Kopplingen tar inte

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
därbii
Elmoped

Kopplingen tar inte

Inlägg av därbii »

Nästan varje morgon när jag ska starta moppen för att köra till skolan så är det som att kopplingen inte tar? Alltså när jag startar moppen för första gången på morgonen och ska lägga i ettan så stannar den bara som om jag får kärringstopp fastän jag håller in kopplingen fullt.. Men sen när jag startar den igen så funkar allt som om inget har hänt?
Användarens profilbild
derbiogge
Avstängd

Inlägg av derbiogge »

jobbigt läge
ta det lugnt ta en toy äh dem är så små ta två

https://www.youtube.com/watch?v=vaTpNO64ZzM
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

det är standard för alla crossmoppe pojkar om moppen står ute.
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög

Inlägg av derbi_pöjk »

gilerahjärnan skrev:det är standard för alla crossmoppe pojkar om moppen står ute.
Precis som gilera säger! Är standard att det smäller till eller att man får kärringstopp när moppen har ståt ett tag. Har hört att växellamelerna är lite "nyvakna" och att det inte är helt smörjt eller något i den stilen? :? Men visst går det över sen när man har kopplat lite och värmt upp allt? :)

Har även hört att motorcyklar får sådant?!
Bild
därbii
Elmoped

Inlägg av därbii »

Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:det är standard för alla crossmoppe pojkar om moppen står ute.
Precis som gilera säger! Är standard att det smäller till eller att man får kärringstopp när moppen har ståt ett tag. Har hört att växellamelerna är lite "nyvakna" och att det inte är helt smörjt eller något i den stilen? :? Men visst går det över sen när man har kopplat lite och värmt upp allt? :)

Har även hört att motorcyklar får sådant?!
Jo men det känns bara lite pinigt när ens kompisar tror att man får kärringstopp och börjar skratta :oops:
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög

Inlägg av derbi_pöjk »

Jo men det känns bara lite pinigt när ens kompisar tror att man får kärringstopp och börjar skratta :oops:
Haha förstår vad du menar :roll: men vette fan om detta fungerar eller om det bara sitter i mitt huvud?! Men jag brukar pumpa lite med kopplings handtaget och rulla fram och tillbaka :lol: iallafall så går det mycket lättare att få i växeln när man rullar :oops:
Bild
Dawidd
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dawidd »

Pumpa kopplingshandtaget o låt moppen stå lite på tomgång, lamellerna har klibbat fast sig :)
därbii
Elmoped

Inlägg av därbii »

Derbi_pöjk skrev:
Haha förstår vad du menar :roll: men vette fan om detta fungerar eller om det bara sitter i mitt huvud?! Men jag brukar pumpa lite med kopplings handtaget och rulla fram och tillbaka :lol: iallafall så går det mycket lättare att få i växeln när man rullar :oops:
Okej :) får ta och prova imorgon
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Lamellerna suger ihop när motorn är still och är det svalt blir det värre p.g.a. tjockare olja. Det kan bli bättre om du spänner kopplingsvajern något ( dock inte får mycket, vajern får inte vara spänd när du släpper kopplingsgreppet).

Annars kan du som sagt lägga i någon växel med motorn avstängd, gärna någon växel högre än 1:an, och försöka rulla moppen med kopplingen intryckt. Då kan lamellerna separera och det räcker för att den ska slira när du lägger i växeln efter start
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Deeew
Elmoped

minusgrader

Inlägg av Deeew »

Det kan vara för att det har varit minusgrader ute. Kunde inte kicka när den hade stått ute (gick o kicka, men tog inte), men det är en annan sak, men kan ha en koppling
Skriv svar