Tjenare var ute och tog en tur med mopeden för någon dag sedan, har haft bil körkort i ett par månader så mopeden har stått mycket stilla senaste tiden.
Hur som hellst så gasade jag på rätt rejält på ett ställe sen bromsade jag in och svängde sen gav jag gas igen och då gav mopeden ingen gnista så den bara dog..
Stannade för att se om jag hittade nå enkelt fel och där var det, en kabel var av på cdin, den bruna kabeln som går i samma sockelbit som en blå, den var dock av ända längst in mot cdin så jag kunde inte se om den fick gnista på egen hand men trodde det var cdin då som gjorde att den dog. Testade då en kompis cdi men fick ingen gnista då heller? ryckte då isär den där sockelbiten med den blåa och den bruna kabeln i när cdin satt i min kompis moped och hans moped dog, dock var det både den blå och den bruna då som slog ifrån och på min är det ju bara den bruna som är av så kanske går utan den? (tror inte det).
Har leonelli cdi förresten!
Då är frågan, vad krävs för att mopeden ska få gnista? Fungerande cdi, fungerande spolar på tändplattan, tändning på, riktigt tändstift, är det något mer som måste fungera för att jag ska få gnista?
Ska ta hit kompisens moped igen och mäta hans spolar och hans cdi och se om jag får samma värden, sen ska jag testa hans cdi igen bara för att.
Hjälp mig! Skulle haft igång den ganska snart annars kommer den bara stå i flera år utan att funka då jag aldrig använder den längre..
runners skrev:Är det inte bara tändstiftet som blivit kasst. ????? Brukar ofta vara enkelt fel när det inte blir någon gnista .
Testade med ett annat jag har hemma och ingen gnista och mopeden har aldrig ätit upp ett tändstift förut och ändå har vissa stift suttit i i kanske 1000mil..
bonnaracing skrev:kontrollera följande saker om det funkar/byt ut. Tändstift, Tändhatt, Tändkabeln. Cdin/tändspolen.
Har bytt ut allt du nämnde och ska mäta spolarna senare när min kompis har tid så jag kan mäta hans å se vad det ska vara för värden, men undrar därför om det ska vara något annat som spelar roll på mopeden för att jag ska få gnista för det känns som om att det enda som återstår är tändplattan men tror inte att det är nå fel på den..
Det är statorn som är kass.. Går det att byta och sätta på ducati tändsystem rakt av utan att modda något om man byter ut statorn och cdin? Funkar all el på mopeden då?
Sen undrar jag om leonellis svänghjul skulle passa till ducati för jag hittar ingenstans jag kan köpa ett svänghjul till ducati..