Derbi växellåda krånglar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped

Derbi växellåda krånglar

Inlägg av Vexoz »

Tja, har en Derbi drd xtreme och när man lägger i 1an första gången på dagen efter den har stått över natten så hoppar den framåt och motorn dör, det är ungefär som o få kärringstopp.

Vet någon om det är nått fel eller hur man kan återgärda det? Iblnad kan det även vara väldigt svårt att få i friläge.

Tack på förhand! ;)

Också, låter munstyckesstorlek 92 stort för att vara helt orginal?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Re: Derbi växellåda krånglar

Inlägg av TheFlyingFin »

Vexoz skrev:Tja, har en Derbi drd xtreme och när man lägger i 1an första gången på dagen efter den har stått över natten så hoppar den framåt och motorn dör, det är ungefär som o få kärringstopp.

Vet någon om det är nått fel eller hur man kan återgärda det? Iblnad kan det även vara väldigt svårt att få i friläge.

Tack på förhand! ;)

Också, låter munstyckesstorlek 92 stort för att vara helt orginal?
Det är inte lådan. Det beror på att den kalla oljan gör att att kopplingen inte tar ordentligt och den måste gå en stund för att få upp olje tempen så kopplingen tar ordentlit, därav kärringstoppet. 92 original är lite stort. Min Derbi hade 65 =S
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Det är så på de motorerna.
Pumpa kopplingshandtaget några gånger innan och håll lite varv när du lägger i växel när den är kall, då kommer den inte dö.
Lamellerna klibbar ihop när oljan är kall och tjockflytande. Fullt normalt.

Rullar du moppen lite fram o tillbaka eller slirar lite på en växel o försöker igen så brukar det inte vara några problem att få i friläge, även det är klassiskt på dessa motorer.

92 låter lite stort faktiskt ja, men går den bra med det så ska du ha det. :)
Jag har bytt på Derbis som haft 85-86-87 original så det är inte överdrivet jättestort dock.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped

Inlägg av Vexoz »

Tack för svaren, ska se om det funkar imorgon :D
Skriv svar