varför försvinner vattnet??

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

varför försvinner vattnet??

Inlägg av Asddfgf4 »

Ni ser ju setup nedanför om det har någon betydelse. Jag kör med moppen varje dag, ner till tåget, inte långt typ bara 1 km, men är uppförsbacke på vägen hem och är för lat för att gå :roll: Nu har jag kört med moppen ca 1 mil kanske sen jag skruvade åt allt på och i motorn, samt slangar osv osv. Problemet är att mitt jäkla kylarvatten försvinner hela tiden!!! Jag fyller på och fyller på, och det kommer ner till cylindern, det vet jag. Men sen efter ett tag så är vattnet borta igen? :O

Jag har kört utan glykol i vattnet under sommaren, för det är väl bara för att det inte ska frysa om jag inte minns fel? :? Kan det ha något med att vattnet försvinner?

Det har hänt en gång innan, då var det en kylarslang som inte var åtskruvad, men alla slangar är åtskruvade nu, topplockspackningen är även helt ny, och dom fyra stora cylinderskruvarna är ordentligt iskruvade, skruvar jag mer är jag rädd att pajja gängorna.

Dock är det ju två stycken små skruvar på sidan av cylinder, dom är pajj, så dom är inte i skruvade, kan det göra något?

Den böar vid kallstart, om man fullgasar, tror det kanske är vatten som kommer in i cylindern, eller har jag fel? Drar jag fullgas och håller in, så böar den ner tills den nästan dör, men sen kickar den igång typ och drar upp i varv som den ska :)
Bild
Dawidd
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dawidd »

Inte konstigt att den böar när det är kallt, de flesta mopederna gör det när det är kallt ute!

Brukar oftast vara topplockspackningen som är trasig när det försvinner kylarvatten, eller vattenpumpspackningen
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

ahmen så kallt är det inte :P Den gjorde inte så förra vintern ;)
Bild
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Om du misstänker att det läcker in vatten i cylindern frågar jag dig: Ryker det vitt från avgasröret?
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

ja det ryker vitt från avgasröret, men inte särskilt mycket dock :/ Sen äre ju kallt ute, då ser man det ju mer, men ja det ryker vitt :/ fattar inte hur vatten kommer in i cylindern, packningarna är ju fan helt nya :(
Bild
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

Asddfgf4 skrev:ja det ryker vitt från avgasröret, men inte särskilt mycket dock :/ Sen äre ju kallt ute, då ser man det ju mer, men ja det ryker vitt :/ fattar inte hur vatten kommer in i cylindern, packningarna är ju fan helt nya :(
Förmodligen felmonterat elr skevt topplock.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Glykol smörjer packningarna , kör du utan glykol ser du resultatet . En packning som har gått.
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
bonnaracing
Svårstartad skrothög

Inlägg av bonnaracing »

glyckol gör så det inte rostar eller fryser, kolla topp packningen, om det är vatten i motoroljan
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

jahapp, så nya packningar på inköps listan då.... göttgött.. Tack för hjälpen :)
Bild
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

skruvade isär allting nu, men topplockspackningen var helt okej, inte alls sönder på nåt sätt :O Jag slipade med våtslippapper 2000 på topplocket lite, för att försöka jämna ut eventuella ojämnheter, och skruvat ihop igen, ska ner och köpa glykol nu, så vi får se om det funkar igen :/
Bild
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

trippelpost nu då ^^

Men tänkte att det var bättre att fråga här än att göra ny tråd, så jag kör på :

