CPI SM / SX - Tråden! Uppdaterad fakta! (Igen) 7/3 - 2011

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Böldhare
Elmoped

Inlägg av Böldhare »

Någon som vet var man kan skaffa/ladda ner instruktionsbok till CPI sm 09? :)
majskolv
Elmoped

Koppling och Choke

Inlägg av majskolv »

Ska byta kopplingslamellerna och fjädrarna, dock så har jag hört att CPIn har 5 fjädrar. Så jag undrar vad man ska köpa.

Har också tänkt att skrota automatchoken och köpa en manuell, om det finns någon som passar Mikuni replica 18mm
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Re: Koppling och Choke

Inlägg av AndreWidestedt »

majskolv skrev:Ska byta kopplingslamellerna och fjädrarna, dock så har jag hört att CPIn har 5 fjädrar. Så jag undrar vad man ska köpa.

Har också tänkt att skrota automatchoken och köpa en manuell, om det finns någon som passar Mikuni replica 18mm
Köp derbis kopplingsfjädrar!

Köp en choke som passa mikunis förgasare!
Helt Räser
Användarens profilbild
AndreWidestedt

Re: olja???????

stroompan skrev:hur kollar/byter man olja på en CPI sm ???????????????
:D
Samma sätt som på AM6, kolla upp Hasses666 guide på youtube.
Helt Räser
Användarens profilbild
Marcus von Laxnacke
Elmoped

Inlägg av Marcus von Laxnacke »

jag har haft en cpi i 1 år nu och den har krånglat hela tiden!

Det som händer är att säkringen hela tiden går, man skulle kunna tro att det är ett vanligt elfel men jag har mekat med moppen som ett as. Jag har nog tagit ner den i partikel delar 5 gånger, jag har bytt elsystem, cdi, tändplatta, voltregulator men ingenting funkar.
Jag har till och med bytt fögasare, cylinder, kolv.
Varje gång jag tror jag har fixat problemet så uppstår problemet igen efter några mils körning.

Jag har testat köra utan batteri så att inte säkringen går och då funkar den ett litet tag, men det konstiga är att den med tiden man kör blir lite sämre hela tiden(börjar bludra) och efter ca 1 mil så är stiftet helt kört och ibland så går det snabbare ca 1 km.

Hjälp mig jag har slut på idéer!

Tack i förhand.
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Tja jag undrar såhär om jag och min kompis byter däck, kommer dom passa rakt av eller måste det moddas i flera dar?

Han har CPI SM med sm däcken och jag har ju DT med crossdäcken, bromsskivorna är väldigt olika det enda jag vet
Användarens profilbild
AndreWidestedt

Marcus von Laxnacke skrev:jag har haft en cpi i 1 år nu och den har krånglat hela tiden!

Det som händer är att säkringen hela tiden går, man skulle kunna tro att det är ett vanligt elfel men jag har mekat med moppen som ett as. Jag har nog tagit ner den i partikel delar 5 gånger, jag har bytt elsystem, cdi, tändplatta, voltregulator men ingenting funkar.
Jag har till och med bytt fögasare, cylinder, kolv.
Varje gång jag tror jag har fixat problemet så uppstår problemet igen efter några mils körning.

Jag har testat köra utan batteri så att inte säkringen går och då funkar den ett litet tag, men det konstiga är att den med tiden man kör blir lite sämre hela tiden(börjar bludra) och efter ca 1 mil så är stiftet helt kört och ibland så går det snabbare ca 1 km.

Hjälp mig jag har slut på idéer!

Tack i förhand.
Kolla så du har rätt oljeblanding/bensin blanding, det ser du på tändstiftet, de ska vara brunt/oboybrunt.

Prova blanda olja i tanken (2%) se om den slutar släcka tändstift.
Helt Räser
Användarens profilbild
AndreWidestedt

MisterDT50R skrev:Tja jag undrar såhär om jag och min kompis byter däck, kommer dom passa rakt av eller måste det moddas i flera dar?

