Fram lykta

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderator: Järnet60

Jojjo
Elmoped

Fram lykta

Inlägg av Jojjo »

Hej jag undra om den här lyktan är lagligt att köra med på en väg? http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... ttrib1=792 :)

Mvh Johannes :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Halogenlampor brukar lysa rätt dåligt för att vara ärlig, bländar gör dom dock ;)

Men sålänge du har ett lyse så ska det vara en bitter jävla polis för att klaga..

Om dom är lagliga låter jag dock vara osagt, kolla dock efter nummer på den e... någonting brukar det stå. Är den e märkt så ska det inte vara några problem :)
Edit: CE kanske det skulle stå :roll:
Senast redigerad av Persson97 den 17 mars 2014, 18:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Halogen lyser inte dåligt med rätt reflektor!

Vad jag kan se på TS hemsidan så är inte lampan laglig, men chansen att du åker fast för att du har en icke CE märkt lampa är minimal.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Jojjo
Elmoped

Inlägg av Jojjo »

Okej tack för svaren :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

MrAndersson skrev:Halogen lyser inte dåligt med rätt reflektor!
Sant, men detdär stylingskräpet har vanliga halogenspotlights som inte har något på vägen att göra. Visst kan den lysa starkt, men den har inget halvljus - och att åka runt och blända med "helljus" hela tiden är ingen höjdare.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Jojjo
Elmoped

Inlägg av Jojjo »

okej men den jag har har både hel och halv lyse :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

G-son skrev:Visst kan den lysa starkt, men den har inget halvljus - och att åka runt och blända med "helljus" hela tiden är ingen höjdare.
Du kan ju få "halvljus" och "helljus" om du kopplar halvljus på ena lampan och helljus på båda. Men håller med, dessa stylinglampor gör ofta mer skada mot andra trafikanter än nytta mot dig själv.
Vill du köpa stylinglampa så köper du plasten och sätter sedan i "riktiga" lampor bakom för att få ett kontrollerat ljus.

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

MrAndersson skrev:Du kan ju få "halvljus" och "helljus" om du kopplar halvljus på ena lampan och helljus på båda.
Ett riktigt halvljus lyser endast neråt för att inte blända. Dendär typen av lampor klarar inte det, dom sprider ljus uppåt också (om man inte vinklar ner dom aldeles för mycket). Olämpliga på allmän väg.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

[quote="G-son"
Ett riktigt halvljus lyser endast neråt för att inte blända. Dendär typen av lampor klarar inte det, dom sprider ljus uppåt också (om man inte vinklar ner dom aldeles för mycket). Olämpliga på allmän väg.[/quote]

Notera ", la till dom av exakt den anledningen. Du kan få något som verkar som halv & helljus, men aldrig något som fungerar bra. Det är ju endast två vanliga halogen spottar som sitter i den lampmasken, precis som dom spottarna som sitter i äldre spotlight armaturer i hus.

Kolla In Min KTM Senda!

Skriv svar