Vad ska jag välja, natur eller ekonomi?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
MrCurop
Svårstartad skrothög

Vad ska jag välja, natur eller ekonomi?

Inlägg av MrCurop »

Tjenare!

Jag vet att denna fråga är lite dum att fråga på detta forum, men orkar inte bli medlem på något annat.

Jo jag undrar vad som är den stora mellan att gå natur linjen och ekonomi linjen, jag vet så klart att man pluggar olika ämnen olika mycket. Men när det kommer livet efter gymnasiet, vad är skillnaden, vad kan man bli/inte bli när man pluggar de olika linjerna.

Jag valde natur som mitt första val, eftersom jag är bra i dem ämnena och tycker dem är roliga, jämfört med SO-ämnenna. Men har hört ganska mycket om att det kräver en hel del plugg jämfört med ekonomi linjen. Dessutom vet jag inte om jag vill bli just "läkare" osv, men som sagt, jag vet inte exakt vad man kan bli/inte bli.

Tacksam för seriösa svar!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Jag har själv inte gått någon av dessa linjer och det var ett par år sedan jag gick ur gymnasiet så rätta mig om jag har fel.

Grejen med natur är att du kommer att få plugga mer än någon annan linje (så vare på mitt gymnasie iaf). Fördelen med detta är att du har dom bästa behörigheterna till att söka de flesta linjerna. Eftersom dom går in på fler kurser så kommer detta att leda till en ökad möjlighet av val till vidareutbildningar. Svårare vidareutbildningar=mer cash och ett bra cv.

Läser du natur så kan du ju bli i princip vad du vill sen utan att läsa till en massa kurser innan nästa utbildning. Ekonomi låser ju upp dig på ett annat vis.

Dock är det ju linjer man nästan är tvungen att plugga vidare efter i dagens läge, till skillnad från dom praktiska linjerna.

Men vet du inte i dagsläget vad du vill bli och har lätt för skolan så tycker jag att du ska välja natur. Och bara för att man går natur så behöver man inte vara en forskare, utan en "bestämmelsetid" inför kommande utbildningar. Men var beredd på mycket plugg!
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar