Moppe tips

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.
Sebbe99
Elmoped

Moppe tips

Inlägg av Sebbe99 »

Jag har snart tagit klart mitt mopedkörtkort och ska då ha en moped, finns det några hyggliga mopeder för 5000?
Scooter eller cross spelar ingen större roll. Går det att få tag på någe kvaliteé märke för de pengarna?

Är tacksam för alla svar
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Ossian »

Rieju drac. All kvalité i världen kan inte motstå vad de har utsatts för men är den frisk i ramen och motorn så är det ett bra val eftersom det är bra mopeder i grunden och cross är roligare att köra än scooter :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
benqipowaa
Elmoped

Inlägg av benqipowaa »

Vivacity är skitbilliga och jävligt bra kvalité. Rieju drac är väl någorlunda bra.. Men om du kollar twostroke sidan på facebook så är det säkert 50% av alla som har något problem med sin moppe Rieju drac. Sen är dom gamla och oftast helt sönderkörda. Skulle nog inte valt Rieju om du inte hittar en jäävligt fin men det får du ingen för 5000 :/
Stunta med moped hihi
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

benqipowaa skrev:Vivacity är skitbilliga och jävligt bra kvalité. Rieju drac är väl någorlunda bra.. Men om du kollar twostroke sidan på facebook så är det säkert 50% av alla som har något problem med sin moppe Rieju drac. Sen är dom gamla och oftast helt sönderkörda. Skulle nog inte valt Rieju om du inte hittar en jäävligt fin men det får du ingen för 5000 :/
Ser inte riktigt varför en drac skulle vara mer sönder körd än en t.ex Derbi eller aerox. Ser och går den skit så märker du ju det.

Sen för övrigt skulle jag säga att allra flest problem har medlemmarna här med sina aeroxar, inte för att dom är dåliga, men jävligt vanliga och dessutom så är det många här som inte förstår sig på variatorer.
Sebbe99
Elmoped

Inlägg av Sebbe99 »

sweeken
Avstängd

Inlägg av sweeken »

Köp Derbi (sm,r,drd) dem går bäst orginal (finns något till ganska ovanligt märke som går liknande) håller bra och snygga

Tex en org Rieju rxx går helt jävla värdelöst orginal (varit och kollat på 2 kom knappt upp i 45 i en nerförsbake och sen planmark (maxada ca 45)

Medans en alla Derbi jag kört gått ca 55 med mycket bättre acceleration)

Och som "bevis" mot någon Rieju pojk som kommer hitta på att jag ljuger så är Derbi reggade med 4 och 3 kW medans AM6 mopederna 1 och 2kw (1kw = 1,36hk)

EDIT det finns någon enstaka AM6 med 3kw

Ett tips är att provköra en Derbi och en Rieju som båda är org och ej varit trimmade
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

sweeken skrev:Köp Derbi (sm,r,drd) dem går bäst orginal (finns något till ganska ovanligt märke som går liknande) håller bra och snygga

Tex en org Rieju rxx går helt jävla värdelöst orginal (varit och kollat på 2 kom knappt upp i 45 i en nerförsbake och sen planmark (maxada ca 45)

Och som "bevis" mot någon Rieju pojk som kommer hitta på att jag ljuger så är Derbi reggade med 4 och 3 kW medans AM6 mopederna 1 och 2kw (1kw = 1,36hk)

Ett tips är att provköra en Derbi och en Rieju som båda är org och ej varit trimmade
Drar man pluggen (som förövrigt brukar vara lättare att göra på AM6 rören) så går dessa motorerna lika bra...
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
sweeken
Avstängd

Inlägg av sweeken »

rexzo skrev:
sweeken skrev:Köp Derbi (sm,r,drd) dem går bäst orginal (finns något till ganska ovanligt märke som går liknande) håller bra och snygga

Drar man pluggen (som förövrigt brukar vara lättare att göra på AM6 rören) så går dessa motorerna lika bra...
Ja, men om man ska ha original spelar det ingen roll, fast om man avstrypa mopeden så en AM6 altid/oftast lättare, sen ska tydligen AM6 gå lite bättre trimmad och ostrypt. (Derbi har ju både blindrör och katalysator i avgasröret, så mycket drygare att urplugga, fast en Derbi jag hade en gång hade faktiskt en bricka i mynningen)

Btw jag har ett helt ostrypt Derbi org rör med tillbaka svetsat blindrör till salu
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Ossian »

Men senast jag kollade så fanns det inte särskilt många Derbi som kostade runt 5000 :shock: , kanske vissa puckelsendor men då har man ändå lite mer stil på en drac :wink:

+styrka och sånt, ska den vara stark "original" så kan man ju fila lite på pluggen och dreva ner den :wink:
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
Festis
Elmoped

Inlägg av Festis »

Rekommenderar Rieju.
Det bästa man kan göra är att titta om moppen ser fin ut, tvättad tex.
Kolla så att motorn går bra dvs tomgång, växlar och körning.
Ägaren speglar ofta moppens skick ;)
Gillar att sitta när jag mekar
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Köp en ciao! Riktigt bra kvalite för en liten penning!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Skriv svar