Top Of The Line-cylindrar idag. Vad finns?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Top Of The Line-cylindrar idag. Vad finns?

Inlägg av Rexxy »

Funderar vidare på trimstadiet till min Derbi Senda Extreme. (100 knyck med effektrörs-moppen)
Nu vill jag har mycket kubik! Vad finns där ute som är absolut top-of-the-line? Vad är bäst? Vad är sämst?

Jag har spanat in Parmakit 110cc kittet, kollar även lite lätt på Bidalots 95cc cylinder. R/T 95 skulle vara roligt, men jag orkar inte bygga om en D50BO för att köra med R/T 95.

Nackdelen med Bidalot 95 är att vevpartiet kostar nästan lika mycket som cylindern. Parmakit 110cc sägs vara svag i topplockspackningen. Och R/T kräver ombyggnation.

Sen finns det MXS 90cc. Men jag vill gärna komma åt vridet som mycket kubik kan ge. Så 90cc tycker jag är lite för lite.. Eller?

Finns det några mer cylindrar på marknaden?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

http://www.twostrokerider.se/koposalj/1712

Han verkar ju ha koll på läget om vad som är vasst.. Men en cylinder över 80 kubik finns det ju nästan inga tävlingar för idag, eller ska du tävla med den hade du tänkt? :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Persson97 skrev:http://www.twostrokerider.se/koposalj/1712

Han verkar ju ha koll på läget om vad som är vasst.. Men en cylinder över 80 kubik finns det ju nästan inga tävlingar för idag, eller ska du tävla med den hade du tänkt? :)
Inte tävla, bara en riktigt vass gathoj som kan hänga på 125:or! :)
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

rexxy vill bara ha nått att skryta med och piska moppegrabbarna.

finns seriösa tävlingar för upp till 90cc om man räknar bort moppeträffarna.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Rexxy skrev:

Hänger inte R/T hojen på rätt bra som det är? ;)

Men en R/T 95 är ju rätt oprovad produkt, vore kul om du gav dig på den! :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Persson97 skrev:
Rexxy skrev:

Hänger inte R/T hojen på rätt bra som det är? ;)

Men en R/T 95 är ju rätt oprovad produkt, vore kul om du gav dig på den! :)
Vill prova på mycket kubik. Och då sendan är riktigt stabil i grunden jämfört med F50'n, ska jag prova på att åka ännu fortare. :)

Jo, R/T 95 vore kul, men orkar inte bygga om allting, igen. :)
LennartTuning skrev:rexxy vill bara ha nått att skryta med och piska moppegrabbarna.

finns seriösa tävlingar för upp till 90cc om man räknar bort moppeträffarna.
Självklart ska man skryta! ;)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

alla dessa cylindrar är ju relativit ovanliga, häromkring iaf :) du säger att du inte vill bygga om för R/T, men samtidigt vet du hur pass vass dess lillebror är :) Jag skulle ha kört på parmakit, det sägs ju att det inte är den mest exemplariska kvalitén.. Men en mopedmotor med ett sånt skjut håller ju ändå inte i all oändlighet??! så porta en 110cc :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Du måste ju riva i motorn även med parmakit om jag inte missminner mig. Så valet av dessa cylindrarna är nog ingen skillnad så sett.

Parmakitet har dock mer vrid och inte lika mycket varv gentemot en R/T cylinder, vet inte hur 95cc är men antar att den är ungefär som lillebrorsan!
Är det bara hastighet så skulle jag personligen kört på parmakit, för att i framtiden kanske göra en portning? ;)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

DEA!! skrev:alla dessa cylindrar är ju relativit ovanliga, häromkring iaf :) du säger att du inte vill bygga om för R/T, men samtidigt vet du hur pass vass dess lillebror är :) Jag skulle ha kört på parmakit, det sägs ju att det inte är den mest exemplariska kvalitén.. Men en mopedmotor med ett sånt skjut håller ju ändå inte i all oändlighet??! så porta en 110cc :wink:
Ingen motor håller i all oändlighet. ;)
MrAndersson skrev:Du måste ju riva i motorn även med parmakit om jag inte missminner mig. Så valet av dessa cylindrarna är nog ingen skillnad så sett.

Parmakitet har dock mer vrid och inte lika mycket varv gentemot en R/T cylinder, vet inte hur 95cc är men antar att den är ungefär som lillebrorsan!
Är det bara hastighet så skulle jag personligen kört på parmakit, för att i framtiden kanske göra en portning? ;)
Jadå, att motor måste bearbetas för att cylindern ska få plats vet jag. Men för att få på R/T måste spacern bearbetas, kanske svarvas om, pinnbultarna har jag ingen aning om det funkar m.m.

