tja jag undrar om det är värt att man åker ifrån polisen? ifall man kör med 70cc osv Så länge jag kommer undan helskinnat och de inte ser min regplåt (invikt i hjulhuset) hur ska man iallfall undvika att bli stannad osv mvh
Efter att ha kört ifrån polisen ca 17 gånger och failat 1 gång säger jag bara.. Kör. Det är så jävla enkelt speciellt med 70cc, senaste gången var för nån månad sen med min helt orginala (urpluggad) vivacity. Dom hade inte en chans och då blev jag t.om jagad av en polis till fots xD Ne men gasa på som faen dom hinner inte med. Det är dryga böter annars..
tänkte köra polini 70cc sport och 17,5mm förgasare och urpluggat orginal rör och 5,5g vikter. är de värt o ha kvar regskylten invikt? vill ju inte dra till sig polisen i onödan,
Polisen kan ej något göra ifall dom inte kan bevisa att just du kört, även om dom ser regskylten så kan dom inte bevisat att du kört och då kan dom inte sätta dit dig
Men känns onödigt att ha regskylt endå, dom kan ju skriva upp det och då vet dom var du bor och då vet dom att du troligtvis kommer åka där så om du kör ifrån ett par gånger så finns ju risken att dom tar en runda där :/
oscaee skrev:...hur ska man undvika att bli stannad...
Kort sagt, ge dom ingen anledning att vilja stoppa dig! Kör lugnt, se till att moppen utseendemässigt är laglig (fungerande lysen av rätt sort, använd blinkers o.s.v.) och inte låter onödigt mycket.
Om du inte drar till dig polisens uppmärksamhet är det mycket osannolikt att dom kommer bry sig om dig, enda undantaget är om dom specifikt är ute efter att kolla mopeder eller du råkar rulla förbi t.ex. en nykterhetskontroll just när det är dags att vinka in nästa som ska testas...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
oscaee skrev:...hur ska man undvika att bli stannad...
Kort sagt, ge dom ingen anledning att vilja stoppa dig! Kör lugnt, se till att moppen utseendemässigt är laglig (fungerande lysen av rätt sort, använd blinkers o.s.v.) och inte låter onödigt mycket.
Om du inte drar till dig polisens uppmärksamhet är det mycket osannolikt att dom kommer bry sig om dig, enda undantaget är om dom specifikt är ute efter att kolla mopeder eller du råkar rulla förbi t.ex. en nykterhetskontroll just när det är dags att vinka in nästa som ska testas...
vad gör jag om jag blir invinkad med 70cc osv? och är de värt att ha kvar regplåten ifall man ska dra dom?
Senast redigerad av oscaee den 13 maj 2014, 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
oscaee skrev:...hur ska man undvika att bli stannad...
Kort sagt, ge dom ingen anledning att vilja stoppa dig! Kör lugnt, se till att moppen utseendemässigt är laglig (fungerande lysen av rätt sort, använd blinkers o.s.v.) och inte låter onödigt mycket.
Om du inte drar till dig polisens uppmärksamhet är det mycket osannolikt att dom kommer bry sig om dig, enda undantaget är om dom specifikt är ute efter att kolla mopeder eller du råkar rulla förbi t.ex. en nykterhetskontroll just när det är dags att vinka in nästa som ska testas...
vad gör jag om jag blir invinkad med 70cc osv?
Bedöm själv! Finns det någon bra flyktväg så tar du den. Är du någonstans och det finns inget chans att du kommer undan så får du väl stanna och hoppas på det bästa.
G-son skrev:
Kort sagt, ge dom ingen anledning att vilja stoppa dig! Kör lugnt, se till att moppen utseendemässigt är laglig (fungerande lysen av rätt sort, använd blinkers o.s.v.) och inte låter onödigt mycket.
Om du inte drar till dig polisens uppmärksamhet är det mycket osannolikt att dom kommer bry sig om dig, enda undantaget är om dom specifikt är ute efter att kolla mopeder eller du råkar rulla förbi t.ex. en nykterhetskontroll just när det är dags att vinka in nästa som ska testas...
vad gör jag om jag blir invinkad med 70cc osv?
