tjena fick just slut på tvåtakts olja och då börja jag fundera på alla historier man har hört om folk som har kört med raps olja och lite allt möjligt i tanken , då är min fråga vad gör tvåtakts oljan jag vet att den smörjer men varför kan man inte ha vilken olja som helst bara ?
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
fruktigkaka skrev:tjena fick just slut på tvåtakts olja och då börja jag fundera på alla historier man har hört om folk som har kört med raps olja och lite allt möjligt i tanken , då är min fråga vad gör tvåtakts oljan jag vet att den smörjer men varför kan man inte ha vilken olja som helst bara ?
den är gjort för att blandas med bensin och säkert fler orsaker med
Oj! Använd tvåtaktsolja. Andra kan fungera men inte länge. En del oljor löses inte lika bra upp i bensin som tvåtaktsoljan. En del förbränns sämre. Vem vill chansa på matolja i motorn ?
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
En viktig sak är att dessutom är att tvåtaktsoljan är anpassad för just dessa motorer. En viktig del är att oljan kyler motorn och på så sätt förhindrar långsiktiga förslitningar och samtidigt gör att din motor går bra. Men visst i nödfall i akut tillstånd är det bättre att använda vilken motorolja som helst. Det är alltid bättre än ingen alls. Men då är det i verkligen nödsituation och att du kör verkligen sakta och stannar då och då. Annars kommer hela din motor att haverera till den nivå att den inte längre kommer vara längre lönt att göra vid. Men räkna med att du kommer få känningar av slitage redan efter korta körningar på motorn. Så för allt du gör använd olja som är avsett för tvåtakts motorn. Allra helst så bra olja som möjligt.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter