Hålla ordning i verkstan

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped

Hålla ordning i verkstan

Inlägg av John Westerlund »

Tjenare!
Håller nu på att städa upp i verkstan o allmänt fräscha upp med saker som bland annat:
-Flytspackla golvet
-Dra ny el
-Montera upp lysrör
-Fixa ett lager att ha alla saker i
-Fixa bättre bänk
-Måla utsidan

Så jag tänkte höra med er hur ni håller ordning i eran verkstad. Jag har problem med att bänkarna svämmar över och att verktygen lämnar på golvet. Förr hade jag en verktygstavla där man bara skulle hänga tillbaka verktygen då man använt dem klart men jag lade dem bara på bänken. Så nu gör jag som min morfar att jag har alla verktyg i en verktygslåda men då ligger allting huller om buller och det tar oändligt länge att hitta det man letar efter.
Några tips? :D
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

ta en heldag till att sortera alla verktyg och maskiner så du får en bra ordning på sakerna. sen när du har använt sakerna så får du inte glömma att sätta tillbaka verktygen och maskinerna på den plats du tog dem.

det är inte så svårt om man slutar lata sig ;)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Rätt kass på det själv, men se till att lägga tillbaka verktyg direkt när du inte använder dom.
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014

Inlägg av Sebbe-Tuning »

Själv har jag 3 bänkar att arbeta på...gissa hur dem ser ut haha...motor på en, spackling på en och gamla kåpor på en.
Ah juste, på alla dessa 3 bänkarna har jag alla möjliga verktyg som kan behövas '-.-
Med detta sagt, du är inte ensam om att vara slarvig OCH att känna att en uppstädning kan behövas.
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped

GurkMarmelad skrev:ta en heldag till att sortera alla verktyg och maskiner så du får en bra ordning på sakerna. sen när du har använt sakerna så får du inte glömma att sätta tillbaka verktygen och maskinerna på den plats du tog dem.

det är inte så svårt om man slutar lata sig ;)
Jo men hur ska ja förvara allt sen då? Hyllor? Lådor? Allt i en hög i ett hörn? Upphängda på väggen?
Om nån har en bild så får ni gärna lägga upp den här så man får lite inspiration :)
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Jag blir grymt arg när det inte är ordning och jag mekar! Därför har jag alla verktyg sorterat var för sig! Det jag använder ofta har jag på en verktygstavla och resten i lådor!
Som Persson säger så lägg tillbaks allting såfort du inte använder det! Annars blir det lätt stökigt och man orkar inte ståda + det är tråkigt att meka när det år stökigt!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

En stor bänk med alla verktygen i lådor har jag, skulle verkligen vilja ha en verktygstavla det är ju det klart bästa! Men jag försöker sopa rent golvet ganska ofta och har alltid all skit i hörnen typ, bara moppen i mitten, cyklar på sidorna och de verktyg jag använder ligger synliga på golvet! Lägger tillbaka det mesta när jag meckat klart men man blir ju redigt förbannad när bästa bitsen försvinner i smutsen och soperna :(
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Såhär ska det se ut. 8)

Bild
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Rexxy skrev:Såhär ska det se ut. 8)
Helt rätt stil. Jag har tyvärr ingen egen verkstad så jag har inget att visa upp (jag har förvisso organiserat andras garage så smått men det är inte mitt att visa), men själv skulle jag antagligen satsa på en plywoodskiva eller något liknande uppskruvat på väggen över rätta arbetsbänken istället för en köpt ståltavla. Jag tycker det ger mer frihet i hur allt arrangeras när man kan sätta spik/skruv/krok var som helst och hänga upp grejerna istället för att behöva jobba inom de begränsningar ett färdigköpt system har. Nackdelen med att göra allt det själv är att det blir lite svårare att ändra sig i efterhand, så man bör planera det innan man börjar kasta upp krokar.

På en (förslagsvis vitmålad) tavla kan man enkelt rita/måla ut de olika verktygens silhuett så man snabbt och enkelt ser vilket som ska hängas var när allt ska upp igen efter att ha använts.

Sedan är ljusa färger aldrig fel, det reflekterar ljus och gör att man klarar sig med färre/svagare lampor (eller ser bättre med dom man har). Inget ont om hur det ser ut på t.ex. Rexxys bilder, men det ser rätt mörkt ut därinne - med väggar och ev. verktygstavlan målat vitt, ljusgrått eller liknande hade det blivit ett helt annat resultat.

Sedan ska man aldrig underskatta vikten av en vettig och bekväm arbetsställning. Om man som jag är lång så kommer man ganska många gånger råka ut för tillfällen när man tvingas jobba vid t.ex. en för låg arbetsbänk, det absolut mest återkommande exemplet för mig är helt enkelt diskbänken här hemma som är rena döden för ryggen när man behöver stå böjd över den ett tag. Kanske inget de flesta här inne tänker på nu, men vänta bara tills ni passerat 30 eller 40 så ska ni få se på fan...

Så, se till att få bänken i en höjd som blir bekväm att jobba vid (och de flesta här kan nog behöva tänka på att dom kommer bli några centimeter längre), ha gärna en arbetsbänk med sittplats för långsamma pilliga jobb, försök ordna möjlighet för att få upp moppar i bekvämare arbetshöjd (t.ex. lyftbord) och ha en vettig pall att sitta på för de gånger det ger en bra arbetsställning.

Men med allt det sagt... Oavsett hur bra verktygstavla kvittar det om man inte har diciplinen att hänga tillbaka verktygen när man är klar med dom, och en arbetsbänk är värdelös om den är full av verktyg, brahagrejer, skräp och all tänkbar bråte. Alla verktyg ska tillbaka till sin plats när man är färdig med dom, och arbetsbänken ska aldrig ha något annat på sig än det man arbetar med och verktygen som behövs till det. När man mekat färdigt ska verktygen väck, det man mekade med ska väck, skräp ska slängas, överblivna grejer som ska sparas ska flyttas till en lämplig förvaringsplats (det är bättre att kasta dom än att låta dom ligga ivägen), så innan man går från verkstaden när ett projekt är färdigt ska arbetsbänken vara helt tom och verktygstavla, verktygslådor o.s.v. helt fullt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped

G-son skrev:
Rexxy skrev:Såhär ska det se ut. 8)
Helt rätt stil. Jag har tyvärr ingen egen verkstad så jag har inget att visa upp (jag har förvisso organiserat andras garage så smått men det är inte mitt att visa), men själv skulle jag antagligen satsa på en plywoodskiva eller något liknande uppskruvat på väggen över rätta arbetsbänken istället för en köpt ståltavla. Jag tycker det ger mer frihet i hur allt arrangeras när man kan sätta spik/skruv/krok var som helst och hänga upp grejerna istället för att behöva jobba inom de begränsningar ett färdigköpt system har. Nackdelen med att göra allt det själv är att det blir lite svårare att ändra sig i efterhand, så man bör planera det innan man börjar kasta upp krokar.

På en (förslagsvis vitmålad) tavla kan man enkelt rita/måla ut de olika verktygens silhuett så man snabbt och enkelt ser vilket som ska hängas var när allt ska upp igen efter att ha använts.

Sedan är ljusa färger aldrig fel, det reflekterar ljus och gör att man klarar sig med färre/svagare lampor (eller ser bättre med dom man har). Inget ont om hur det ser ut på t.ex. Rexxys bilder, men det ser rätt mörkt ut därinne - med väggar och ev. verktygstavlan målat vitt, ljusgrått eller liknande hade det blivit ett helt annat resultat.

Sedan ska man aldrig underskatta vikten av en vettig och bekväm arbetsställning. Om man som jag är lång så kommer man ganska många gånger råka ut för tillfällen när man tvingas jobba vid t.ex. en för låg arbetsbänk, det absolut mest återkommande exemplet för mig är helt enkelt diskbänken här hemma som är rena döden för ryggen när man behöver stå böjd över den ett tag. Kanske inget de flesta här inne tänker på nu, men vänta bara tills ni passerat 30 eller 40 så ska ni få se på fan...

Så, se till att få bänken i en höjd som blir bekväm att jobba vid (och de flesta här kan nog behöva tänka på att dom kommer bli några centimeter längre), ha gärna en arbetsbänk med sittplats för långsamma pilliga jobb, försök ordna möjlighet för att få upp moppar i bekvämare arbetshöjd (t.ex. lyftbord) och ha en vettig pall att sitta på för de gånger det ger en bra arbetsställning.

Men med allt det sagt... Oavsett hur bra verktygstavla kvittar det om man inte har diciplinen att hänga tillbaka verktygen när man är klar med dom, och en arbetsbänk är värdelös om den är full av verktyg, brahagrejer, skräp och all tänkbar bråte. Alla verktyg ska tillbaka till sin plats när man är färdig med dom, och arbetsbänken ska aldrig ha något annat på sig än det man arbetar med och verktygen som behövs till det. När man mekat färdigt ska verktygen väck, det man mekade med ska väck, skräp ska slängas, överblivna grejer som ska sparas ska flyttas till en lämplig förvaringsplats (det är bättre att kasta dom än att låta dom ligga ivägen), så innan man går från verkstaden när ett projekt är färdigt ska arbetsbänken vara helt tom och verktygstavla, verktygslådor o.s.v. helt fullt.
Problemet uppstår då ett projekt tar mer än 1 dag. För då vill man ju inte gärna plocka bort alla verktygen som ändå kommer användas nästa dag.
Men jag håller med! Var sak har sin plats.
Cred till Rexxy för en jäkligt fin och organiserad verktygstavla! O bruden va de ju inge fel på heller ;)
Btw din E-type blir skitsnygg :D
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög

Inlägg av guddingalex »

Persson97 skrev:Rätt kass på det själv, men se till att lägga tillbaka verktyg direkt när du inte använder dom.
haha jag håller med. Man lägger alltid dom där dem inte ska vara.. :roll:
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

själv har jag det mesta på väggen, men har också en bahco sats, där det mesta finns så oftast tar jag bara den och lägger vid moppen/crossen och när jag skruvat klart så lägger jag ALLTID tillbaks det jag har använt men det blir som sagt lättare med bahco satsen :)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

John Westerlund skrev:Problemet uppstår då ett projekt tar mer än 1 dag. För då vill man ju inte gärna plocka bort alla verktygen som ändå kommer användas nästa dag.
Dom gångerna funkar det att låta verktygen vara kvar på arbetsplatsen, åtminstone så länge det är ett projekt man kommer fortsätta med ganska omgående och inte kommer börja göra annat imellan.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar