Tjena! Tänkte ta tag i stödet nu när den ramlade i skolan...
Stödet går inte att stoppa när den är en bit ut utan man kan dra runt den hela vägen åt båda hållen, den biten som ska sitta och stoppa så stödet stannar en bit ute saknas, så är skit lätt att den ramlar! Vad ska man göra?
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Återställ det som saknas, på det vis som är enklast och hållbarast. Om det ser ut som jag tror bör det gå bygga upp det skadade stoppet med svetsen och slipa till rätt form.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
G-son skrev:Återställ det som saknas, på det vis som är enklast och hållbarast. Om det ser ut som jag tror bör det gå bygga upp det skadade stoppet med svetsen och slipa till rätt form.
Problemet är att jag inte har nån svets
G-son skrev:Grattis! Ett utmärkt tillfälle att köpa en och lära sig använda den! Man kan aldrig ha för mycket verktyg...
Vad kan en decent svets kosta då? Vilken sort ska man ha?
gilerahjärnan skrev:MIG svets är det du ska ha, ska du svetsa i aluminum så behöver du argon gas om jag minns rätt och annan tråd.
Gas tycker jag är det självklara valet av svets, du kan kapa, löda, svettsa, värma osv. Många användningsområden. Sen när du väll lär dig svetsa med gas kan du svetsa med allt! Det är typ grunden.
gilerahjärnan skrev:MIG svets är det du ska ha, ska du svetsa i aluminum så behöver du argon gas om jag minns rätt och annan tråd.
Gas tycker jag är det självklara valet av svets, du kan kapa, löda, svettsa, värma osv. Många användningsområden. Sen när du väll lär dig svetsa med gas kan du svetsa med allt! Det är typ grunden.
Du med din jävla gassvets. Du kan inte svetsa för 5 öre ändå <3
Alla svetstyper har sina fördelar och nackdelar, och passar till olika användningsområden. Man får ta sig en funderare över vad mer man kan tänkas behöva svetsa i framtiden.
Gassvetsen är mångsidig som sagt, och en bra grund att lära sig. En sak som kan vara tänkvärd är att det är enda svetsen som inte kräver el, så man behöver inte bry sig om hur bra eller dålig strömförsörjning man har till garaget. Å andra sidan förbrukar den relativt dyr gas. (Jag har bara gassvets, det är den svetstyp som passar min användning bäst - även om jag kommer komplettera med andra sorter när ekonomin tillåter.)
Pinnsvets (MMA) är relativt billig, men svår eller omöjlig att svetsa med i tunn plåt och liknande. Funkar fint till detta projektet, men ska du rostlaga en bil har du en utmaning som heter duga.
MIG/MAG är det vanligaste valet för hemmagaraget, förmodligen det enklaste alternativet att komma igång med men det krävs ändå gott om träning om resultatet ska bli bra.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.