Han har CPI SM med sm däcken och jag har ju DT med crossdäcken, bromsskivorna är väldigt olika det enda jag vet
Du får ta och mäta, lättast så!
Helt Räser
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Någon som är intresserad av en Cpi sm 07?
Checka galleri!
jolleN
Elmoped

problem med att gasa/överhettning?

Inlägg av jolleN »

Hej!

Jag har en cpi sx 07, som jag är andra ägaren till och har haft i ca 6 månader.

den har nu (och ett tag innan vintern) börjat få nått problem som jag inte vet vad det är.
Det är så att när jag kör normalt, efter cirka 15/20 min så börjar den sluta gasa, då blir det oftast att jag växlar ner till 1an och försöker accelerera upp igen så funker det bra i 1 och 2 växel, men sen när jag kommer upp i 3 och högre så kan man inte accelerera heller utan den går bara saktare och saktare. så då får jag åka i ca 20km/h hela vägen tills jag e framme. Det som häder också är att Bild den saken blir extremt varm, och tänker på att den kanske blir överhettad eller någonting, eftersom när jag kommer tillbaks och ska köra igen är den kall och allt funkar som det ska, innan det händer igen.

Vet att jag inte är så jätte bra på mopeder och sånt så inget hate elr nåt[/img][/url]
Cpiturkenshåla
Elmoped

Inlägg av Cpiturkenshåla »

Tjaaaa!

Jag har en cpi sm 08 - white edition. Jag vill beställa ett CE-märkt trimmrör till den då jag inte gillar det underliggande originalröret!
Jag vill ha ett överliggande effektrör, och helst ett Turkbokit!
Jag har kollat på twostroke.se hemsidan på cpi sm avgassystem med skruvfäste, och där är 3 olika överliggande TK rör men det står på varenda j*vla rör att -" OBS! Passar inte cpi sm 2008"! och det är just precis en 08 jag har, och det gjorde mig förbannad att jag inte hittar något om just varför dessa tk rör inte passar? Är det någon som har ett annat rör typ Hebo escape överliggande? eller något annat? Tacksamm för svar!!!

http://www.twostroke.se/product.asp?product=14396

http://www.twostroke.se/product.asp?product=14397

http://www.twostroke.se/product.asp?product=14398
majskolv
Elmoped

Inlägg av majskolv »

Cpiturkenshåla skrev:Tjaaaa!

Jag har en cpi sm 08 - white edition. Jag vill beställa ett CE-märkt trimmrör till den då jag inte gillar det underliggande originalröret!
Jag vill ha ett överliggande effektrör, och helst ett Turkbokit!
Jag har kollat på twostroke.se hemsidan på cpi sm avgassystem med skruvfäste, och där är 3 olika överliggande TK rör men det står på varenda j*vla rör att -" OBS! Passar inte cpi sm 2008"! och det är just precis en 08 jag har, och det gjorde mig förbannad att jag inte hittar något om just varför dessa tk rör inte passar? Är det någon som har ett annat rör typ Hebo escape överliggande? eller något annat? Tacksamm för svar!!!

http://www.twostroke.se/product.asp?product=14396

http://www.twostroke.se/product.asp?product=14397

http://www.twostroke.se/product.asp?product=14398
Har för mig att det tog i stänkskärmen, tar du bort eller klipper hål i den så kommer det nog funka.
knaack
Elmoped

Inlägg av knaack »

Tjenare, ska köpa mig en CPI SMX -07 och undrar om det är skruvfästen eller fjäder? samt vilka orginalrör som passar.
J LarssoN
Elmoped

Inlägg av J LarssoN »

Tjaa!! vara bara tvungen att säga detta!

jag har en CPI SM från 08 White edition, grejen är att plugen är dragen och han går hur bra som hälst!!!

det hela började med att jag drog pluggen, som gjorde att han gick 70km/h men då skar han, eftersom jag ej hade bytt munstycke. Sedan bytte vi kolv osv ficksade allt, sedan började jag å köra igen lungt för att köra in den, även nu hade jag inte bytt munstycke.

