer min moped gå bättre om jag plockar bort EGR ventilen.
- Absolut inte, Kommer inte bli någon skillnad alls.
Sammaboss skrev:Men det finns väll nån kymco 4takt modell som har plugg i avgasröret?
ja kan du säga vad den fyller för nytta då? ingen expansionskammare på 4t ju...
/dubbelpost
På fyrtakt så är allt vad avgasrör heter mer eller mindre nerstrypande, därför har t.ex. extrema racingbilar och högpresterande kolvmotorflygplan obefintliga avgassystem, såklart stryper en plugg ner mopeden då eftersom avgaserna inte kommer ut lika lätt, spelar ingen roll om det är 4takt eller 2takt med expansionskammare
Sök på "få fart på kinesen" här på TSR så får du fram alla strypningar som den borde ha. Jag har dragit rosa sladden och den "extra kåpan" till variatorvikterna och den toppar 70 på rakor och 80 nedför. Byte av vikter, större munstycke och dragen skorsten så borde den va uppe i minst 80 rakt
Jag har en Boatian Classic 2014 Klass2 moppe som verkligen går EXAKT 25.
Har googlat runt lite och bland annat läst guiden "få fart på din kines".
Har ett par frågor som jag hoppas jag kunde få svar på:
- Hur länge bör man köra in moppen innan man börjar pilla? 25/50/100 mil?
- Jag åker enbart inne i Stockholm city så vill inte att den ska gå 60/70kmh, men vill verkligen inte bli omkörd av cyklister, så tänkte bara göra "lite trim". Om man tänker sig att man bara vill att den ska gå som en vanlig EU-moppe, dvs 40-45 iaf. Vad rekommenderas då?
- Om jag enbart klipper den rosa kabeln till CDI boxen , hur fort kommer den att gå då? Kommer jag att skada moppen om jag inte gör något mer än detta?