Forshaga shopper äter tändspolar?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Forshaga shopper äter tändspolar?

Inlägg av LinkanTuning »

Hej! Köpte mig en forshaga chopper igår för ynka 1000 svenska riksdaler men har ett problem med gnistan. Vi följde kablarna till tändspolen som var utdragna och "tejpad" vi kopplade in kablarna och det började ryka som bara den från tändspolen så vi ryckte ut kablarna och förstod då att tändspolen var helt död (vilket den är) så vi testade med en liknande tändspole som jag hade hemma.

Jag kopplar in den precis som färgerna på tändspolen och får en blå fin gnista. Jag lämnar garaget i ca:2 min. Sedan känner jag en stark lukt och tänker helvete, nu brinner den. När jag kom tillbaka var hela garaget rökfyllt av äcklig gas från tändspolen, så jag rycker ur en kabel ur tändspolen och öppnar alla garage portar. När jag fått ut röken så är tändspolen glöd het och sprucken med lite syreliknande sak runt den, precis som den första. Va i helvete kan vara felet? Läste på något forum att man inte får lämna spänningen på utan att gnista kommer ur den, kan det vara felet? Kan ju aldrig tänka mig att tändspolen kan börja brinna av det... Kortsluts den eller? Mvh:Linkish

Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Vad har du för tändsystem på den? Är det någon form av batteritändning (drivs från batteriet) och tändspolen var avsedd för t.ex. CDI-tändning är det inte alls förvånande om detta händer när tändningen lämnas på. Rätt typ av spole på rätt plats, annars kan man få denna typ av intressanta resultat - och det är inte bara spolen som ligger i farozonen, man kan bränna fler grejer.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Hoppas att kondensatorn mm klarade sig. Det är en saxonette automat på den, den har koppling för rullstart och den har startmotor. Så ja den har battertändnng. Ska försöka hitta en tändspole som är lite mer avsedd för sachs/saxonette motorerna, men jag är inte så peppad att bränna en till.
Skriv svar