För mycket olja Honda MT5

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Valdemar
Elmoped

För mycket olja Honda MT5

Inlägg av Valdemar »

Jag kör med oljepumpen på Honda MT5.
Men det verkar som att den får för mycket olja då det börjar läcka olja ur avgasröret. Någon som vet hur man gör så att det får in mindre olja? Någon skruv eller något?

Skicka gärna bild på var man justera det också
Användarens profilbild
YamahaFilip
Elmoped

Inlägg av YamahaFilip »

Själv skulle jag strunta i oljepumpen och blanda själv istället. Litar inte på oljepumpen riktigt. Men det får du göra som du vill. Vet inte riktigt hur man justerar den heller.
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög

Inlägg av Magister543 »

Då rekommenderar jag dig att sluta använda oljepumpen!
Blanda direkt ner i tanken, då kan du hålla dig till ett viss procents olja, t ex 2% :)
Valdemar
Elmoped

Inlägg av Valdemar »

Naj olje pump är ju gött :)
Förutom att jag måste ställa in den så den ger lite mindre olja
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög

Inlägg av Magister543 »

Ifall du tycker så så vet jag inte riktigt vad man kan göra...
Det finns ingen skruv på tankarna, i alla fall inte som jag vet om. Kanske byta till en mindre slang? :wink:
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Finns en streckmarkering på den del vajern går till på pumpen, som ska peka mot en utstickande del på pumpen vid tomgång. Lite svårförklarat utan bild.

Hur som helst, det är fullt normalt att det kommer lite olja med avgaserna ur en tvåtaktare. Hellre det än att allt brinner upp för tidigt och motorn får för lite smörjning...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Valdemar
Elmoped

Inlägg av Valdemar »

G-son skrev:Finns en streckmarkering på den del vajern går till på pumpen, som ska peka mot en utstickande del på pumpen vid tomgång. Lite svårförklarat utan bild.

Hur som helst, det är fullt normalt att det kommer lite olja med avgaserna ur en tvåtaktare. Hellre det än att allt brinner upp för tidigt och motorn får för lite smörjning...
Jo men det rinner väldigt mkt olja. Fattade inte riktigt vad du menade så jag tog ett foto. Har inte original gasvajer heller, det är en pirat kopia.

Du kanske kan rita med paint eller något var jag ska ändra
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Från servicehandboken. Alltså, justera vajern så armen på pumpen står som på nedre bilden (eller en aning mer spänd) vid fullgas. Och dra åt bägge justermuttrarna på vajern mot varann när du är klar så det sitter stilla, på din bild syns det att det sitter löst.
Bild
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Valdemar
Elmoped

Inlägg av Valdemar »

G-son skrev:Från servicehandboken. Alltså, justera vajern så armen på pumpen står som på nedre bilden (eller en aning mer spänd) vid fullgas. Och dra åt bägge justermuttrarna på vajern mot varann när du är klar så det sitter stilla, på din bild syns det att det sitter löst.
Bild
Tack detta uppskattas! :)
Skriv svar