Förlorar man effekt?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Förlorar man effekt?

Inlägg av KrooxTheStyler »

Hej!

Jag undrar om man förlorar effekt om man honar upp en cylinder och köper större kolv?
CPI SM
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Man bör väll inte förlora effekt om man nu honar en cylinder och skaffar en större kolv inte vad jag vet, internet är din vän! Är det din 50cc som har skurit eller? :wink:
Senast redigerad av Rainn den 30 april 2014, 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

När jag honade min cylinder så hade jag inte lika mycket kraft som innan , kanske inte är så på alla men.
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Rainn skrev:Man bör väll inte förlora effekt om man nu honar en cylinder och skaffar en större kolv inte vad jag vet, internet är din vän! Är det din 50cc som har skurit eller? :wink:
Nepp, precis fått min 70cc. Men på något sätt knäcktes kolven när den var igång 10 sekunder.

Kollade allt och det var fint, förutom kolven.
Kolven då repade cylindern.
CPI SM
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Så... 1500kr varade 2 timmars meckande, + 10 sekunder igång.

EDIT;
Tror du man kan lämna tillbaka den? Allt är fint förutom loppet och kolven...
Liksom, inte mitt fel att den gick isönder.
CPI SM
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

KrooxTheStyler skrev:Så... 1500kr varade 2 timmars meckande, + 10 sekunder igång.

EDIT;
Tror du man kan lämna tillbaka den? Allt är fint förutom loppet och kolven...
Liksom, inte mitt fel att den gick isönder.
Nej, det går inte att lämna tillbaka den tyvärr! Finns något som heter självrisk och säker på att du monterat topplocket rätt? Kan vara tändstiftet som slog i kolven! Vad vet jag? Som sagt internet är din vän!
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Gör man rätt blir det ingen skillnad alls.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Förlorar man effekt?

Inlägg av G-son »

KrooxTheStyler skrev:Jag undrar om man förlorar effekt om man honar upp en cylinder och köper större kolv?
Nu beror det lite på hur du menar, men har man ett friskt cylinderlopp och rätt kolvstorlek förlorar man ingen effekt. Men en honing är bara en mycket lätt slipning av ytan i cylindern, mer avsedd att ge rätt ytfinish än för att öka diametern, och de honingsvektyg man kan köpa i diverse biltillbehörsbutiker är absolut inte avsedda att ta upp cylindrar så mycket att man kan gå upp till nästa kolvstorlek.

Gjutjärnscylindrar kan borras för att få bort repor eller andra skador (under förutsättning att det finns tillräckligt mycket gods i cylindern och passande kolvar finns att få tag i), finns det överdimensionskolvar brukar dom ha 0,25 eller 0,5mm steg mellan storlekarna. Till trimcylindrar finns det ofta inte överdimensionskolvar att köpa, förmodligen för att borrning + ny kolv också är dyrt så många hellre väljer att köpa en ny cylinder.
Nikasilcylindrar går inte borra, däremot går dom skicka iväg på omnikasilning - som kostar betydligt mer än borrning, så det gör man normalt sett inte om det inte är riktigt dyra cylindrar...

Din cylinder kan vara körbar som den är, det hänger på var skadan är och hur den ser ut. Ordna några bra bilder, och ta på kolven också.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Ska se om det blir honing eller en ny 10 sekunders cylinder.
Har jag tur så håller den tomgången på moppen nästa gång^^

Sjukt att den kan gå i sönder sådär bara.
CPI SM
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Om du har tur är det bara kolven som har spruckit eller vad den nu har gjort, jag trodde att min cylinder hade skurit men det var kolven. Känn efter grova repor i cylindern och köp en ny kolv som jag sa det kan vara kolvringar som tog i! HasSse666 har ju gjort en guide till 2-takts mopeder, när du monterat kolven o cylindern så måste du se om den går runt och att det inte tar i någonstans.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Skriv svar