Derbi Senda SM 05 extremt svår startad

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Mulle
Elmoped

Derbi Senda SM 05 extremt svår startad

Inlägg av Mulle »

Precis köpt en Derbi Senda SM från 05 som är trimmad och gör ungefär 90. När jag var och provkörde den starta den på tredje kicken och gick fint men när jag tig hem den så blev den svår startad och startade bara en gång om dagen och sedan när man hade kört med den och låtit den stå en halvtimme så ville den inte starta fast jag använde startgas.. Fick tips om skit i förgasare, resande den grundligt men ändå vill den inte starta.. Vad kan felet vara? Tack på förhand. :!:
Användarens profilbild
EvoBeam
Elmoped

Inlägg av EvoBeam »

Har du kollat om du får någon gnista?
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

EvoBeam skrev:Har du kollat om du får någon gnista?
eftersom att den startar så har han gnista, troligtvis får den fel blandning, hur går den när den väl har startat?
Användarens profilbild
EvoBeam
Elmoped

Inlägg av EvoBeam »

Oj, ja du har rätt.
Mulle
Elmoped

Inlägg av Mulle »

Hur ser jag isf om jag får någon gnista ?
Mulle
Elmoped

Inlägg av Mulle »

Agge0102 skrev:
eftersom att den startar så har han gnista, troligtvis får den fel blandning, hur går den när den väl har startat?
Den går bra när den väl startar, inga problem men om man stänger av den och försöker kicka igång den direkt igen så vill den inte starta
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Mulle skrev:Hur ser jag isf om jag får någon gnista ?
Gnista kollar du genom att du skruvar loss tändstiften och håller det mot ramen(tändhatten skall dock sitta kvar på tändstiftet).

Sedan kickar du och det skall då bildas en gnista vid tändstiftet. Dock tror jag inte detta är ditt problem då mopeden bara är svårtstartad och när den väl startar går bra.
Mulle skrev:
Agge0102 skrev:
Den går bra när den väl startar, inga problem men om man stänger av den och försöker kicka igång den direkt igen så vill den inte starta
troligtvis är mopeden felinställd vilket gör att den blir sur, möjligtvis skit i förgasaren.

När du kör mopeden går den alltså perfekt? den blöddrar inte? eller något sånt?
Mulle
Elmoped

Inlägg av Mulle »

troligtvis är mopeden felinställd vilket gör att den blir sur, möjligtvis skit i förgasaren.

När du kör mopeden går den alltså perfekt? den blöddrar inte? eller något sånt?[/quote]

Skit i förgasaren kan det till 99% inte vara för jag rengjorde den totalt. Den den går bra när den väl är igång, däremot (vet inte om det ska vara så) men den har ingen tomgång utan dör om man inte ger den lite gas, vet att det finns mopeder som inte har tomgång men vet inte hur det ska va med denna.
Mulle
Elmoped

Inlägg av Mulle »

Agge0102 skrev:
Mulle skrev:Hur ser jag isf om jag får någon gnista ?
Gnista kollar du genom att du skruvar loss tändstiften och håller det mot ramen(tändhatten skall dock sitta kvar på tändstiftet).

Sedan kickar du och det skall då bildas en gnista vid tändstiftet. Dock tror jag inte detta är ditt problem då mopeden bara är svårtstartad och när den väl startar går bra.
Mulle skrev:
Agge0102 skrev: eftersom att den startar så har han gnista, troligtvis får den fel blandning, hur går den när den väl har startat?

Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Mulle skrev:Skit i förgasaren kan det till 99% inte vara för jag rengjorde den totalt. Den den går bra när den väl är igång, däremot (vet inte om det ska vara så) men den har ingen tomgång utan dör om man inte ger den lite gas, vet att det finns mopeder som inte har tomgång men vet inte hur det ska va med denna.

enklaste är nog att du lägger upp en video där man ser hur mopeden går.
Mulle
Elmoped

Inlägg av Mulle »

Agge0102 skrev:
Mulle skrev:Skit i förgasaren kan det till 99% inte vara för jag rengjorde den totalt. Den den går bra när den väl är igång, däremot (vet inte om det ska vara så) men den har ingen tomgång utan dör om man inte ger den lite gas, vet att det finns mopeder som inte har tomgång men vet inte hur det ska va med denna.

enklaste är nog att du lägger upp en video där man ser hur mopeden går.
Aa får göra det, det kan inte vara filtret mellan bensintanken och förgasaren som kanske är tjock med skit ? För det verkar ju som eftersom jag inge kan starta den att inte bensinen pumpar igenom förgasaren till motorn ?
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Skulle kunna vara det, ta en titt på det :)
eerikderbii
Elmoped

Inlägg av eerikderbii »

Mulle skrev:troligtvis är mopeden felinställd vilket gör att den blir sur, möjligtvis skit i förgasaren.

Skit i förgasaren kan det till 99% inte vara för jag rengjorde den totalt. Den den går bra när den väl är igång, däremot (vet inte om det ska vara så) men den har ingen tomgång utan dör om man inte ger den lite gas, vet att det finns mopeder som inte har tomgång men vet inte hur det ska va med denna.[/quote]

Har en exakt likadan, en Derbi Senda xtreme -05 och min har tomgång så skulle inget annat än att tro att denna har de med :)
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Rätta mig om jag har fel men jag hade en polare med liknande problem och det visade sig vara cdi:n som va fucked up.
Skriv svar