Läcker olja mellan topplock och cyl - packningsproblem?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
StyrHolger
Elmoped

Läcker olja mellan topplock och cyl - packningsproblem?

Inlägg av StyrHolger »

Fick hem mitt trimkit på 63cc till min Sprint idag. Glad i hågen så kör vi in den i garaget å monterar av allt det gamla, dit med det nya. I detta kit så ingick cylinder, kolv, topp och kamaxel. Problemet uppstod när vi skulle montera nya kammen, den gick inte att få på plats, kedjan var på tok för spänd. Mätte delarna och det diffade i princip ingenting mot det tidigare, toppen var någon tiondels mm högre.

Boven i dramat var dock den nya packningen, den var nästan 1,4mm tjock gentemot den gamla som endast var 0,4mm och gjort i något metalliskt material. Den nya hade endast en metallring runt cylinderhålet och en följsam gummiupphöjning runt hela packningen.

Med den nya packningen som mall slipades den gamla packningen upp så den passade hålet på nya uppsättningen. Satte dit allt igen oich kammen föll på plats utan minsta problem. Satte samman allt återstpående och lät teststarta. Gick igång och lät mycket bra. Efter ett tag så letade sig dock små droppar olja ned på betonggolvet.

Det läckte mellan topplocket och cylindern, dock endast ovanpå och på höger sida i färdriktning. Vad göra, antingen så höll inte packningen tätt eller så är toppen skev. Klockan var mycket, uppgivenheten började sprida sig så vi knäckte en ny öl och satte oss på altanen.

Tanken nu är att eventuellt svarva ned toppen sådär 0,8mm och använda den packningen som följde med. Är denna idé något vi ska spinna vidare på ELLER bör jag försöka fixa fram en tunnare packning / alt köpa nåt färdigt ark och klippa till en egen?