Dubbla lådor, ryckspärr

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
alatan
Elmoped

Dubbla lådor, ryckspärr

Inlägg av alatan »

Jag förstår inte riktigt detta. Jag har försökt läst mig till svar men får inte riktigt ihop det hela. Kan någon snälla förklara som för en treåring?

Jag har en 142a med enkellåda, det ska finnas en vajerspärr så jag får i 3an och 4an, men just nu kör jag utan den och därmed bara på 1an och 2an.
Jag ska sätta upp en till låda i helgen, den är redan fixad med croner spärr.

Om jag sätter upp den lådan med croner och har kvar bara 1an och 2an på den främre (den jag växlar på), vad blir det för skillnad om jag har spärren i eller ur på croner lådan?
Den kommer gå lagligt med ryckspärren ur förstår jag, men när jag sätter tillbaka den, hur kommer den att gå då? Kommer den gå som den gör nu med enkellåda på 2 växlar? (Alltså i ca 80km/h på 2an).

Eller måste jag fixa en vajerspärr till främre lådan, så jag alltså har två ryckspärrar. En på främre och en på bakre, och på så sätt kunna få i 3an och 4an så den går snabbare än 30km/h? (På lagom varv)
Dom gör så rysligt fint på tomten.
Bild
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Ossian »

På 4 så är utväxlingen 1:1, när din bakre låda inte är spärrad och ligger i 4 så kommer det vara precis som nu. Spärrar du den bakre (i 1) så går den som en helt laglig a-traktor, varvar 6000 och rör på sig i 30.
Har du 3 och 4 också så går den som en bil med den bakre i 4 och om du tänker på det så blir ju 4 i främre och 1 i bakre som att köra med 1 :D

+hur är din croner spärr byggd för i värsta fall måste du ju ta ner lådorna för att lägga tillbaka den i 4 efter att ha ryckt den
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
alatan
Elmoped

Inlägg av alatan »

Ossian skrev:På 4 så är utväxlingen 1:1, när din bakre låda inte är spärrad och ligger i 4 så kommer det vara precis som nu. Spärrar du den bakre (i 1) så går den som en helt laglig a-traktor, varvar 6000 och rör på sig i 30.
Har du 3 och 4 också så går den som en bil med den bakre i 4 och om du tänker på det så blir ju 4 i främre och 1 i bakre som att köra med 1 :D

+hur är din croner spärr byggd för i värsta fall måste du ju ta ner lådorna för att lägga tillbaka den i 4 efter att ha ryckt den
Tack för svaret! Men får jag har 4 växlar om 1an är ilagd på bakre?

Jag får tillbaka spärren genom att bända tillbaka "cylindern" genom ett hål lite bakom damasken med ett tillhygge.
Dom gör så rysligt fint på tomten.
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Du får ha femtioelva växlar, under förutsättning att toppfarten vid maxvarv är max 30km/h.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Ossian »

G-son skrev:Du får ha femtioelva växlar, under förutsättning att toppfarten vid maxvarv är max 30km/h.
Det stämmer men om vi nu snackar om hans fall så får han inte det. Eftersom 4 är 1:1 och 1 är nedväxlad ganska mycket så blir det om man sätter dem efter varandra, oberoende av ordning som att man kör i 1. Och jag är ganska säker på att den gör mer än 30 i ettan :wink:
@alatan, förstår du hur jag menar? :)
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Skriv svar