tjena!
har nyligen vart å hämtat morfars fars gamla raket, helt orginal å bara 1 ägare sen 61..:O har nu gått igenom hela motorn och gjort rent. allt såg bra ut, kuggar, cylinder, kolv, ringar mm. sotat ur hela avgassystemet. helt nya brytare o kondensator å hyffsat fräsh tändspole. rengjord förgasare å kollat flottören. men får inte f*nskapet att gå normalt ändå.. den startar och går bra upp till halvgas ungefär, därefter ibland kvävs den å nästan alltid orkar den inte varva ur utan ligger å halvblöddrar. totalt orkeslös med andra ord, har lyckats att köra iväg men de går knappt, den hackar nästan fram som om de skulle vara tändningsproblem. han gillar inte ett sprillans nytt stift, då tänder den bara ibland utan går "bäst" på de gamla slitna stiftet.
skulle va tacksam om någon själ skulle vilja hjälpa mej med detta problem!
MVH: Max
ny fräsch soppa, hela avgasporten ursotad, brytarna 0.4 yepp.
har en kompression på ca 5 bar, ska de inte vara runt 6? den e svårstartad med det nya stiftet, men icke med de gamla. jag kan utesluta allt utom tändspole för det är de enda som jag inte satt i ny. men ska den verkligen bete sig så då? har för mej att den går bra en stund tills den blir varm
Prova knacka ihop gnistgapet på tändstiftet. För då blir det lättare för tändspolen att generera gnista. Startar den lättare då, så är det tändspolen som är dålig.
Tog å mätte tändspolen men fick inte fram nåt värde alls? Så ja hittade en annan som hade ohm värdet 4,3 läste nånstanns att de ska va 4.2 så ja skuvade dit den å nu fungerar de som de ska! Såg nu också att gapet på de nya tändstiftet va hiskligt stort, vilket avstånd ska de va? En annan fråga hur mycket mer komp blir dwt om man planar ner toppen ca 1 mm?