Nästan varje morgon när jag ska starta moppen för att köra till skolan så är det som att kopplingen inte tar? Alltså när jag startar moppen för första gången på morgonen och ska lägga i ettan så stannar den bara som om jag får kärringstopp fastän jag håller in kopplingen fullt.. Men sen när jag startar den igen så funkar allt som om inget har hänt?
gilerahjärnan skrev:det är standard för alla crossmoppe pojkar om moppen står ute.
Precis som gilera säger! Är standard att det smäller till eller att man får kärringstopp när moppen har ståt ett tag. Har hört att växellamelerna är lite "nyvakna" och att det inte är helt smörjt eller något i den stilen? Men visst går det över sen när man har kopplat lite och värmt upp allt?
gilerahjärnan skrev:det är standard för alla crossmoppe pojkar om moppen står ute.
Precis som gilera säger! Är standard att det smäller till eller att man får kärringstopp när moppen har ståt ett tag. Har hört att växellamelerna är lite "nyvakna" och att det inte är helt smörjt eller något i den stilen? Men visst går det över sen när man har kopplat lite och värmt upp allt?
Har även hört att motorcyklar får sådant?!
Jo men det känns bara lite pinigt när ens kompisar tror att man får kärringstopp och börjar skratta
Jo men det känns bara lite pinigt när ens kompisar tror att man får kärringstopp och börjar skratta
Haha förstår vad du menar men vette fan om detta fungerar eller om det bara sitter i mitt huvud?! Men jag brukar pumpa lite med kopplings handtaget och rulla fram och tillbaka iallafall så går det mycket lättare att få i växeln när man rullar
Jo men det känns bara lite pinigt när ens kompisar tror att man får kärringstopp och börjar skratta
Haha förstår vad du menar men vette fan om detta fungerar eller om det bara sitter i mitt huvud?! Men jag brukar pumpa lite med kopplings handtaget och rulla fram och tillbaka iallafall så går det mycket lättare att få i växeln när man rullar
Lamellerna suger ihop när motorn är still och är det svalt blir det värre p.g.a. tjockare olja. Det kan bli bättre om du spänner kopplingsvajern något ( dock inte får mycket, vajern får inte vara spänd när du släpper kopplingsgreppet).
Annars kan du som sagt lägga i någon växel med motorn avstängd, gärna någon växel högre än 1:an, och försöka rulla moppen med kopplingen intryckt. Då kan lamellerna separera och det räcker för att den ska slira när du lägger i växeln efter start
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Det kan vara för att det har varit minusgrader ute. Kunde inte kicka när den hade stått ute (gick o kicka, men tog inte), men det är en annan sak, men kan ha en koppling