


Är också en "Kawasaki kille"Sebbe-Tuning skrev:Jag är en Kawasaki kille själv men måste nog säga att Suzuki är de rätta om det är en nyare 07 -> typ, då de satsat mycket på dämpning likaså motorprestanda också. Men dämpningen och ramhållbarhet, konstruktion m.m.
Okej, fan va bra info! TackarPantad skrev:När jag köpte min rmz 250 på cross och endurokompaniet i mölndal så fick jag några tips om man skulle köpa en begagnad fyrtaktare. Bland annat så avrådde han till att köpa en äldre fyrtaktare. De själva köpte tex inte in maskiner som var äldre än 07 har jag för mig (rätta mig om jag har fel), detta för att det var en såpass stor risk att renoveringen av crossen skulle bli rätt omfattande. Men såklart, en äldre välskött cross kan vara i prima skick den med, men det är en större chans du får fixa något, och det brukar bli dyrt när det kommer till crossar, särskilt om man inte har kunskapen för att mecka själv med en fyrtaktare![]()
Själv har jag en 09:a och är mycket nöjd! Tycker suzukin är väldigt lätt skött och finner absolut inget negativt med den. Har fått en uppfattning att ktm är överprisat och lite "bräckligt", inte sett/upplevt det själv, men hört av andra.
250f är nog den mest populära crossen, om du sköter den väl så kommer du inte gå back många tusenlappar om du säljer den om något år, så satsa på något välskött.
Att sköta en fyrtaktare är relativt simpelt, byta oljefilter vid varje oljebyte, luftfilter, tvätta ren efter körning mm. När crossen börjar bli svårstartad kan det vara dags för ett kolvbyte.
Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft hahagileraN skrev:Okej, fan va bra info! TackarMen kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)
AhaPantad skrev:Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft hahagileraN skrev:Okej, fan va bra info! TackarMen kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)
En dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.
Det tycker jag du gör rätt i! Kawasaki är finfina grejer, ska du köpa från en firma eller privat?gileraN skrev:AhaPantad skrev:Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft hahagileraN skrev:Okej, fan va bra info! TackarMen kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)
En dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.
Men blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin
Blir privatPantad skrev:Det tycker jag du gör rätt i! Kawasaki är finfina grejer, ska du köpa från en firma eller privat?gileraN skrev:AhaPantad skrev: Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft hahaEn dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.
Men blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin
Haha nej den delen kan så klart vara knivig. Glöm inte att kolla om det finns glapp i swingen eller styret, checka fälgarna, om framgaffeln läcker, bucklor i avgasröret. Finns en määäängd smågrejer som kan bli så jävla dyrt i slutändan, så satsa på en i bra skick för fan.gileraN skrev:Blir privatPantad skrev:Det tycker jag du gör rätt i! Kawasaki är finfina grejer, ska du köpa från en firma eller privat?gileraN skrev: AhaMen blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin
Ekonomin är inte sååå tät
är själv en KTM kille! men nånting jag tycker är riktigt dåligt är att dom endast har elstart på sina nyare fyrtaktare.. känns inte så pålitligt, pga att jag oftast kör ute i skog och på myrar så finns det inte stor chans till att jag skulle kunna rullstarta om elstarten skulle fara.ktm_danielsson skrev:Köp en KTM, tänker inte skriva en uppsats om varför, gör det bara.
Edit: Husaberg går också bra, om ni är sugna på o veta varför föreslår jag att googla Husaberg
Kände också så i början men av egen erfarenhet kan jag bara säga att elstarten känns väldigt pålitlig, även om jag gärna skulle haft kick också på de modeller som saknar det.GreckE skrev:är själv en KTM kille! men nånting jag tycker är riktigt dåligt är att dom endast har elstart på sina nyare fyrtaktare.. känns inte så pålitligt, pga att jag oftast kör ute i skog och på myrar så finns det inte stor chans till att jag skulle kunna rullstarta om elstarten skulle fara.ktm_danielsson skrev:Köp en KTM, tänker inte skriva en uppsats om varför, gör det bara.
Edit: Husaberg går också bra, om ni är sugna på o veta varför föreslår jag att googla Husaberg