Efter 15mil så fortsatte jag å köra tills idag och detta var över ett år sedan, och nu går han hur bra som hälst det är att jag tror att jag körde in han i orginal munstycket och orginal munstycket gör att han drar otroligt lite, jag körde en hel vecka fram och tillbaka till skolan ca. 4 mil varje dag och det gjorde jag på full tank! jag brukar även ligga på väldigt hårt! och det pallar han hur bra som hälst och så klart gör han 70 perfekt om du frågar mig. nu har jag även börjat köra efter skogs vägarna känns som hela moppen ska rasa men det går hur bra som hälst när man kommer ut på vägen igen!!!

bara posetivt från mig och den stora tanken som rymmer iallafall 8 liter!
endast dom stora blinkers där bak som man sparkar av men det har jag bytt. startmotorn är ej en bra funktion enligt mig eftersom han gjorde att säkringarna flög och att han nästan börja brinna, men den behövs ej, jag har vinter däck och kör hela vintern, men även där finns en nackdel att han är jävligt svår startad när det är minus?

jag vet ej om varvstoppet är borttaget inget jag gjort iallafall han varvar som maxad max 11000 varv i fet lång ned försbacke.
även så har jag testat satt till backa pluggen och kört länge sedan tatt bort den igen och det fungerar, jag kör även med 62 kugg drev back, behöver aldrig vexla ner från 6 om jag vill gör han jävligt stark visst är detta orginal?.

finns mycket att säga grymt nöjd med moppen!!!

En sista fråga blinkers relä,,, blinkersen blinkar ett klick men sedan lägger den av? visst är det blinkers relät? hyfsat frächt batteri, hittat en spräng skiss på den,

http://www.jofrab.se/commerceportal/pro ... 45+(2008-)

bara att beställa men finns det någon annan med samma kontakt som orginalet?

åter igen NÖJD!!!

jag är ingen babel kvarn men ville bara få ut detta!!!
cpi-white-tiger_Daniel
Elmoped

Inlägg av cpi-white-tiger_Daniel »

Hej! :)
Jag har en cpi sm 08 white edition.
Funkar perfect och är väldigt nöjd! :D
MEN den är j****vligt svårstartad när den är kall! :( kan det vara fel på automatchoken som den har eller är det något annat? Märkte igår också att det är för stort munstycke i kan det vara det? Väldigt tacksam för svar! :)
2stroke for life! Cpi sm skare va! ;)
Cpiturkenshåla
Elmoped

cpi-white-tiger_Daniel skrev:Hej! :)
MEN den är j****vligt svårstartad när den är kall! :( kan det vara fel på automatchoken som den har eller är det något annat? Märkte igår också att det är för stort munstycke i kan det vara det? Väldigt tacksam för svar! :)
jo min va också det innan, eller allmänt trögstartad. Men jag gjorde rent tändstift osv. Min moppe har jag ju fått lära känna, för den är lite speciellt ;)
Och jag, det kan vara att den är för stort munstycke i. Har du dragen plugg? Hur stort munstycke har du i?
För om moppen har stått en hel dag, sen går du ut o ska kicka igång den, ger lite startgas, så kanske den drunknar? jag vet inte, men det kan vara möjligt!
cpi-white-tiger_Daniel
Elmoped

Cpiturkenshåla skrev:
jo min va också det innan, eller allmänt trögstartad. Men jag gjorde rent tändstift osv. Min moppe har jag ju fått lära känna, för den är lite speciellt ;)
Och jag, det kan vara att den är för stort munstycke i. Har du dragen plugg? Hur stort munstycke har du i?
För om moppen har stått en hel dag, sen går du ut o ska kicka igång den, ger lite startgas, så kanske den drunknar? jag vet inte, men det kan vara möjligt!
jag löste det genom att rengöra förgasaren och byta bensinfilter! ;)
vet någon hur snabbt en urpluggad cpi sm 08a går urpluggad? (Gps, inte mätaren)
Cpiturkenshåla
Elmoped

cpi-white-tiger_Daniel skrev:
Cpiturkenshåla skrev:
80-85 på mätaren och 70 cirkus enligt gps, fast om du har originaldrevning (11/62) så kommer den varva rejält, så dreva upp den lite, 13 eller 14 fram så 80 enligt gps och 90+ på mätaren

jag har urpluggad med 80 munstycke, 13 fram o 62 bak, och jag har nått 96 på mätaren nedför, men den varvar för mycket då, skulle egentligen behöva köpa ett 14 framdrev. och nu har jag kommit upp i 78 enligt gps, 76 på raka
cpi-white-tiger_Daniel
Elmoped

