MrAndersson skrev:
Bugatti Veyron (inte SS utan den gamla modellen) har 1001 hk och en top fart på 431 km/h.
Då luftmotståndet efter 320 km/h är så högt så skulle veyron klara 0-320 med endast ~400 hästar. Resterande 800 hästkrafterna används för att klara de sista 110 km/h.
Ett utmärkt exempel på hur mycket luftmotstånd gör.
För att vara petig blir det
600hk kvar när man dragit 400 från 1000.

Men siffrorna stämmer bra med en formel för hur mycket effekt som behövs för att övervinna luftmotståndet, effektbehovet är nämligen proportionellt till kubiken av hastigheten. Ett enkelt exempel är att man behöver åtta gånger så mycket effekt för att övervinna luftmotståndet för att fördubbla hastigheten.
Angående Veyron:
320 -> 431km/h är en ökning med faktor 431/320=
1,346875
Kubiken på den hastighetsförändringen blir 1,346875 * 1,346875 * 1,346875 =
2,443328582763671875
Det behövdes 400hk för 320km/h. För att nå 431km/h behövs i teorin 400 * 2,443328582763671875 =
977,33143310546875
hk
Bara ett par procent från bilens maxeffekt, inte alls tokigt med tanke på att angivelsen 400hk vid 320 säkert är lite avrundad.
Tyvärr är det inte så enkelt i låga hastigheter, då spelar rullfriktionen mycket större roll och den är långt ifrån lika enkel att räkna.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.