DR Evolution 80cc + originalvev AM6= fungera?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

DR Evolution 80cc + originalvev AM6= fungera?

Inlägg av Hjul »

Tjena! :)

http://www.cykelkraft.se/cylinder-AM6-8 ... -evolution

Den cylindern är gjutjärn 80 cc (~73 cc) och är klassad som "race-cylinder". I och med att den är gjutjärn så levererar den mindre effekt än en aluminiumcylinder. Jag undrar om min originalvev på Rieju RRX (AM6) som gått cirka 600 mil klarar av denna cylindern? Jag har en kompis som hade 74 cc top performance som också är gjutjärn och hans vev pajade av detta.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=10233 Det är hans (OfT, notera att de skriver "denna cylindern ser ut som en originalcylinder, vilket inte är fel", de vågar inte skriva att polisen inte kan se skillnad, men det är så de menar :wink: )

I alla fall så undrar jag om jag måste byta vevparti på min eftersom min kompis cylinder gick sönder på grund av att hans vevparti brast.

Skall termostaten vara av?

Jag har kombinerat cylindern med ett Yasuni R2 rör som är urpluggat.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Gjutjärn levererar inte mindre effekt än alu, ett rykte bara.

DR Evolution är rätt så tam cylinder, men ett nytt och fräsch vevparti skadar inte att ha.
jukkasjärvi
Elmoped

Inlägg av jukkasjärvi »

Köp en Airsal 70cc sport, den håller orginalveven för
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

Rexxy skrev:Gjutjärn levererar inte mindre effekt än alu, ett rykte bara.

DR Evolution är rätt så tam cylinder, men ett nytt och fräsch vevparti skadar inte att ha.
Jaså.

Jag vill helst inte byta vevparti eftersom jag är ganska okunnig. Är det svårt?

Hur mycket skulle du misstänka att DR evolution cylindern + Yasuni R2- röret skulle leverera i varvtal samt hästkrafter?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Hjul skrev:

Jaså.

Hur mycket skulle du misstänka att DR evolution cylindern + Yasuni R2- röret skulle leverera i varvtal samt hästkrafter?
Inte svårt, men en del moment man måste göra. :)

Jag har inte en blekaste vad den kan ge, men jag gissar på kanske 10-11 hästar. Och då är det en REN gissning.
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

Rexxy skrev:
Hjul skrev:

Jaså.

Inte svårt, men en del moment man måste göra. :)

Jag har inte en blekaste vad den kan ge, men jag gissar på kanske 10-11 hästar. Och då är det en REN gissning.
Jag har för mig att det krävs en del specialverktyg för den proceduren. Är det så?

Du är inte alltför mycket ute och cyklar, enligt följande sida levererar min cylinder 8-9hk, men det beror väl på röret, förgasare också? menar de 8-9hk max? : http://www.twostrokerider.se/cylinderguide/

Enligt samma sida/länk så är DR Evolution inom sport-kategorin, men cykelkraft, där jag köpte den säger race-kategorin. :?: :!:
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög

Inlägg av juniorjesper »

Min Furia har gått 1500 mil, ca 1000 trimmad och 400 av dom med Barikit 74cc hårt körd och veven är som ny.
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Skriv svar