Bedöm själv! Finns det någon bra flyktväg så tar du den. Är du någonstans och det finns inget chans att du kommer undan så får du väl stanna och hoppas på det bästa.[/quote
ingen plåt = lockar polisen mer om du inte kör 30 men bättre om du drar.
plåt kvar = mer diskret men inte lika bra om du drar. Så enligt mig spelar det ingen roll
Jag skulle köra med för att inte dra till mig mer onödig uppmerksamhet från dem
oscaee skrev:vad gör jag om jag blir invinkad med 70cc osv?
Bedöm själv! Finns det någon bra flyktväg så tar du den. Är du någonstans och det finns inget chans att du kommer undan så får du väl stanna och hoppas på det bästa.
Precis. Kom ihåg att du aldrig kommer åka ifrån en polisbil genom att vara snabbast, den är dubbelt så snabb som en hårt trimmad moped och körs av någon som är utbildad i att hantera den, det du har på din sida är att du tar dig fram på många platser där en bil inte gör det.
Det betyder samtidigt att du inte behöver köra som en idiot för att ta dig till din tänkta flyktväg, allt du behöver göra är att låta bli att stanna och smita in mellan ett par betongsuggor eller vad det nu blir så snart tillfälle finns. Din körning kommer påverka hur gärna polisen vill stoppa dig - om du bara glider förbi i lugn och ro är du inte så farlig, men laddar du i 130 förbi ett dagis mitt på dagen kommer dom rimligtvis vara betydligt mer sugna på att få stopp på dig innan du skadar någon.
Så temat är detsamma: irritera inte polisen (eller någon annan) mer än nödvändigt, så har du störst chans att slippa problem med dom.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
oscaee skrev:vad gör jag om jag blir invinkad med 70cc osv?
Bedöm själv! Finns det någon bra flyktväg så tar du den. Är du någonstans och det finns inget chans att du kommer undan så får du väl stanna och hoppas på det bästa.
Precis. Kom ihåg att du aldrig kommer åka ifrån en polisbil genom att vara snabbast, den är dubbelt så snabb som en hårt trimmad moped och körs av någon som är utbildad i att hantera den, det du har på din sida är att du tar dig fram på många platser där en bil inte gör det.
Det betyder samtidigt att du inte behöver köra som en idiot för att ta dig till din tänkta flyktväg, allt du behöver göra är att låta bli att stanna och smita in mellan ett par betongsuggor eller vad det nu blir så snart tillfälle finns. Din körning kommer påverka hur gärna polisen vill stoppa dig - om du bara glider förbi i lugn och ro är du inte så farlig, men laddar du i 130 förbi ett dagis mitt på dagen kommer dom rimligtvis vara betydligt mer sugna på att få stopp på dig innan du skadar någon.
Så temat är detsamma: irritera inte polisen (eller någon annan) mer än nödvändigt, så har du störst chans att slippa problem med dom.
Så de går typ att köra från dom med en moppe som är avstrypt pch typ zx rör och lättare vikter.?
skier skrev:Bedöm själv! Finns det någon bra flyktväg så tar du den. Är du någonstans och det finns inget chans att du kommer undan så får du väl stanna och hoppas på det bästa.
Precis. Kom ihåg att du aldrig kommer åka ifrån en polisbil genom att vara snabbast, den är dubbelt så snabb som en hårt trimmad moped och körs av någon som är utbildad i att hantera den, det du har på din sida är att du tar dig fram på många platser där en bil inte gör det.
Det betyder samtidigt att du inte behöver köra som en idiot för att ta dig till din tänkta flyktväg, allt du behöver göra är att låta bli att stanna och smita in mellan ett par betongsuggor eller vad det nu blir så snart tillfälle finns. Din körning kommer påverka hur gärna polisen vill stoppa dig - om du bara glider förbi i lugn och ro är du inte så farlig, men laddar du i 130 förbi ett dagis mitt på dagen kommer dom rimligtvis vara betydligt mer sugna på att få stopp på dig innan du skadar någon.
