Åka klass 1 på 25 kort

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Åka klass 1 på 25 kort

Inlägg av oggew2 »

Tjena!
Nu är de så att min ena moppe är 30 moppe och går i ca 50, min andra är en klass 1 moppe som också går i typ 50. Nu vill mina föräldrar att jag ska sälja min klass 1 för dom säger att jag inte kan ta körkort osv sen, är det inte samma straff för att köra båda mopparna, asså olovlig körning?
På klass 1an har jag plockat skylten så det är nästan som en 30 moppe
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

Nope inte olovlig körning en moped får ha en max hastighet på 52kmh alltså en EU-moped inåt en 30 moppe
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Thoz3 »

men då han inte har körkort för eu moppe så blir det olovlig körning
Bild
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av oggew2 »

Thoz3 skrev:men då han inte har körkort för eu moppe så blir det olovlig körning
Får jag inte böta för att den går för snabbt? Och vad för straff är det om 30 moppe går för snabbt? Och går det att försäkra en avställd moppe?
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

ok så du har inget körkort alls?
jag vet inte om det blir olovlig körning på både mc och moped då.
varför ska du köra utan körkort?
du har varken behörighet eller erfarenheten av att köra moped i trafik och du kan inte trafikreglerna, så om du inte har körkort så har du inget i trafiken att göra
Quattro lyfe
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av oggew2 »

FreZz skrev:ok så du har inget körkort alls?
du har varken behörighet eller erfarenheten av att köra moped i trafik och du kan inte trafikreglerna, så om du inte har körkort så har du inget i trafiken att göra
Nej, jag har ett 25 kort men jag köpte en paj aerox klass 1 sen har jag fixat den nu men morsan tycker jag ska uppgradera mitt klass 2 kort till klass 1 men tycker det är onödigt om det ändå blir samma straff även om jag kör min 30 moppe som går för snabbt, är det samma?
Tiggetigge
Elmoped

Inlägg av Tiggetigge »

oggew2 skrev:
Nej, jag har ett 25 kort men jag köpte en paj aerox klass 1 sen har jag fixat den nu men morsan tycker jag ska uppgradera mitt klass 2 kort till klass 1 men tycker det är onödigt om det ändå blir samma straff även om jag kör min 30 moppe som går för snabbt, är det samma?
Om du blir erbjuden att få ditt körkort uppgraderat till AM så ska du väl självklart göra det?!
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av oggew2 »

Tiggetigge skrev:
oggew2 skrev:
Om du blir erbjuden att få ditt körkort uppgraderat till AM så ska du väl självklart göra det?!
Men det lär ju kosta ca 2000, känns som lite onödigt...
Sen kostar det väl att ställa på moppen också?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Mindre straff för att åka fast med klass 1 moppen om den är laglig än med den trimmade 25 moppen.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

MrAndersson skrev:Mindre straff för att åka fast med klass 1 moppen om den är laglig än med den trimmade 25 moppen.
Klass 1 blir olovlig, oavsett om den är original eller inte, om man bara har klass 2 kort.

Kör man en klass 2 som går fortare än 30 eller vad det är så är det också olovlig, dvs räknas som tirmmad. 30-moppe får gå 42.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av oggew2 »

bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev:Mindre straff för att åka fast med klass 1 moppen om den är laglig än med den trimmade 25 moppen.
Klass 1 blir olovlig, oavsett om den är original eller inte, om man bara har klass 2 kort.

Kör man en klass 2 som går fortare än 30 eller vad det är så är det också olovlig, dvs räknas som tirmmad. 30-moppe får gå 42.
Okej, då är det alltså samma straff! Går det att ha trafikförsäkring på en avställd moppe?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

bensinskalle skrev:

Sant, kom på det senare. Tänkte att klass 2 är typ registrerade, vilket inte är fallet.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
peet
Elmoped

Inlägg av peet »

Visst, men om skylten är av på klass1 moped och man inte har körkort då blir det värre, jag fick betala 7200:- i böter.
Användarens profilbild
LuddeH98
Elmoped

Inlägg av LuddeH98 »

oggew2 skrev:
bensinskalle skrev:

Okej, då är det alltså samma straff! Går det att ha trafikförsäkring på en avställd moppe?
du ställer av den för att inte betala trafikförsäkringen när du inte kör, så svaret är nej
Söker ett aerox 03 orginalrör! Skicka ett pm om du har ett som du ska sälja! :)

Följ gärna mitt Aerox Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 177#597177
Skriv svar