Om packningarna är helt nya, och dom fortfarande ser helt nya ut, men vatten ändå läcker in, vad är nästa steg då? jag har i princip redan tagit bort alla rester av den gammla sönderbrända packningen, men vet inte vad nästa steg är :/
Bild
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Man ska helst inte använda gamla packningar , men smörj dom med fett och skruva ihop motorn igen . Kolla sen om det fortafarande läcker :)
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Speedway skrev:Man ska helst inte använda gamla packningar , men smörj dom med fett och skruva ihop motorn igen . Kolla sen om det fortafarande läcker :)
är ingen gammal packning, den var helt ny för typ två veckor sen, och ser fortfarande i princip ny ut bara att jag märkt att det läcker in vatten i cylindern :P SKa jag använda vanligt motorfett typ? Har en tub med nåt rött fett, står typ motorfett på den, det borde la funkar kanske? :)
Bild
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Det kan vara små sprickor i kylaren som det läcker ut vatten från :(
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

smörjde nu in topplockspackningen med fett, skruvade ihop, och hällde på helt nytt fräscht glykolvatten och startade upp. tyvärr verkar det fortfarande som att det kommer in vatten, men jag vet inte säkert :/ Kanse är att det är kallt, och därför jag ser mer rök än man brukar :P men den ryker vitt, det gör den :/
Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Kolla så inte toppen slagit sig.

Du kan även ställa moppen antingen på papper eller kartong. Det ska vara torrt iallafall. Starta sedan moppen, låt den stå på 1 h eller så. Om det läcker någon annanstans så BORDE det finnas fuktfläckar på kartongen eller pappret. Alltid värt ett försök.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av draken »

töm och kolla motoroljan. sen kolla vattenpumps packningen. garanterat det som är felet
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Speedway skrev:Glykol smörjer packningarna , kör du utan glykol ser du resultatet . En packning som har gått.
Jag, och många andra kör med Water Wetter i kylaren istället för vatten, för att det hjälper till att bidra med lägre temperatur samt att du får ej ha glykol på bana om du kör träningar eller tävlingar.

Varför har inte våra packningar gått?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

HasSse666 skrev:Det kan vara små sprickor i kylaren som det läcker ut vatten från :(
så var det på min mrx!
Fick fylla på hela tiden i stort sätt ;)
Men kollade vart det läckte och smetade dit kemisk metall, höll rätt bra runt 2 månader :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

draken skrev:töm och kolla motoroljan. sen kolla vattenpumps packningen. garanterat det som är felet
Har kollat alla packningar överallt, dom är i bra skick, så det är lugnt :) Är osäker på om det är att det läcker in vatten i cylindern eller inte, men tänkte att om jag kör lugnt och med lite extra olja i soppan så borde det väl inte skära eller nåt :/ Så får jag se om vattnet försvinner eller inte :) Annars får jag la försöka täta ännu mer och se till att det inte kan läcka in i cylindern....

DEt sitter ju 6 skruvar i topplocket, och som sagt är en av dom två på sidan (inte någon av huvudbultarna) av, jag har slipat ner den försiktigt längst med cylinderkanten, och packningen tätar ju förhoppningsvis ändå, men den andra skruven är ju i skruvad, kan det göra att topplocket blir snett? Borde jag skruva upp andra skruven med? :P
Bild
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

p0d1 skrev:
Speedway skrev:Glykol smörjer packningarna , kör du utan glykol ser du resultatet . En packning som har gått.
Jag, och många andra kör med Water Wetter i kylaren istället för vatten, för att det hjälper till att bidra med lägre temperatur samt att du får ej ha glykol på bana om du kör träningar eller tävlingar.

Varför har inte våra packningar gått?
På speedwayhojarna har vi alltid glykol för annars tar våra packningar stryk , men kanske är olika för vissa . Men för att vara på den säkra sidan ska man köra med glykol .
Deeew
Elmoped

sidsskruvarna

Inlägg av Deeew »

Du måste ha skruvarna där på sidan som du sa att det var söndergängat. eller en slang runt!
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög

Re: sidsskruvarna

Inlägg av Consuela »

Deeew skrev:Du måste ha skruvarna där på sidan som du sa att det var söndergängat. eller en slang runt!
exakt dem 2 slangarna som ska gå från topplocket till förgasaren måste täppas igen med 2 skruvar eller en slang runt.

kolla packningen vid vattenpumpskåpan brukar vara den det är fel på :wink:
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
Skriv svar