Så temat är detsamma: irritera inte polisen (eller någon annan) mer än nödvändigt, så har du störst chans att slippa problem med dom.
Så de går typ att köra från dom med en moppe som är avstrypt pch typ zx rör och lättare vikter.?
Går att köra ifrån dom med en originalmoped, så länge du kan din omgivning och tar ställen där en bil inte kan ta sig fram på.
Men blir han tagen så är det ett seriöst jävla brott att förfalska skyltar, samt att de kommer ge sig på honom direkt om de kollar upp hans nummer vid t.ex en nykterhetskontroll och kommer fram till att det är en buss från 1988 eller något Bättre att köra utan i så fall och låtsas vara en 30 moppe om man ser en polis (enligt mig)
Ossian skrev:Men blir han tagen så är det ett seriöst jävla brott att förfalska skyltar, samt att de kommer ge sig på honom direkt om de kollar upp hans nummer vid t.ex en nykterhetskontroll och kommer fram till att det är en buss från 1988 eller något Bättre att köra utan i så fall och låtsas vara en 30 moppe om man ser en polis (enligt mig)
Joo om man fastnar i en kontroll då är man ju körd men om man glider runt på stan då och åker förbi en polisbil då kanske de inte tänker på att kolla upp reg numret, liksom då ser dom en plåt istället för ingen. Men även om man kör med inflyttad reg så är ju det olagligt?! Det är ju en svår fråga för kör man med plåt så kan de ta reg nummret och kör man utan plåt så blir de mistänkta och stoppar en, och om man kör med falsk plåt så är man rätt körd om man blir stoppad.
Jag visste inte om att det var mer alvarligt att förfalska än att köra utan, varför är det så?
Bästa är att köra orginalt och lagligt så slipper man vara rädd!
Juste även kör inte ifrån polisen om du kmr att skada dig eller NÅGON ANNAN. Hellre böter än att kört t.ex. ihjäl ett barn.
Ossian skrev:Men blir han tagen så är det ett seriöst jävla brott att förfalska skyltar, samt att de kommer ge sig på honom direkt om de kollar upp hans nummer vid t.ex en nykterhetskontroll och kommer fram till att det är en buss från 1988 eller något Bättre att köra utan i så fall och låtsas vara en 30 moppe om man ser en polis (enligt mig)
Joo om man fastnar i en kontroll då är man ju körd men om man glider runt på stan då och åker förbi en polisbil då kanske de inte tänker på att kolla upp reg numret, liksom då ser dom en plåt istället för ingen. Men även om man kör med inflyttad reg så är ju det olagligt?! Det är ju en svår fråga för kör man med plåt så kan de ta reg nummret och kör man utan plåt så blir de mistänkta och stoppar en, och om man kör med falsk plåt så är man rätt körd om man blir stoppad.
Jag visste inte om att det var mer alvarligt att förfalska än att köra utan, varför är det så?
Bästa är att köra orginalt och lagligt så slipper man vara rädd!
Juste även kör inte ifrån polisen om du kmr att skada dig eller NÅGON ANNAN. Hellre böter än att kört t.ex. ihjäl ett barn.