Cpiturkenshåla skrev:
cpi-white-tiger_Daniel skrev:
Cpiturkenshåla skrev: jo min va också det innan, eller allmänt trögstartad. Men jag gjorde rent tändstift osv. Min moppe har jag ju fått lära känna, för den är lite speciellt ;)
80-85 på mätaren och 70 cirkus enligt gps, fast om du har originaldrevning (11/62) så kommer den varva rejält, så dreva upp den lite, 13 eller 14 fram så 80 enligt gps och 90+ på mätaren

jag har urpluggad med 80 munstycke, 13 fram o 62 bak, och jag har nått 96 på mätaren nedför, men den varvar för mycket då, skulle egentligen behöva köpa ett 14 framdrev. och nu har jag kommit upp i 78 enligt gps, 76 på raka
aha tack så mycket! :)
Användarens profilbild
Kjracing
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Kjracing »

CPI'n har inte en AM6 låda, dom ser nästan likadana ut men cpi's låda är mycket sämre kvalitet och har inte samma utväxling som AM6.

Tips:

Ska du trimma en cpi så är det mycke bättra att bara plocka av orginalmotorn och köpa en AM6'a.
Du kan få en AM6 för ca 500-2000 + att om du gör de så har du fortfarande en helt original moppe om du vill de.

Le-Tech är inte värda ett öre i trim... Dom går sönder.
Dazystyling
Elmoped

Vill trimma behöver hjälp

Inlägg av Dazystyling »

Hej jag har en cpi sm från 08 som jag skulle vilja få upp i lite högre hastigheter men behöver lite hjälp. För ca 3 veckor sen drog jag pluggen ifrån röret men den gick inte en km snabbare.

Jag läste då här att den bara varvar ca 8500rpm i original och att den behöver mer bensin för att kunna varva mer ,men jag som är nybörjare på moped och bara kört några veckor, så behöver hjälp med att ge den mer bensin , jag har för mig att det är på förgasaren man ställer in men är ej säker och om det är det skulle jag vilja veta vilken skruv det är. Vill också gärna veta vad den kan varva som max.

Undrar också vad den toppar med ostrypt originalrör med original drevning (11x62) eller om man skulle dreva om till kanske 13x62 eller 13x52/52.

Jag är som ni kanske ser lite förvirrad och skulle vara väldigt tacksam för svar :wink:
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Re: Vill trimma behöver hjälp

Inlägg av Persson97 »

Dazystyling skrev:Hej jag har en cpi sm från 08 som jag skulle vilja få upp i lite högre hastigheter men behöver lite hjälp. För ca 3 veckor sen drog jag pluggen ifrån röret men den gick inte en km snabbare.

Jag läste då här att den bara varvar ca 8500rpm i original och att den behöver mer bensin för att kunna varva mer ,men jag som är nybörjare på moped och bara kört några veckor, så behöver hjälp med att ge den mer bensin , jag har för mig att det är på förgasaren man ställer in men är ej säker och om det är det skulle jag vilja veta vilken skruv det är. Vill också gärna veta vad den kan varva som max.

Undrar också vad den toppar med ostrypt originalrör med original drevning (11x62) eller om man skulle dreva om till kanske 13x62 eller 13x52/52.

