Rexxy skrev:Såhär ska det se ut.
Helt rätt stil. Jag har tyvärr ingen egen verkstad så jag har inget att visa upp (jag har förvisso organiserat andras garage så smått men det är inte mitt att visa), men själv skulle jag antagligen satsa på en plywoodskiva eller något liknande uppskruvat på väggen över rätta arbetsbänken istället för en köpt ståltavla. Jag tycker det ger mer frihet i hur allt arrangeras när man kan sätta spik/skruv/krok var som helst och hänga upp grejerna istället för att behöva jobba inom de begränsningar ett färdigköpt system har. Nackdelen med att göra allt det själv är att det blir lite svårare att ändra sig i efterhand, så man bör planera det innan man börjar kasta upp krokar.
På en (förslagsvis vitmålad) tavla kan man enkelt rita/måla ut de olika verktygens silhuett så man snabbt och enkelt ser vilket som ska hängas var när allt ska upp igen efter att ha använts.
Sedan är ljusa färger aldrig fel, det reflekterar ljus och gör att man klarar sig med färre/svagare lampor (eller ser bättre med dom man har). Inget ont om hur det ser ut på t.ex. Rexxys bilder, men det ser rätt mörkt ut därinne - med väggar och ev. verktygstavlan målat vitt, ljusgrått eller liknande hade det blivit ett helt annat resultat.
Sedan ska man aldrig underskatta vikten av en vettig och bekväm arbetsställning. Om man som jag är lång så kommer man ganska många gånger råka ut för tillfällen när man tvingas jobba vid t.ex. en för låg arbetsbänk, det absolut mest återkommande exemplet för mig är helt enkelt diskbänken här hemma som är rena döden för ryggen när man behöver stå böjd över den ett tag. Kanske inget de flesta här inne tänker på nu, men vänta bara tills ni passerat 30 eller 40 så ska ni få se på fan...
Så, se till att få bänken i en höjd som blir bekväm att jobba vid (och de flesta här kan nog behöva tänka på att dom kommer bli några centimeter längre), ha gärna en arbetsbänk med sittplats för långsamma pilliga jobb, försök ordna möjlighet för att få upp moppar i bekvämare arbetshöjd (t.ex. lyftbord) och ha en vettig pall att sitta på för de gånger det ger en bra arbetsställning.
Men med allt det sagt...
Oavsett hur bra verktygstavla kvittar det om man inte har diciplinen att hänga tillbaka verktygen när man är klar med dom, och en arbetsbänk är värdelös om den är full av verktyg, brahagrejer, skräp och all tänkbar bråte. Alla verktyg ska tillbaka till sin plats när man är färdig med dom, och arbetsbänken ska
aldrig ha något annat på sig än det man arbetar med och verktygen som behövs till det. När man mekat färdigt ska verktygen väck, det man mekade med ska väck, skräp ska slängas, överblivna grejer som ska sparas ska flyttas till en lämplig förvaringsplats (det är bättre att kasta dom än att låta dom ligga ivägen), så innan man går från verkstaden när ett projekt är färdigt ska arbetsbänken vara helt tom och verktygstavla, verktygslådor o.s.v. helt fullt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.