Moderator: Järnet60
Såklart, jag menade bara att man inte ska tro att man kan fila bort halva pluggen, köra i 60 och tro att den inte är trimmadTheFlyingFin skrev:Ossian skrev:Och en plugg i röret slits ju inte bort av normalt slitage. Eller?
Kan man va säker? Om du kör en moped 20k km så tror jag pluggen allt kan slitas. Såklart inte många km/h men en eller två kan nog allt märkas.
Men då håller vi ju med varandra, eller?StefanL skrev:Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"
Nej håller inte med dig alls, som jag tolkade dina inlägg syftade på att något togs bort eller modifierades.Ossian skrev:Men då håller vi ju med varandra, eller?StefanL skrev:Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"
Det är ju just det som är hålet i lagenbensinskalle skrev:EU-mopeder får som sagt gå fortare. Men det är ju fortfarande en officiell regel att man inte får köra fortare. Precis som man inte får köra fortare med en A-traktor eller lastbil, släp osv. Förstår inte varför dom gör skillnad på övriga begränsningar och EU-mopeder, låter korkat.
Jo men precis! Jag skrev ju att man INTE kunde fila bort halva pluggen o.s.v. Jag ville förtydliga för mindre lyckligt lottade att det var just så det var, bara "äkta" slitage räknas som trim av misstag eller vad man ska kalla detStefanL skrev:Nej håller inte med dig alls, som jag tolkade dina inlägg syftade på att något togs bort eller modifierades.Ossian skrev:Men då håller vi ju med varandra, eller?StefanL skrev:Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"