Om du förfalskar en regplåt så tar du ju troligtvis nån annan, då är det ju typ identitetstöld
Hampu skrev:Bara jag som brukar köra på en lerig plåt? Svårt att se vad det står & lockar väl inte poliser såååå mycket
min polare körde med skit lerig och stog på macken och tanka då kom de upp bakom han, han trodde det var kört men det var bara för regplåten var skitig Så jo de kan bry sig om det
Men man kunde tvätta rutor etc brevid så han fick gratis tvätt av polisen, inte varje dag det inte
Hampu skrev:Bara jag som brukar köra på en lerig plåt? Svårt att se vad det står & lockar väl inte poliser såååå mycket
min polare körde med skit lerig och stog på macken och tanka då kom de upp bakom han, han trodde det var kört men det var bara för regplåten var skitig Så jo de kan bry sig om det
Men man kunde tvätta rutor etc brevid så han fick gratis tvätt av polisen, inte varje dag det inte
Haha åfan du! Min är dock så att man ser vad det står ifall man är nära fast på typ över 10-15m är det fan omöjligt att se
eller så tar du bara en räggplåt från en random moppe så tror dem att det är en annan moppe. då har du ett syndligt regg men dem kan alldrig söka upp dig med hjälp av regget i fall du drar
derbiogge skrev:eller så tar du bara en räggplåt från en random moppe så tror dem att det är en annan moppe. då har du ett syndligt regg men dem kan alldrig söka upp dig med hjälp av regget i fall du drar
Dock tror jag att det är redigt mycket grövre straff än att köra utan + att ägaren till plåten kanske polisanmäler det eller något så poliserna håller lite koll & letar efter den på andra moppar.
oscaee skrev:tja jag undrar om det är värt att man åker ifrån polisen? ifall man kör med 70cc osv Så länge jag kommer undan helskinnat och de inte ser min regplåt (invikt i hjulhuset) hur ska man iallfall undvika att bli stannad osv mvh
Egentligen både jag och nej, svarar jag på frågan. Men en smart snubbe kör lugnt på platser där det ofta kör poliser ...till exempel i stan. Speciellt läskiga är de civila poliserna som man upptäcker oftast när det redan är för sent. Det finns även poliser som är lediga och kör i privata bilar och de har befogenhet att stoppa dig och sätta böter på dig. Du ska alltid vara medveten om polisen när du kör. På rätt plats kan du smita. På fel plats kan du lika gärna stanna och särskilt på sådan plats om det är en MC-polis. Då har du inte stor chans att komma undan. Om du kör i från polisen så se till att göra det så att de ser att du grips av panik och är fara för dig själva och andra. Då händer de att de avbryter jakten efter dig för undvika att det blir olyckor. Men kör kontrollerat men se ändå till att det ser farligt ut om du kan. Men som sagt allt hänger på var du är och hur smart du själva är. Att köra som en dåre i stadstrafik blir du ofta förr eller senare jagad. Ta det lugnt där.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Jag anser att du endast ska försöka köra ifrån dom om du kan området och att du klarar av att hantera din moped ORDENTLIGT asså i princip kunna skrapa knät i kurvorna, då är det värt.
rärox skrev:Jag anser att du endast ska försöka köra ifrån dom om du kan området och att du klarar av att hantera din moped ORDENTLIGT asså i princip kunna skrapa knät i kurvorna, då är det värt.
Håller med. I varje fall är en bra förutsättning att man är van vid sin moppe och behärskar den bra. Annars är oddsen dåliga.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
rärox skrev:Jag anser att du endast ska försöka köra ifrån dom om du kan området och att du klarar av att hantera din moped ORDENTLIGT asså i princip kunna skrapa knät i kurvorna, då är det värt.
Håller med. I varje fall är en bra förutsättning att man är van vid sin moppe och behärskar den bra. Annars är oddsen dåliga.
Ja vad fan aldrig att jag skulle försöka dra polisen på min kompis Senda med crossdäck, den kommer ju kännas som min SMT annars men sen i en kurva då är man borta..
rärox skrev:Jag anser att du endast ska försöka köra ifrån dom om du kan området och att du klarar av att hantera din moped ORDENTLIGT asså i princip kunna skrapa knät i kurvorna, då är det värt.
Håller med rärox. Du måste kunna ta kurvorna snabbt, veta när du ska bromsa in perfekt osv, annars är risken stor att dom blockerar dig, du måste ju offra ganska mycket egentligen. Kan du dock ditt område bra, då ska det inte vara några problem, det finns ju bommar överallt du kan köra igenom.
Är du ute åt helvete så får du fan vara en bra förare eller hitta en cykelbana fort som fan, för poliser är inte så dumma som alla 14 åringar säger att dom är!