Moppen dör när jag kör

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Viktor Wramdemark
Elmoped

Moppen dör när jag kör

Inlägg av Viktor Wramdemark »

Ibland när jag kör så dör min moppe och det låter och känns som att jag får bensinstopp. Det kan hända fler gånger på 1km ibland och ibland kan jag köra långt utan att det händer. Tror det oftast är i nedförsbackar det händer och ibland raksträcka men aldrig hänt i uppförsbacke. Har bensin och så och det är en Generic Trigger sm. Någon som vet vad det kan vara?
Användarens profilbild
-Filip
Elmoped

Inlägg av -Filip »

För lite munstycke? Testat rensat förgasaren?
gustav28
Elmoped

Inlägg av gustav28 »

stannar den kvar på höga varv i ca 1-2 sek innan den dör?
Viktor Wramdemark
Elmoped

Ja det känns som att det är på höga varv oftast men det tar mycket längre tid än 1-2 sekunder innan den dör helt. Tänk dig ett bensinstopp.
Idag hade jag också stora problem med att starta den och när den väl var igång gick det knappt att varva den. Efter ett tag gick det ända och jag körde ca 1km och stannade. När jag sen skulle starta den fick jag stå o kicka i typ 30 min innan den starta. Att rulla igång gick inte häller
Användarens profilbild
Böldhare
Elmoped

Inlägg av Böldhare »

Viktor Wramdemark skrev:Ja det känns som att det är på höga varv oftast men det tar mycket längre tid än 1-2 sekunder innan den dör helt. Tänk dig ett bensinstopp.
Idag hade jag också stora problem med att starta den och när den väl var igång gick det knappt att varva den. Efter ett tag gick det ända och jag körde ca 1km och stannade. När jag sen skulle starta den fick jag stå o kicka i typ 30 min innan den starta. Att rulla igång gick inte häller
kan vara så att den har värmenypt när den stannat och nu är kolven/cylindern skadad och därför svårstartad,kan ha värme nypt pga för litet munstycke eller dåligt kyl system. eller så är den något helt annan ta av cylindern o se hur de ser ut :wink:
Viktor Wramdemark
Elmoped

Okej tack!
Dock har jag kört på samma munstycke o setup sen i höstas så känns lite skumt. Fast moppen går bättre ju varmare det är ute och kanske aldrig har kört när det är så här varmt sen i höstas då? :roll:
Användarens profilbild
Derbi_
Elmoped

Inlägg av Derbi_ »

Skit i tanken. Rengör tanken och förgasaren
Viktor Wramdemark
Elmoped

Förgasaren verkar ju livsfarlig att plocka isär kommer aldrig lyckas sätts ihop den igen :? Och tanken känns lite konstigt eftersom jag inte tankat på typ 4 veckor när det började hända
Användarens profilbild
Derbi_
Elmoped

Inlägg av Derbi_ »

Förgasaren är väldigt enkel att plocka ner. Finns inte så många delar som man tror, så testa det nästan 100 på att du fixar det!

Edit: det kan vara så att när det blir lite bränsle så ligger det ofta skit långt nere i tanken, sedan så blir det problem. Men inte så farligt :) så var det på min Moppe när reserven slogs på kom det skit bensin! Rensade tanken så var det inga problem sen!
Viktor Wramdemark
Elmoped

Haha okej får la ta o testa då. Då e de bara o tömma tanken eller? :cry:
Användarens profilbild
Derbi_
Elmoped

Inlägg av Derbi_ »

Du kan tömma ut det gamla och sedan skölja med ny bensin några gånger. Vaska runt rätt så mycket bara! :)
Skriv svar