Derbi Senda Xtreme 2005 Elfel / ingen gnista.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
kattenmedspinn
Elmoped

Derbi Senda Xtreme 2005 Elfel / ingen gnista.

Inlägg av kattenmedspinn »

Hejsan gott folk!
>Förra sommaren pajjade min gamla CDIbox. För att säkerställa detta så lånade jag en kompis ostrypa och körde med ett tag och då funkade mopeden. Sedan jag lämnade tillbaka den så har den stått över vintern.

>Idag fick jag en ny CDIbox från Twostroke.se

http://www.twostroke.se/product.asp?product=19634

> Hur som helst, jag monterade på den nya CDIboxen och antog att det bara skulle vara att tanka och köra, men nu får den ingen gnista. Varken med den gamla och den nya. Har testat att lägg tändstift och bara tändkabeln mot ramen / motorn. Det kom någon gnista nån gång i bland, men inga regelbundna.

> Sedan glödde det även mellan jordkabeln och ramen, (laddade batteriet samtidigt)

> Kan tillägga att när man rullar igång den så tänder den lite ibland, även detsamma med kick. Och att den gamla CDIboxen vart original

Har kollat över jordningspunkter och även gjort om alla skarvade kablar som jag hittade. What the F to do?
Hjälp skulle uppskattas då jag och min styvfarsa inte begriper oss på det.
I have no idéa of what iam doing..
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

Låter som glappkontakt? Testa byta stift. Hade så på tjejens o bytte sedan stift o satan va de gnista!
Alfred123
Elmoped

Inlägg av Alfred123 »

har du bytt tändstift? jag hade ett elfel på min gilera smt och det slutade med att jag bytte tändplattan och nu funkar den igen. vet dock inte om det är vanligt att den pajjar eller om det var min vanliga tur...
trinitas
Elmoped

Inlägg av trinitas »

köpte denna också och har fått samma fel men det står ju såhär:

"OBS! Denna CDI passar endast till Ducatis tändsystem.
Passar ej mopedemodeller efter 2007 med nya tändsystemet från Dellorto"

endast till Ducati? vad är det på dessa original?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

Kolla tändhatt och kabel efter glapp eller slitage och byt dessa ifall det är nödvändigt.

Trinitas: har du också en likadan moped som tråd skaparen?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

kattenmedspinn skrev: > Sedan glödde det även mellan jordkabeln och ramen, (laddade batteriet samtidigt)

> Kan tillägga att när man rullar igång den så tänder den lite ibland, även detsamma med kick. Och att den gamla CDIboxen vart original
Jag skulle kolla väldigt noga på det fetstilta, för där har du ett fel. känns som dålig kontakt.

Kopplat alla kablar i CDI-boxen rätt?
Ni måste ha missat nåt glapp eller liknande, eftersom att den tänder ibland. Felet kan även ligga längre bak i systemet, dvs runt statorn.
trinitas skrev:köpte denna också och har fått samma fel men det står ju såhär:
"OBS! Denna CDI passar endast till Ducatis tändsystem.
Passar ej mopedemodeller efter 2007 med nya tändsystemet från Dellorto"
endast till Ducati? vad är det på dessa original?
Derbi har alltid kört med Ducati-system förutom vissa 03or som hade Leonelli.
Inga Dellortosystem på Derbi, de sitter på tex Yamaha DT 07>.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
trinitas
Elmoped

Inlägg av trinitas »

Jag kör en Gilera rcr men jag såg att det nu stod ducati på svänghjulet och då antar jag att det är så och problemet är något annat
Skriv svar