Vill ha lite mer bolt on. ;) Och ja, jag är sugen på vridet som Parmakit säkert kan ge! Portning blir det!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Jag säger en portad parmakit direkt isåfall! Beroende på hur durationerna ser ut så vore det ju inte fel med lite högre varvtal.
Skulle nog kunna bli en 125 slaktare, speciellt mot de lite slöare!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

MrAndersson skrev:Jag säger en portad parmakit direkt isåfall! Beroende på hur durationerna ser ut så vore det ju inte fel med lite högre varvtal.
Skulle nog kunna bli en 125 slaktare, speciellt mot de lite slöare!
Enligt moddlarens Parmakit-guider har den 184/132 i durationer. Inte farligt högt, men avgas kan lätt maseras upp till 195! ;)
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Thoz3 »

90cc simoninni
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Thoz3 skrev:90cc simoninni
Intressant, vad har den blivit bänkad till?
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

dom ligger på 16hk men går nog klämma ut 20+ med en bra portning och rätt tillbehör.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

sen finnns ju mxs… om jag inte misstar mig är det ett av de vassaste på marknaden. kostar dock skjortan…

kan ju även tilläga att denkan kör med en 90cc simonini och den är ganska vass.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

LinkanTuning skrev:sen finnns ju mxs… om jag inte misstar mig är det ett av de vassaste på marknaden. kostar dock skjortan…

kan ju även tilläga att denkan kör med en 90cc simonini och den är ganska vass.
LinkanTuning skrev:dom ligger på 16hk men går nog klämma ut 20+ med en bra portning och rätt tillbehör.

Denkans hoj (Markais) är väl bänkad till c:a 23hk? Jag är ute efter mer. Parmakit är bänkad till 28hk vad jag läst mig till.

Jo, MXS90cc är vass, men tror inte den funkar så bra till gata.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Jag har inte riktigt koll vad Denkans e bänkad till men det är väll någonstans där.

Jag trodde inte man kunde klämma ut 28hk ur Permakit? måste se efter, blev lite nyfiken. :wink:
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

LinkanTuning skrev:Jag har inte riktigt koll vad Denkans e bänkad till men det är väll någonstans där.

Jag trodde inte man kunde klämma ut 28hk ur Permakit? måste se efter, blev lite nyfiken. :wink:
23hk enligt hans säljesannons. :)
http://www.moppenet.nu/showthread.php/2 ... UDANDE-OBS!

28hk säger dom i recensionen. :)
http://translate.google.se/translate?hl ... -110ccm%2F
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Riktigt bra siffror för permakit;) läste nyss att någon kramat ut 34 hk ur perma 110cc, riktigt bra siffror :) 28hk med perma kan du ha som framtids mål? Vore kul att se vilka resultat du kan få :D
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Med tanke på att du kan få ut runt 40-50hk ur en vass 125cc så är nog inte lite över 30 omöjligt ur en 110cc. Där är väll problemet kostnaden!

Kolla In Min KTM Senda!

gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

själv har jag hört och läst mycket bra om bidalots 80cc racing factory , den ska (enligt scootfast guide) ge ut över 20hk orörd, som stage6 R/T, kan försöka hitta den guiden igen, de va en guide om hur mycket dom olika cylindrarna ger ut, med förgasare m.m

edit: hittade en sida som säljer den förutom scootfast, står väldigt mycket bra om den http://www.rrd-preparation.com/en/Drivi ... uro-3.html
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

gilerahjärnan skrev:själv har jag hört och läst mycket bra om bidalots 80cc racing factory , den ska (enligt scootfast guide) ge ut över 20hk orörd, som stage6 R/T, kan försöka hitta den guiden igen, de va en guide om hur mycket dom olika cylindrarna ger ut, med förgasare m.m

edit: hittade en sida som säljer den förutom scootfast, står väldigt mycket bra om den http://www.rrd-preparation.com/en/Drivi ... uro-3.html
Då är den lika "slö" som R/T 70cc. Jag vill ha vassare grejer! :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Parmakit har jag hört sgs bara skit om. Bidalots 94cc lär även ska kunna slakta Parmakits 110. Vet inte då jag inte äger nån själv men det är vad jag har hört.
För att få dit R/Tn vet jag det krävs lite jobbiom att spacerplattan är för vad det nu var xd. Skulle ändå gärna se ett bygge med den, för lite drömmer jag allt änså om en sån eller bidalot :)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av lasshe »

Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Katrace är till AM6 inte D50B0
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av lasshe »

ojj läste bara igenom lite snabbt :)
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014

Inlägg av Sebbe-Tuning »

