montera växelvajern sach 2 vxl

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

montera växelvajern sach 2 vxl

Inlägg av Asddfgf4 »

Låter kanske som en korkad fråga, men seriöst talat, blir galen på denna moppen....

Iaf, lackerad, monterat allt i princip, och har bara förgasare och ett par vajrar kvar. NU är det såhär: Jag får inte växelvajern att funka! :roll: Monterat det som jag tror den ska sitta, rätt håll iaf, det vet jag. Men när man vrider på växelhandtaget på styret så går det bara att växla mellan 0:an och 2:an, men ingenting händer vilken man än lägger i. Om jag lägger i tvåan så åker kolven inte upp och ner när jag rullar moppen.

1:an går inte ens att lägga i, får ta i som fan för att handtaget ens ska nå upp till 1:an på "mätarställningen", men sen glider den bara tbx till 0:an igen.... Svårt att förklara, men om ni fattar, vad tror ni är felet?
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Börja med grunderna.

Utan vajern ska växelarmen på motorn fjädra helt åt ena hållet och ena växeln läggs i (tvåan om jag minns rätt). Drar du över armen hela vägen åt andra hållet läggs den andra växeln i (bör alltså vara ettan - du blir inte förvirrad nu hoppas jag). Mitt imellan har du friläget. Om det fungerar så vet du att det är mer eller mindre rätt i motorn.

Sedan kollar du på växelreglaget. Det ska ha tre fasta lägen där det sitter stilla så länge kopplingshandtaget är ute, när kopplingshandtaget dras in ska det kunna växla över till de andra lägena. Stämmer det så är handtaget okej.

När dom grejerna är som dom ska handlar resten bara om att vajern ska vara lagom spänd, så hamnar våxellägena på handtaget rätt mot lägena i motorn.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Antagligen har jag monterat något i motorn fel då..Växelarmen är för tung för att vrida för hand, måste använda vajern, och då kan man inte lägga i 1:an alls. Och det är ingen skillnad om man spänner vajern så den är i 2:an eller 0:an :roll: värdelöst det här...
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Du har garanterat monterat fjäderns hållare i fel hål. ;) Finns två hål i blocket för det, bara en är rätt.
veteranmoppe
Elmoped

Inlägg av veteranmoppe »

Jaodu samma sak hände mig på min Husqvarna flinta motor nu häromdagen när jag skulle montera ny kopplingsvajer så skulle jag ställa in växel spelet sammtidgt.
Men fick alldrig någon årdning på det ( skruven där vajern går in ) så stälde det precis som det var innan men nu fick jag inte i ettan ( 2 wxl hand ) det gick endast när moppen rullade så rullade den igång några gånger och nu går ettan i utan problem.
Vette fan vart det kunde va men nu funkar det så testa att rulla och lägga i ettan :)

Fan va långt det blev ;)
Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen , :)
veteranmoppe
Elmoped

Inlägg av veteranmoppe »

Jaodu samma sak hände mig på min Husqvarna flinta motor nu häromdagen när jag skulle montera ny kopplingsvajer så skulle jag ställa in växel spelet sammtidgt.
Men fick alldrig någon årdning på det ( skruven där vajern går in ) så stälde det precis som det var innan men nu fick jag inte i ettan ( 2 wxl hand ) det gick endast när moppen rullade så rullade den igång några gånger och nu går ettan i utan problem.
Vette fan vart det kunde va men nu funkar det så testa att rulla och lägga i ettan :)

Fan va långt det blev ;)
Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen , :)
Skriv svar