Först och främst är det antagligen inte gängpaj (då går skruven in utan att fastna), snarare lite skit eller en liten skada som gör det svårare att få skruven att ta gänga. Kollar du på skruvhålet noga så går det se om det finns kvar fullt friska gängor i det eller om dom är rensade. Rengör, kolla noga, och försök räkna ut varför skruven inte vill in - och försök inte tvinga in den, det brukar vara ett av de bästa sätten att definitivt sabba gängan. Tips: det är antagligen mycket enklare att få skruven att gå in utan avgasröret, och när den en gång gått in går det antagligen lättare nästa gång.
För det andra vill man många gånger inte gänga upp till större skruvstorlek, så länge man kan fortsätta använda originalstorleken brukar det underlätta. I just detta fallet sitter skruvskallen tätt inpå avgasröret och det finns risk att det inte ens finns plats för den större skallen på en M8-skruv, och även om det går få dit innebär det att varenda avgasrör man vill skruva fast på den cylindern i framtiden skulle behöva få ena skruvhålet uppborrat så den större skruven går igenom.
Att sätta in insatsgängor av en eller annan typ som återställer till originalgänga är en mycket bättre lösning när en gänga i cylindrar, motorblock eller liknande är dålig. Ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=dH8rV0hF-jY
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.