Den här tråden tycker jag att vi fastnålar så vi kan gradera in vilka val de nybörjare inom hyper kan se och själva får välja lite osv.
Ont: Airsal 88 kanske? Hört ifrån flera håll att den ska vara rätt så rejäl efter portning.
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Sebbe-Tuning skrev:Den här tråden tycker jag att vi fastnålar så vi kan gradera in vilka val de nybörjare inom hyper kan se och själva får välja lite osv.
Ont: Airsal 88 kanske? Hört ifrån flera håll att den ska vara rätt så rejäl efter portning.
Nja, jag vill köra med lite grövre prylar! :D
Och alla cylindrar levererar grymt efter portning, beroende på vem som portar och hur bra det blir. Så man kan inte jämföra sådär. För efter portningen kan cylindern vara hur som helst, oavsett märke.

Jag kan ta t.ex en original 50cc, svetsa på material, porta riktigt ordentligt, och dra en Airsal 88cc. ;)
LinkanTuning skrev:Katrace är till AM6 inte D50B0
Synd! För den såg intressant ut.
TheFlyingFin skrev:Parmakit har jag hört sgs bara skit om. Bidalots 94cc lär även ska kunna slakta Parmakits 110. Vet inte då jag inte äger nån själv men det är vad jag har hört.
För att få dit R/Tn vet jag det krävs lite jobbiom att spacerplattan är för vad det nu var xd. Skulle ändå gärna se ett bygge med den, för lite drömmer jag allt änså om en sån eller bidalot :)
Parmakit intresserar mig just för kubiken. Finns inga andra kitt som ligger såpass högt upp i kubik?
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

Bidalot 94 kanske? verkar fara iväg helt ok
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög

Inlägg av Roxx_Oggster »

aaah... vill man ha riktigt med krut i grejerna så är det nog bidalot 94cc som gäller...
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Rexxy skrev:
Sebbe-Tuning skrev:Den här tråden tycker jag att vi fastnålar så vi kan gradera in vilka val de nybörjare inom hyper kan se och själva får välja lite osv.
Nja, jag vill köra med lite grövre prylar! :D
Och alla cylindrar levererar grymt efter portning, beroende på vem som portar och hur bra det blir. Så man kan inte jämföra sådär. För efter portningen kan cylindern vara hur som helst, oavsett märke.

Jag kan ta t.ex en original 50cc, svetsa på material, porta riktigt ordentligt, och dra en Airsal 88cc. ;)
LinkanTuning skrev:Katrace är till AM6 inte D50B0
Synd! För den såg intressant ut.
TheFlyingFin skrev:Parmakit har jag hört sgs bara skit om. Bidalots 94cc lär även ska kunna slakta Parmakits 110. Vet inte då jag inte äger nån själv men det är vad jag har hört.
Parmakit intresserar mig just för kubiken. Finns inga andra kitt som ligger såpass högt upp i kubik?
Minns jag inte helt fel, så finns det typ ett 100+cc cylinderset på GP24.de Minns inte om det var till Derbi dock :P
Bild

Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

TheFlyingFin skrev: Minns jag inte helt fel, så finns det typ ett 100+cc cylinderset på GP24.de Minns inte om det var till Derbi dock :P
Länka till sidan? Hittar inte.

simonskaren skrev:Bidalot 94 kanske? verkar fara iväg helt ok
Bidalot var dock svindyrt. Cylinder 3528kr och veven 3165kr = 6693kr.
Parmakit kostar cylindern 3499kr och Vevparti 2229kr = 5728kr. Skillnad på tusen kronor. Den tusenlappen tänkte jag lägga på ett membran som kan svälja en 38mm förgasare. ;)
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

Kommer bli sjukt fett, längtar tills du postar gopro video på tuben :)
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Mura skrev:Kommer bli sjukt fett, längtar tills du postar gopro video på tuben :)
Fortfarande på planeringsstadiet, och pengarna ska hittas också ;) Funderar på att sälja någon moped för att finansiera detta, men frågan är. Vilken? :(
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Rexxy skrev:
Mura skrev:Kommer bli sjukt fett, längtar tills du postar gopro video på tuben :)
Fortfarande på planeringsstadiet, och pengarna ska hittas också ;) Funderar på att sälja någon moped för att finansiera detta, men frågan är. Vilken? :(
tänkte tydligen på Italkit 90, mindes den var större :P. Parmakit är på nått sätt så mainstream (kan en 110c cylinder för moppe ens bli mainstream? XD) vilket en bidalot, som är både mindre i volym och dessutom bra mycket kraftfullare inte på något sätt lika mainstream xd

Skitsamma för mig vilken du tar, väntar så ivrigt!!
Bild

Skriv svar