Jag är som ni kanske ser lite förvirrad och skulle vara väldigt tacksam för svar :wink:
byt upp dig i munstycke!
ca 10 storlekar större änn orginal brukar vara lagom.
toppar väll runt 70
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Dazystyling
Elmoped

Inlägg av Dazystyling »

Någon som vet var och hur strypningen i detta rör sitter? Är den lätt att ta ur?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11182
Dazystyling
Elmoped

Inlägg av Dazystyling »

Hej om man drar pluggen är det något mer än att byta munstycke man måste göra?
Tack på förhand :wink:
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Dazystyling skrev:Hej om man drar pluggen är det något mer än att byta munstycke man måste göra?
Tack på förhand :wink:
dreva den möjligtvis..
dock inget måste.
Senast redigerad av Persson97 den 16 december 2013, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Ktmforarn
Elmoped

skillnad

Inlägg av Ktmforarn »

hej är det någon som vet vad det är för skillnad motormässigt på dom nya och gamla cpi sm/sx då dom nya har två häst mindre? :)
Dazystyling
Elmoped

Crossdäck på SM fälgar?

Inlägg av Dazystyling »

Hej!
Jag tänkte bara höra om man skulle kunna sätta på crossdäck på sm fälgarna. Nästan alla polare har crossdäck och jag skulle vilja hänga med lite mer offroad. Jag vet att det förmodlingen inte kommer se så snyggt ut men det spelar ingen roll i mitt fall. (Har lite ont om pengar så vill helst inte köpa fälgar) Och i så fall vad ska man ha för dimensioner? Sitter 130/70-17 bak och 110/80-17 fram nu. Och funkar det ens att sätta på crossdäck? ':?'
Henry pikkarainen
Elmoped

Inlägg av Henry pikkarainen »

Böldhare skrev:Någon som vet var man kan skaffa/ladda ner instruktionsbok till CPI sm 09? :)
Tjena! Jag undrar också det tacksam för svar! :)
Wasabi
Elmoped

Dreva om

Inlägg av Wasabi »

Om jag drevar om min till 13x62 behöver jag byta munstycke i förgasaren då?
Snabba svar tack :)
Användarens profilbild
Böldhare
Elmoped

Inlägg av Böldhare »

Nej inte on du bara byter drev, kan säga att den kommer gå rätt slött med de dreven orginal
Johanb4der
Elmoped

Inlägg av Johanb4der »

Tjaa! Har en cpi sx-09 som alltid har fungerat som den ska, men nu har alla 4 blinkers börjat blinka alldeles för fort och startmotorn går inte runt, utan "klickar" bara! Vad kan problemet vara? Jag trodde det berodde på att batteriet var gammalt, så jag köpte ett nytt och provade men samma faktum kvarstod...
Dock råkade jag förväxla plus och minus polen på batteriet en gång av ren slarvighet och stress, kan det ha påverkat något?
Tacksam för snabba och många olika tips!
Användarens profilbild
spokiii
Elmoped

Inlägg av spokiii »

har en cpi sm 08 white edition. och märkte att de rann lite bensin/olja från en liten slang från förgasaren? någon som kan berätta hur jag fixar detta? Bensinen från slangen droppade på avgasröret så de ryckte lite :/
ollesoderkvist
Elmoped

Inlägg av ollesoderkvist »

KAN NÅGON LÄNKA ETT REKOMMENDERAT MUNSTYCKE SOM JAG SKA SÄTTA PÅ OM JAG OSTRYPER ORGINALRÖRET PÅ MIN CPI SM. HAR 72 NU
Hej hejdå
Doc
Elmoped

cpi sm

Inlägg av Doc »

vart kan man köpa nya kåper till en cpi sm 06 och sen har jag undrat varför det står överallt att dom är 6 växlade men min är 5 är det någon sorts special version då?
PåDal
Farsans gamla zündapp

Re: cpi sm

Inlägg av PåDal »

Doc skrev:vart kan man köpa nya kåper till en cpi sm 06 och sen har jag undrat varför det står överallt att dom är 6 växlade men min är 5 är det någon sorts special version då?
Snälla försök att söka runt lite själv, men finns på Twostroke och scooty.se

Den ska vara 6 växlad
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar