Skruven går inte in i cylindern

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
carldrdpro
Elmoped

Skruven går inte in i cylindern

Inlägg av carldrdpro »

Som rubriken lyder, så vill inte min skruv gå in i cylindern på min Derbi drd pro
Vad ska jag göra?
Mvh carl
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

Vilken skruv går inte in var? Menaru ti avgasröret?
carldrdpro
Elmoped

Inlägg av carldrdpro »

Ja alltså från röret till cylindern! Så måste de va
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

troligtvis gängpaj på skruven eller godset i cylindern.
carldrdpro
Elmoped

Inlägg av carldrdpro »

Har testat byta skruv funkar ändå inte, så det nog gäng paj i cylindern då, men hur fixar jag det?
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

carldrdpro skrev:Har testat byta skruv funkar ändå inte, så det nog gäng paj i cylindern då, men hur fixar jag det?
http://www.twostrokerider.se/hur-man-gangar-om/
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Först och främst är det antagligen inte gängpaj (då går skruven in utan att fastna), snarare lite skit eller en liten skada som gör det svårare att få skruven att ta gänga. Kollar du på skruvhålet noga så går det se om det finns kvar fullt friska gängor i det eller om dom är rensade. Rengör, kolla noga, och försök räkna ut varför skruven inte vill in - och försök inte tvinga in den, det brukar vara ett av de bästa sätten att definitivt sabba gängan. Tips: det är antagligen mycket enklare att få skruven att gå in utan avgasröret, och när den en gång gått in går det antagligen lättare nästa gång.

För det andra vill man många gånger inte gänga upp till större skruvstorlek, så länge man kan fortsätta använda originalstorleken brukar det underlätta. I just detta fallet sitter skruvskallen tätt inpå avgasröret och det finns risk att det inte ens finns plats för den större skallen på en M8-skruv, och även om det går få dit innebär det att varenda avgasrör man vill skruva fast på den cylindern i framtiden skulle behöva få ena skruvhålet uppborrat så den större skruven går igenom.
Att sätta in insatsgängor av en eller annan typ som återställer till originalgänga är en mycket bättre lösning när en gänga i cylindrar, motorblock eller liknande är dålig. Ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=dH8rV0hF-jY
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

Testa annars att dra en gängtapp i hålet o gängback på skruven för att få bort nått skit som tar stopp. Se då till isf att inte gänsa snätt
Skriv svar