Problem med lågfartsmunstycke

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
hampasragnar
Elmoped

Problem med lågfartsmunstycke

Inlägg av hampasragnar »

Hej,

Jag har en Neos-02 som jag just renoverat över vintern och då uppgraderat till följande:

• Stage6 Alu 50cc Cylinderkit AC
• NARAKU [Traffic] Avgassystem
• Reedventil med 6 flikar
• mm.

• Luftfilter och förgasare är standard (Dellorto, PHVA)

När jag startar igång moped för säsongen så startar den och går fint men jag har lite problem att ställa in förgasaren. Mopeden går bra på höga varv med munstycke 84. Tomgången är bra men i låg- och mellanregistret så har den dåligt "drag"/ork fram till ett ca 3000 RPM där den drar iväg som bara fan!

Ibland går det lite ojämt i mellanregistret med.

Original lågfartsmunstycke som satt i var stl 38 och jag har nu provat 40, 42, 45 och 50. Stl 50 funkar bra enligt [i]www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm[/i] men moppen är fortfarande orkeslös på låga varv. Det blev bättre när jag bytte ner till 4,5g vikter men fortfarande alldeles för seg. Jag har även ställt in nålen men utan riktigt resultat.

Skall jag behöva gå upp ytterligare i lågfartsmunstycke? Trimmingen är ju inte så kraftig så det känns konstigt att behöva gå upp så många steg i munstycken. Huvudmunstycket har jag ju bara gått upp 6 stl, skall jag verkligen gå upp mer än 12 stl på lågfartsmunstycket eller skall jag ha ännu lättare vikter allt lättare fjädrar i kopplingen? (jag har testat hårdare fjädrar och det gjorde den segare)

Undrar också om ojämnheten i mellanregistret. Vad innebär det när moppen går ojämnt och ibland låter det som om den inte får bensin i 1 sekund och i nästa låter det normalt?

Några förslag?

Mvh
Hampus