KrooxTheStyler skrev:Jag undrar om man förlorar effekt om man honar upp en cylinder och köper större kolv?
Nu beror det lite på hur du menar, men har man ett friskt cylinderlopp och rätt kolvstorlek förlorar man ingen effekt. Men en honing är bara en mycket lätt slipning av ytan i cylindern, mer avsedd att ge rätt ytfinish än för att öka diametern, och de honingsvektyg man kan köpa i diverse biltillbehörsbutiker är absolut inte avsedda att ta upp cylindrar så mycket att man kan gå upp till nästa kolvstorlek.
Gjutjärnscylindrar kan borras för att få bort repor eller andra skador (under förutsättning att det finns tillräckligt mycket gods i cylindern och passande kolvar finns att få tag i), finns det överdimensionskolvar brukar dom ha 0,25 eller 0,5mm steg mellan storlekarna. Till trimcylindrar finns det ofta inte överdimensionskolvar att köpa, förmodligen för att borrning + ny kolv också är dyrt så många hellre väljer att köpa en ny cylinder.
Nikasilcylindrar går inte borra, däremot går dom skicka iväg på omnikasilning - som kostar betydligt mer än borrning, så det gör man normalt sett inte om det inte är riktigt dyra cylindrar...
Din cylinder kan vara körbar som den är, det hänger på var skadan är och hur den ser ut. Ordna några bra bilder, och ta på kolven också.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.